غذاهای فست فودغذاهای گوشتی

طرز تهیه کتلت تهرانی مجلسی با چند نکته حرفه ای

کتلت یک غذای فست فودی است که مختص ایرانیان است و از آنجایی که سریع حاضر می شود مورد علاقه خیلی از خانم هایی است که وقت زیادی برای آشپزی ندارند. اکثر مواقع خانم های ایرانی آن را به عنوان شام یا میان وعده برای خانواده می پزند؛ این غذای فست فودی ایرانی دارای دستور پخت های فراوانی است و می توان گفت هر منطقه از ایران یک دستور پخت مخصوص برای آن دارد در این مقاله بر آن شدیم تا برای شما مخاطبان گرامی سایت آشپزی ها دستور پخت کتلت به روش تهرانی را بیاوریم.

روش پخت کتلت تهرانی

این غذا که یکی از غذاهای خوشمزه و تقریبا قدیمی ایرانی است به طور معمول با گوشت و پیاز تهیه می شود؛ البته به مرور زمان به این ترکیب مواد اولیه دیگری هم اضافه شده است که باعث خوشمزه تر شدن این غذای فست فودی ایرانی شده است یکی از خوشمزه ترین روش های پخت کتلت، دستور پخت کتلت تهرانی است. در ادامه مواد اولیه و طرز تهیه کتلت تهرانی خوشمزه و مجلسی را آورده ایم.

همچنین بخوانید: طرز تهیه کتلت ساده

مواد اولیه کتلت تهرانی مجلسی

تخم مرغ۲ عدد
پیاز۲ عدد
گوشت چرخ شده۱ کیلوگرم
قارچ۴۰۰ گرم
آرد سوخاری۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه میزان کافی
زردچوبه و روغن مایعبه میزان کافی

مراحل طرز تهیه کتلت به سبک تهرانی ها

زمان مورد نیاز: ۱ ساعت و ۳۰ minutes.

این مواد اولیه برای حدود ۸ نفر مناسب است

  1. رنده کردن پیاز و ورقه ای کردن قارچ ها

    اول پیاز و قارچ ها را به خوبی می شوریم و درون آبکشی قرار می دهیم تا آب اضافی پیازها و قارچها خارج شود بعد از آن پیازها را با رنده ریز رنده می کنیم سپس قارچ ها را به صورت ورقه ای خرد می کنیم.

  2. تفت دادن قارچ ها

    تابه ای مناسب را روی حرارت می گذاریم و مقدار مناسبی روغن می ریزیم و منتظر داغ شدن روغن می شویم بعد از داغ شدن روغن قارچها را که ورقه ای کرده بودیم را به تابه اضافه می کنیم و به آرامی شروع به تفت دادن قارچ ها می کنیم و کار تفت دادن قارچ ها را تا زمانی که آب اضافی قارچها کشیده شد ادامه می دهیم

  3. ساطوری کردن قارچ ها

    وقتی که آب اضافی قارچها کشیده شدند آنها را از تابه در میاوریم و کنار می گذاریم تا خنک شوند بعد از خنک شدن قارچ ها آنها را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به پیازهای اضافه می کنیم.

  4. ترکیب گوشت چرخ شده و تخم مرغ و ادویه ها

    در ادامه پخت کتلت تهرانی گوشت چرخ شده را با تخم مرغ مخلوط می کنیم و ادویه ها را به آنها اضافه می کنیم البته اگر خواستید می توانید فلفل قرمز هم به مواد اولیه اضافه کنید و شروع به ورز دادن مواد می کنیم تا با هم یکدست شوند.

  5. استراحت مواد در یخچال

    اگر احساس می کنید مایه کتلت شما انسجام دلخواه تان را ندارد می توانید به آن آرد سوخاری به صورت کم کم اضافه کنید تا به انسجام دلخواه برسید وقتی که مواد به انسجام دلخواه تان رسیدن روی در کاسه را با سلفون بپوشانید و حدود یک ساعت در یخچال قرار دهید

  6. داغ کردن روغن

    بعد از حدود یک ساعت مایه کتلت تهرانی را از یخچال در میاریم و توی تابه مناسب مقداری روغن می ریزیم و تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و تا داغ شدن روغن منتظر می مانیم.

  7. سرخ کردن کتلت تهرانی

    بعد از داغ شدن روغن به اندازه مناسب از مایه کتلت را در کف دست پهن می کنیم و به آرامی مواد را تخت می کنیم و وقتی که ضخامت مواد مورد پسندتان شد به آرامی درون روغن داغ می اندازیم و همین کار را برای باقی مایه کتلت تهرانی انجام میدهیم و بعد از سرخ شدن کتلت ها آنها را این رو آن رو می کنیم تا طرف دیگرشان هم سرخ شوند.

  8. سرو کتلت تهرانی

    بعد از آن که تمام کتلت تهرانی سرخ شدند آنها را از تابه در میاوریم و درون آبکش یا روی دستمال کاغذی قرار می دهیم تا روغن اضافی کتلت تهرانی گرفته شود؛ این کتلت را به همراه نان یا برنج سرو می کنند  و اگر می خواهید با نان سرو کنید می توانید از فلفل دلمه ای، خیارشور و گوجه فرنگی آنها را تزئین و سرو کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه کتلت تهرانی

  • در صورت تمایل می توانید از سیب زمینی و فلفل دلمه ای استفاده کنید.
  • می توانید به ادویه ها فلفل قرمز هم اضافه کنید.
  • اضافه کردن یک حبه سیر طعم کتلت را عالی می کند.
  • افزودن مقداری قلوه گاه به گوشت قبل از چرخ کردن باعث خوشمزه شدن طعم کتلت شده و همچنین باعث می‌شود هنگام سرخ شدن روغن کمتری مصرف کند.
  • غلتاندن کتلت در مقداری آرد سوخاری باعث سفت شدن کتلت میشود. اگر پودر سوخاری ندارید میتوانید از نان خشک آسیاب شده استفاده کنید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه کتلت میگو

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا