انواع نان و خمیر نان و خمیر پیتزاغذاهای اصلی

طرز تهیه نان در ماهیتابه بدون خمیر مایه؛ آسان و خوشمزه

برخی از افراد فکر می کنند که برای تهیه نان در منزل حتماً باید امکاناتی مانند تنور یا فر پیشرفته داشته باشند در صورتی که شما می‌ توانید در ماهیتابه هم نان خوشمزه را بدون استفاده از فر یا تنور تهیه کنید. اگر شما هم دوست دارید که طرز تهیه نان در ماهیتابه را یاد بگیرید بهتر است با ما همراه شوید.

مواد اولیه برای درست کردن نان در ماهیتابه

ساج یا تابه نچسب و ضخیم۱ عدد
وردنه۱ عدد
روغن مایع۴ قاشق غذا خوری + ۲ قاشق مربا خوری
آرد گندم۵ پیمانه
آب ولرم۲ پیمانه

مراحل طرز تهیه نان در ماهیتابه

  1. مرحله اول: (آماده سازی آرد)

    برای تهیه نان در ماهیتابه ابتدا به آرد نان نیازمندیم بهترست از آرد گندم استفاده کنیم برای خریدن آرد گندم می توانیم به نانوایی ها یا عطاری های که آرد می فروشند مراجعه کنیم؛ بعد از خریدن آرد به ۵ پیمانه آرد ۴ قاشق غذا خوری روغن مایع اضافه می کنیم؛ و اجازه می دهیم چند دقیقه با هم بمانند.

  2. مرحله دوم: (افزودن آب ولرم)

    حالا به مخلوط فوق به آرامی ۲ پیمانه آب ولرم (آبی که هم دما با محیط باشد) را اضافه می کنیم؛ در حین اضافه کردن آب مخلوط را به آرامی هم می زنیم تا به خمیر مطلوبی برسیم؛ اگر احساس کردید خمیر مقداری خشک است کمی به آن آب ولرم اضافه کنید.

  3. مرحله سوم: (ورز دادن خمیر روی میز کار)

    روی میز کار را کمی آرد پاشی می کنیم؛ حالا روی میز کار شروع به ورز دادن خمیر می کنیم.

  4. مرحله چهارم: (استراحت دادن خمیر)

    بعد از چند دقیقه که از ورز دادن خمیر گذشت روی خمیر را با پارچه ای تمیز می پوشانیم و به خمیر استراحت می دهیم تا خمیر عمل بیاید.

  5. مرحله پنجم: (باز کردن خمیر)

    بعد از چند دقیقه که از استراحت خمیر گذشت؛ پارچه را بر می داریم و به کمک وردنه خمیر را باز می کنیم؛ حالا به کمک یک قلمو شیرینی پزی یا نوک انگشت دست به اندازه دو قاشق مربا خوری روغن مایع را روی تمام سطح خمیر می مالیم.

  6. مرحله ششم: (استراحت دادن خمیر)

    در ادامه کار خمیر را به صورت رول شده در می آوریم و به کمک یک چاقو آن را به حدود ۱۰ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و مجدد آنها را زیر یک پارچه تمیز قرار می دهیم تا استراحت کند.

  7. مرحله هفتم: (گرم کردن تابه)

    تابه ضخیمی را روی شعله گاز قرار می دهیم تا گرم شود؛ اگر تابه نازک در اختیارتان بود می توانید از یک شعله پخش کن استفاده کنید؛ تا تابه گرم شود روی میز کار را مقداری آرد می پاشیم و به کمک وردنه یکی، یکی از برش های خمیر را باز می کنیم.باز کردن خمیر توسط وردنه

  8. مرحله هشتم: (پختن نان)

    بعد از آنکه تابه گرم شد روی سطح تابه را با مقداری روغن چرب می کنیم وقتی که تابه چرب شد خمیری که در مرحله قبل باز کرده بودیم را در تابه می اندازیم و منتظر می شویم تا روی خمیر حباب های ظاهر شوند؛ بعد از آن که حباب های خمیر ظاهر شدند نان را پشت و رو می کنیم تا روی دیگر نان هم پخته شود لازم به ذکر است که هنگام پخت نان نیازی به گذاشتن درب تابه نیست بعد از آن که نان پخته شد، نان را از تابه خارج می کنیم و روی آن را با پارچه تمیزی می پوشانیم

  9. مرحله نهم: (سرو نهایی)

    به هر تعدادی که می خواهیم می توانیم نان را این گونه بپزیم و آن را سرو کنیم بعد از پختن نان می توانیم نان اضافی را در فریزر نگهداری کنیم و اگر نیازی به گرم کردن مجدد نان داشتیم می توانیم از یک تابه گرم شده برای گرم کردن نان استفاده کنیم.

نکات مهم و کلیدی:

  • مقدار آب مصرفی برای تهیه نان به جنس آرد شما کاملاً مرتبط است و ممکن است مقدار آن از آردی به آرد دیگر متفاوت باشد پس بهتر است آب را آرام آرام به آرد اضافه کنید تا به خمیر مطلوبی برای نان برسید.
  • چانه های خمیر را به اندازه سایز ماهیتابه باز کنید تا نان بهتری را داشته باشید.

همچنین بخوانید: طرز پخت نان در هواپز

2/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا