انواع پلو و چلو

طرز تهیه برنج کته برای دو نفر؛ ساده به همراه نکات کلیدی

یکی از خوراکی های اصلی سفره ما ایرانی‌ ها در مهمانی‌ ها و غیره برنج است که به صورت‌ های مختلفی مانند پلو، چلو یا به صورت کته برای خوردن سرو می‌ شود. برنج کته معمولاً طرفداران خاص خودش را دارد و پای ثابت خیلی از غذاهای خوشمزه ما ایرانی هاست. در این مقاله قصد داریم برای شما همراهان همیشگی سایت آشپزی‌ها طرز تهیه برنج کته برای دو نفر را آموزش دهیم. امیدواریم از این آموزش راضی باشید.

برنج کته بهترست یا برنج آبکش شده

برای خیلی از افراد همیشه جای سوال است که برنج کته بهتر است یا برنج آبکش شده و چرا؟ اگر بخواهیم این مقایسه را از نظر شکل ظاهری برنج پخته شده انجام دهیم، برنج آبکش شده شکل ظاهری بهتری را نسبت به برنج کته دارد. در صورتی که برنج کته کمی شفته‌ تر می شود و به همین خاطر بیشتر آشپزها از برنج کته برای مهمانی ها استفاده نمی کنند. اگر بخواهیم این مقایسه را از نظر زمان پخت اصلی انجام دهیم، برنج کته سریعتر از برنج آبکش شده پخته می‌ شود. حال اگر بخواهیم این مقایسه را از نظر ارزش غذایی انجام دهیم برنج کته ارزش غذایی بهتری را دارد؛ زیرا برنج هنگام آبکش کردن، ‌مقدار زیادی فیبر و املاح معدنی را از دست می دهد و این یعنی کاهش ارزش غذایی برنجی که آبکش شده است. برای تهیه برنج کته برای دو نفر به مواد اولیه زیر نیازمندیم.

برنج کته برای دو نفر
برنج کته

پست های مرتبط : دستور تهیه برنج قهوه ای در خانه

دستور تهیه انواع برنج

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه ی برنج کته برای دو نفر

آببه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم
روغن۳ قاشق غذاخوری
برنج۲ پیمانه

روش پخت برنج کته برای دو نفر

  1. مرحله اول: (شستن و آماده سازی برنج)

    اولین و مهم‌ ترین کاری که برای تهیه برنج کته باید انجام دهیم این است که برنج را چند مرتبه بشوییم تا آب برنج از حالت کدری به حالت شفاف در بیاید. معمولا بهتر است که برنج را با آب سرد بشوییم تا هنگام پخت بهترین کیفیت برنج را داشته باشیم. بعد از شستن برنج حدود ده دقیقه تا یک ربع به آن استراحت می‌ دهیم.

  2. مرحله دوم: (افزودن آب به برنج)

    حالا قابلمه مناسبی را انتخاب می‌ کنیم و برنج خیس خورده را درون قابلمه می‌ ریزیم. مقدار برنج باید به اندازه حدود یک سوم ارتفاع قابلمه شما باشد تا برنج به خوبی بپز. یادتان باشد که هر چقدر قابلمه تنگتر باشد برنج سریع‌ تر شفته می‌ شود. در انتهای این مرحله بسته به نوع برنج خیس خورده با همان پیمانه برنج به آن آب اضافه می‌ کنیم.

  3. مرحله سوم: (اندازه گیری آب)

    معمولاً افراد قدیمی می‌ گویند که اگر از برنج خارجی مثلاً از برنج هندی استفاده می‌ کنید باید آب بیشتری را به برنج اضافه کنید و برای اندازه‌گیری آب از روش بند انگشت استفاده کنید؛ بدین گونه که وقتی که آب را به قابلمه اضافه کردید آن را در سطح صافی مثل روی کابینت قرار دهید اگر برنجتان ایرانی است باید یک بند انگشت روی سطح برنج آب باشد و اگر از برنج خارجی استفاده می کنید باید یک و نیم بند انگشت آب روی برنجتان باشد.

  4. مرحله چهارم: (افزودن روغن و نمک)

    بعد از اندازه کردن آب درون قابلمه موقع اضافه کردن روغن و نمک به برنج است. بعد از آن که روغن و نمک را به برنج اضافه کردیم، باید برنج را روی شعله کم قرار دهیم و از ریختن بیش ازحد روغن در برنج خودداری کنید زیرا روغن بیشتر باعث شفته شدن برنج می‌ شود.

  5. مرحله پنجم: (سرو نهایی)

    در این مرحله دمکنی را روی درب قابلمه قرار می‌ دهیم و اجازه می‌ دهیم تا برنج به آرامی دم بکشد. بعد از حدود یک ساعت بسته به نوع برنجی که برای پختن انتخاب کردیم برنج آماده سرو نهایی است.

برنج کته
برنج کته

نکات مهم و کلیدی برای دستور پخت برنج برای دو نفر

  • اگر فرصت زیادی برای خیساندن برنج ندارید، می توانید آب بیشتری به آن اضافه کنید.
  • بعد از قرار دادن دمکنی روی درب قابلمه برنج را هم نزنید چون باعث خرد شدن برنج می شود.
  • از زیر و رو کردن زیاد برنج با کفگیر خودداری کنید زیرا باعث خرد شدن برنج کته می شود.
  • برنج آبکش شده برخلاف برنج کته، ویتامین گروه B کمتری دارد.
  • از کره یا روغن جامد هم می توانید به جای روغن مایع استفاده کنید.
  • بهتر است چند دقیقه قبل از سرو نهایی زیر برنج را خاموش کنید تا به خوبی جا بیفتد.

مطالب پیشنهادی : مراحل تهیه برنج رنگی برای تزیین برنج

شیوه تهیه برنج مخلوط کره ای خوش طعم

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا