انواع دلمه و کوکو و کتلتغذاهای اصلی

کتلت گوشت چرخ کرده با سیب زمینی خام؛ غذایی سبک

با صنعتی شدن جوامع وعده های شام سبک تر شدن و اکثر خانم ها به فکر این هستند که شام چی بپزند و در این میان کتلت یک جایگاه ویژه در ایران دارد. کتلت ها غذای گوشتی هستند که اکثر ما ایرانی ها آن را دوست داریم و برای یک وعده شام سبک یا یک میان وعده مناسب هستند. کتلت ها دارای دستور های متفاوتی هستند از کتلت گوشت با سیب زمینی خام گرفته تا کتلت گوشت با سیب زمینی پخته در این مقاله تصمیم داریم برای شما همراهان همیشگی سایت آشپزی ها طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده با سیب زمینی خام را بیاوریم.

انواع کتلت و مواد اولیه برای پخت کتلت گوشت چرخ کرده

در کتلت ها مواد اولیه همچون سیب زمینی، گوشت چرخ کرده، گوشت مرغ یا ماهی، تخم مرغ، ادویه و پیاز و… دیده می‌شود و برای برخی از خانم ها تهیه کتلت با سیب زمینی پخته خیلی سخت تر از سیب زمینی خام است.

مواد اولیه لازم برای تهیه کتلت گوشت چرخ کرده و سیب زمینی خام(مناسب برای ۲ نفر)

گوشت چرخ کردهحدود ۱۵۰ گرم
سیب زمینی متوسط۲ عدد
تخم مرغ۱ عدد
پیاز کوچک۱ عدد
روغن مایعبه میزان لازم
زردچوبهحدود ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

پیشنهاد می شود: روش تهیه کتلت مرغ با سیب زمینی خانگی

دیتور تهیه ۵ نوع کتلت خوشمزه و محبوب

طرز تهیه کتلت گوشت

طرز تهیه کتلت با سیب زمینی خام آنقدرها هم سخت نیست لطفاً برای نتیجه گیری مطلوب تمام مراحل را دنبال کنید.

زمان مورد نیاز: ۲ hours و ۳۰ minutes.

  1. آماده کردن سیب زمینی و پیاز

    ابتدا سیب زمینی ها را پوست می کنیم و آنها را می شوییم وسپس رنده می کنیم. حال پیاز را پوست می کنیم و در یک ظرف جداگانه رنده می کنیم و آب پیاز را گرفته و دور می ریزیم و به سیب زمینی های رنده شده اضافه می کنیم. اگر پیاز آبدار باشد کتلت ما منسجم نمی شود.

  2. اضافه کردن گوشت چرخ کرده به مواد

    در ادامه گوشت چرخ کرده را به مخلوط سیب زمینی و پیاز بالا اضافه می کنیم و به خوبی با کمک دست مواد را مخلوط می کنیم. بعد از یک دقیقه ورز دادن تخم مرغ را شکسته و به مخلوط اضافه می کنیم.

  3. اضافه کردن ادویه

    حال نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد اضافه می کنیم و مجدداً مواد را با دست ورز می دهیم تا حسابی مخلوط شوند. اکنون مواد مخلوط شده را به مدت نیم ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا استراحت کنند.

  4. سرخ کردن کتلت ها

    تابه مناسبی را روی شعله ملایم گاز می گذاریم تا به آرامی داغ شود . وقتی تابه به اندازه کافی داغ شده بود، به مقدار کافی روغن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا روغن هم داغ شود. حال ظرف مایه کتلت را از یخچال درآورده و به اندازه یک گردو از آن بر می داریم و به کمک کف دست به آن شکل می دهیم سپس درون روغن داغ شده قرار می دهیم تا سرخ شود. و این کار را برای تمام مایه کتلت انجام می دهیم. وقتی که یک روی کتلت ها سرخ شدند، آنها را به کمک قاشق برمی گردانیم تا روی دیگر آنها هم سرخ شود.

  5. سرو نهایی

    حالا کتلت های سرخ شده را در کنار خیار شور و گوجه فرنگی در ظرف مورد نظرمان سرو می کنیم.

علت وا رفتن کتلت گوشت هنگام سرخ شدن

از دلایل مهم و اصلی وا رفتن کتلت هنگام سرخ شدن وجود آب پیاز در مایه کتلت میباشد . برای این راهکار می توانید آب پیاز را دور ریخته یا آنکه از پیاز کمتری استفاده کنید.

راز داشتن یک کتلت خوشمزه

  • در صورتی که احساس می کنید مایه کتلت شما شل تر از حد معمول است و انسجام کافی را ندارد، می توانید به آن یک قاشق غذا خوری آرد سوخاری یا آرد نخودچی اضافه کنید.
  • اگر از گوشت پر چرب تر استفاده کنید ،موقع سرخ شدن اندازه کلت ها کوچکتر می شود و تغییر شکل می دهند. پس بهتر است از گوشت کم چرب تر استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می توانید قبل از سرخ کردن کتلت ها به آن زعفران دم کرده اضافه کنید تا خوش طعم تر شود.
  • اگر تمایل داشته باشید می توانید به آن یک یا دو حبه سیر اضافه کنید که طعم بهتری به کتلت ها می دهد.
  • بعد از سرخ شدن کتلت ها می توانید آن ها را درون یک آبکش قرار داده یا روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافی را از دست بدهند و برای سلامتی مفید تر باشند.
  • سعی کنید ضخامت کتلت ها را نازک بگیرید تا همه جای آن ها کامل بپزد. به هیچ عنوان از شعله زیاد گاز استفاده نکنید چون باعث سوخته شدن برخی از کتلت ها می شود.

همچنین بخوانید: مراحل تهیه فلافل گوشت در منزل

شیوه پخت پیراشکی گوشت با سیب زمینی

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا