تزیینات نوروز

شیرینی های نوروزی تبریزی _ سری بیست و هفت

شیرینی های نوروزی تبریزی _ سری بیست و هفت

شیرینی های نوروزی تبریزی

Sweets - New Year - Tabriz - Series - Twenty-seven (1)

 سال 1395

طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز:

مواد لازم:

شکر ۱ پیمانه
آب ۱/۲ پیمانه
بادام ۲۰۰-۱۵۰ گرم
پودر قند(معادل 20 گرم) ۲ قاشق سوپ خوری
زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق سوپ خوری
پسته کوبیده به مقدار لازم

طرز تهیه:

۱- برای این شیرینی نیاز به پودر بادام داریم، یا میتونید آماده تهیه کنید.
۲- برای تهیه پودر بادام، بادام خام رو توی آب خیس کنید و پوستش رو بگیرید و یک روز بگذارید تا خشک بشه بعد آسیاب کنید و بعد از الک ریز رد کنید. پودر بادام باید خیلی نرم باشه و زیر دندون احساس نشه. پودر قند رو با پودر بادام مخلوط کنید و کنار بگذارید.
۳- شکر و آب رو با هم مخلوط کنید و بگذارید روی حرارت تا بجوشه و قوام بیاد، باید مثل مربا شیره کشدار بشه.
۴- بگذارید شیره حسابی خنک بشه.بعد با هم زن برقی شروع به هم زدن کنید، حدود ده الی پانزده دقیقه باید هم بزنید تا مایع سفید و کشدار بشه.
۵- زعفران رو بهش اضافه کنید.( دقت کنید که زعفران باید غلیظ باشه تا فقط یک قاشقش به مایع خوب رنگ بده. چند دقیقه دوباره هم بزنید.
۶- پودر بادام رو کم کم به مایع اضافه کنید و هم بزنید.
۷- پودر بادام باید آنقدر اضافه بشه که مایع شیرینی به شکل خمیر دربیاد و به دست نچسبه.
۸- داخل قالب مستطیل رو کاغذ روغنی بندازید و مایع شیرینی رو توش بریزید و پهن کنید و پسته ها رو روش بپاشید و با پشت قاشق صاف کنید.
۹- نصف روز توی یخجال بگذارید تا شیرینی کاملا منسجم بشه، بعد برش بزنید.

 

 

Sweets - New Year - Tabriz - Series - Twenty-seven (2)

 نوروز 95

شیرینی نوقا

نوقا یکی از شیرینی‌های سنتی شهر تبریز است. مردم در زبان محلی به‌آن «لوکا» می‌گویند. نوقای سنتی گردویی یکی از قدیمی ترین محصولات مختص تبریز هست که به عنوان سوغات اصیل این منطقه نیز مطرح می باشد. نوقا یا لوکا از شکر، سفیده تخم مرغ، گردو، وانیل و … در  انواع مختلف مانند وانیلی، کاکائویی، شکلاتی و … تهیه می شود (Noga در عبری به معنی درخشش، نور خیلی روشن و Nogah به معنی روشنی و درخشش است.)

نوع دیگری از نوقا در تبریز وجود دارد که به نوقای آجیلی معروف است و از موادی همچون شکر، آب، گلوکز، مغز گردو، بادام درختی، بادام هندی، پسته، فندق، سفیده تخم مرغ، گلاب و آرد گندم تهیه میشود.

مواد لازم برای تهیه نوقا :

نان میکادو: ۲ ورق
شکر: ۴۵۰ گرم
گلوکز مایع: ۲۵۰ میلی لیتر
عسل یا شیره: ۱۲۵ میلی لیتر
وانیل: یک هشتم قاشق چایخوری
سفیده تخم مرغ: ۲ عدد
کره نرم: ۷۵ گرم
فندق و پسته بدون پوست: ۲۵۰ گرم

طرز تهیه شیرینی نوقا :

قالب مستطیل شکل ۲۰×۳۰ سانتی متری را چرب کنید و یک ورق از نان میکادو را کف قالب قرار داده کنار بگذارید.

شکر، گلوکز مایع، شیره و یا عسل را در ظرفی ریخته روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل شود. بعد از آن حرارت را کمی بالا برده تا مواد به جوش آید.

این مواد باید حدود ۵ دقیقه بدون اینکه هم بخورد بجوشد تا زمانی که درجه حرارت سنج شما عدد ۱۳۰ درجه سانتی گراد را نشان دهد.

قبل از اینکه مایع کاملا آماده شود سفیده تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد. سپس شیره آماده را از روی حرارت برداشته به صورت یک نوار باریک به آرامی به سفیده اضافه کنید. همچنان با همزن به زدن ادامه دهید تا شیره کاملا جذب شده و مواد غلیظ شود. به طوری که شکل خود را حفظ کند.

بعد از جذب شیره با سفیده، کره نرم شده را اضافه کنید و در نهایت فندق و پسته را مخلوط کنید و در قالب آماده بریزید و با سرعت مواد را با کاردک چرب داخل قالب، پهن کنید.

تکه دیگر نان میکادو را روی مواد قرار داده کاملا فشار دهید تا نان به مواد بچسبد. قالب را در دمای محیط قرار دهید تا نوقا کاملا خنک شود. سپس شیرینی را با استفاده از یک چاقوی چرب برش دهید و در ظرف بچینید.

دقت و سرعت عمل در کار، نکته اصلی در تهیه این شیرینی است. همین طور بهتر است در تهیه این شیرینی از همزن کاسه دار استفاده کنید. در صورت در دسترس نبودن دماسنج می توانید بعد از ۵ دقیقه جوشیدن مایع به اندازه یک قطره از آن را داخل آب سرد بریزید چنان چه بلافاصله فرم گرفت و شکننده شد مایع آماده است.

 95

شیرینی های نوروزی تبریزی

تزیینات نوروز

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا