انواع کباب و انواع کوفتهخورش هاغذاهای اصلی

طرز تهیه گمج کباب؛ خورش اصیل گیلانی

یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی که مخصوص استان گیلان است گمج کباب نام دارد؛ این غذا برخلاف اسمی که دارد به صورت کبابی سرو نمی شود و در واقع یک خورشت خوشمزه شمالی است؛ در ضمن این غذا مواد اولیه زیادی نیاز ندارد و همراه برنج آن را سرو می کنند؛ برای همین خیلی از افراد دوست دارند که با طرز تهیه گمج کباب آشنا شوند، اگر شما هم دوست دارید که طرز تهیه گمج کباب را یاد بگیرید بهتر است که با ما در این آموزش همراه شوید.

مواد اولیه گمج کباب

پیاز۲ عدد
گوشت خورشتی۱۲۰۰ گرم
سبزی گمج کباب۸۰۰ گرم
مغز گردو۶۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۴ قاشق غذا خوری
رب انار۴ قاشق غذا خوری
آب انار۴ قاشق غذا خوری
فلفل سیاه، نمک، زردچوبه و روغن مایعبه اندازه کافی

آموزش طرز تهیه گمج کباب مرحله به مرحله

  1. مرحله اول: (آماده سازی مواد اولیه)

    ابتدا گوشت خورشتی را خرد می کنیم، سپس سبزی گمج کباب را ساطوری خرد می کنیم و گوشت خورشتی و سبزی گمج کباب را کنار می گذاریم. در ادامه کار پیازها را پوست می کنیم و به خوبی آنها را می شوریم و به صورت نگینی آنها را خرد می کنیم؛ حالا در یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرا می دهیم همین که قابلمه گرم شد مقداری روغن مایع درون قابلمه می ریزیم و پیاز ها را درون قابلمه می ریزیم و شروع به تفت دادن پیازها می کنیم.

  2. مرحله دوم: (تفت دادن گوشت)

    کار تفت دادن پیاز ها را تا آنجایی که پیازها سبک و طلایی شوند ادامه می دهیم؛ و بعد از آن که پیازها سبک و طلایی شدند به آنها مقداری فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و مجدد همه مواد را تفت می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شوند، بعد از آن که عطر ادویه ها خارج شدند، گوشت خورشتی را که قبلاً خرد کرده بودیم به قابلمه اضافه می کنیم. مجددأ همه مواد درون قابلمه را با همدیگر تفت می دهیم کار تفت دادن را تا آنجایی که رنگ گوشت تغییر کند ادامه می دهیم

  3. مرحله سوم: (افزودن رب گوجه فرنگی)

    بعد از آن که گوشت خورشتی تغییر رنگ داد، رب گوجه فرنگی را به مواد درون قابلمه اضافه می کنیم؛ و مجدد مواد را با همدیگر تفت می دهیم تا رنگ رب گوجه فرنگی هم باز شود و بوی خامی رب کاملا گرفته شود.

  4. مرحله چهارم: (تفت دادن سبزی و گردو آسیاب شده همراه سایر مواد)

    در این مرحله سبزی گمج کباب که در مرحله اول ساطوری خرد کرده بودیم را به قابلمه اضافه می کنیم و همراه سایر مواد شروع به تفت دادن سبزی گمج کباب می کنیم تا سبزی هم تغییر رنگ بدهد و کمی سرخ شود تا زمانی که سبزی تغییر رنگ می دهد، مقداری مغز گردو را آسیاب می کنیم و به مواد درون قابلمه اضافه می کنیم و مجدداً همراه سایر مواد با همدیگر تفت می دهیم

  5. مرحله پنجم: (افزودن رب و آب انار)

    بعد از آنکه مقداری از تفت دادن گردوها گذشت رب انار را به همراه آب انار به مواد قابلمه اضافه می کنیم؛ و آنها را با همدیگر ترکیب می کنیم تا به ترکیب یکدستی برسیم، وقتی به ترکیب یکدستی رسیدیم در قابلمه را می گذاریم و به مواد اجازه می دهیم تا حدود یک ربع ساعت بدون اضافه کردن آب با هم بپزند.

  6. مرحله ششم: (افزودن آب جوش)

    بعد از حدود یک ربع ساعت که از پختن مواد با هم گذشت، به مواد درون قابلمه مقداری آب جوش اضافه می کنیم و مجدد در قابلمه را می گذاریم تا مواد به همراه آب مواد هم پخته شوند می توانیم برای رنگ و روغن بهتر خورشت به مواد در این مرحله چند تکه یخ اضافه کنیم.

  7. مرحله هفتم: (سرو نهایی)

    حالا باید به خورشت اجازه دهیم تا ریز ریز بجوشد و آب آن کاملاً کشیده شود و خورشت به روغن بیفتد در یک ربع آخر می توانیم مجدداً طعم خورشت را بچشیم و اگر احساس می کنیم که به مقداری نمک یا ادویه احتیاج است آن را اضافه کنیم معمولاً گمج کباب را همراه کته سرو می کنند پس برای سرو نهایی در کنار کته گمج کباب را سرو می کنیم.

گمج کباب همراه کته

نکات مهم و کلیدی در طرز تهیه گمج کباب

  • می توانید از کره یا دنبه به جای روغن مایع برای خوش طعم تر شدن خورشت استفاده کنید.
  • در صورتی که آب انار در دسترس ندارید می توانید میزان رب انار را دو برابر کنید.
  • حتماً آب انار و رب انار را قبل از استفاده بچشید تا مطمئن شوید به اندازه کافی ترش هستند.
  • بهتر است از گوشت گوسفندی در این خورشت خوش مزه استفاده کنید.
2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا