انواع دسرخوراک سادهخورش هاغذاهای اصلی

طرز تهیه خورشت ماست تاج الملوک

تنها خورشت ایرانی که به عنوان دسر نیز مصرف می شود خورشت ماست تاج الملوک می باشد این خورشت که به خورشت ماست اصفهانی هم مشهور است یکی از غذاها و دسر های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که اصالتاً متعلق به اصفهان می باشد. طعم این  خورشت شیرین است و اگر گوشت گوسفندی در دسترس نباشد می توانیم از بوقلمون یا مرغ در آن استفاده کنیم. خیلی از افراد دوست دارند که طرز تهیه خورشت ماست تاج الملوک را یاد بگیرند؛ اگر شما هم جزو این گروه هستید در ادامه این آموزش با ما همراه شوید.

مواد اولیه مورد نیاز خورشت تاج الملوک یا خورشت ماست اصفهانی

ماست پرچرب۶ پیمانه
شکر۱ پیمانه
مغز گردو۲ قاشق غذاخوری
خلال بادام۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق سوپخوری
گلاب۲ قاشق سوپخوری
گوشت گردن گوسفند۵۰۰ گرم
پیاز متوسط۲ عدد
خلال پسته و زرشکبرای تزیین
زردچوبه، فلفل سیاه و نمکبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم

طرز تهیه خورشت ماست تاج الملوک

مواد اولیه برای ۸ نفر می باشد.

  1. مرحله اول: (پختن گوشت)

    قابلمه مناسبی را پر از آب می کنیم و آن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شروع به گرم شدن کند در این حین پیاز را پوست می کنیم و آن را به دو نیم تقسیم میکنیم و به آب گرم شده اضافه می کنیم و در ادامه گوشت گردن را به همراه مقدار مناسبی از زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم. حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم و اجازه می دهیم که گوشت به صورت مغز پخت، پخته شود.

  2. مرحله دوم: (آماده سازی و کوبیدن گوشت)

    بعد از پخته شدن گوشت گردن قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و گوشت را از آن خارج می کنیم و در یک قابلمه ترجیحاً مسی می ریزیم؛ در ادامه کار تمام استخوان های موجود در گوشت را می گیریم و گوشت را توسط گوشت کوب یا هر وسیله ای که در اختیار داریم به خوبی می کوبیم. این مرحله به قدری باید ادامه داشته باشد تا رنگ گوشت به سمت سفید کشدار متمایل شود. اگر این کار را به خوبی انجام نگیرد در انتهای کار خورشت ما کشدار و منسجم نمی شود

  3. مرحله سوم: (مخلوط کردن ماست با شکر و در ادامه افزودن گوشت کوبیده شده)

    قابلمه مناسب دیگری را انتخاب می کنیم و به آن ماست پرچرب و شکر را اضافه می کنیم و به خوبی هم می زنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مدام شروع به هم زدن می کنیم تا زمانی کار هم زدن را ادامه می‌دهیم که ماست شروع به حباب زدن کند. در این حالت محلول ماست و شکر نزدیک به جوشیدن رسیدند؛ در ادامه کار گوشت مرحله قبلی که به خوبی کوبیده شده بود را به قابلمه اضافه می کنیم و مجدد شروع به هم زدن مواد درون قابلمه می کنیم این کار را تا آنجا ادامه می دهیم که مواد به صورت یکدست در بیایند بعد از اینکه گوشت با ماست و شکر به خوبی مخلوط شدند؛ مغز گردو را خرد می کنیم و به همراه خلال بادام، زعفران دم کرده، گلاب و مقدار مناسبی نمک به قابلمه اضافه می کنیم.

  4. مرحله چهارم: (تزئین و سرو خورشت)

    مواد درون قابلمه را تا زمانی که به صورت ترکیب یکدستی تبدیل شوند به کمک قاشق هم می زنیم؛ حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و در ظرف موردنظرمان برای سرو می ریزیم؛ در ادامه کار خورشت ماست را با مقدار مناسبی از زرشک و پسته تزئین می کنیم و برای آن که خورشت سفت تر شود حدود دوازده ساعت آن را در یخچال می گذاریم. بعد از ۱۲ ساعت این خورشت آماده سرو می باشد.

نکات مهم و کلیدی خورشت ماست تاج الموک:

  • اگر دوست داشتید می توانید خامه و زرده تخم مرغ را به خورشت اضافه کنید؛ این کار باعث خوشمزه تر شدن خورشت می شود.
  • این خورشت به صورت سرد سرو می شود؛ پس قبل از سرو آن از گرم کردن آن خودداری کنید.
  • اگر برای شما گوشت گوسفندی خوب نیست می توانید از گوشت مرغ یا بوقلمون به جای گوشت گوسفندی استفاده کنید.
  • میزان کشش آمدن خورشت با میزان زمان کوبیده شدن گوشت رابطه مستقیمی دارد؛ یعنی هر چه گوشت بیشتر کوبیده شود، خورشت بیشتر کش می آید.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا