انواع نان و خمیر نان و خمیر پیتزاغذاهای اصلی

طرز تهیه روت افغانی؛ نانی جذاب و نرم

از دیرباز انواع نان بر سر سفره تمام اقشار جامعه و در تمام فرهنگ‌ ها و در تمام کشورها وجود داشته است و یکی از مواد غذایی اصلی و حیاتی زندگی بشر بوده است. در این مقاله قصد داریم یکی از نان‌ های خوشمزه کشور همسایه به نام نان روت افغانی را برای شما هراهان همیشگی سایت آشپزی ها آموزش دهیم.

نان روت افغانستان

این خوراکی خوشمزه که در دسته بندی نان‌ ها قرار می‌ گیرد خیلی راحت و با مواد اولیه بسیار ساده‌ ای تهیه می‌ شود. لازم به ذکرست برای پخت این نان به فر احتیاج داریم. همچنین برای پخت نان روت افغانی به مواد اولیه زیر نیاز داریم.

نان روت افغانی
نان روت افغانی

پیشنهاد می شود بخوانید : روش تهیه نان خوشمزه در خانه + آموزش تصویری

دستور تهیه نان کولیره نانی کردستانی

مواد اولیه مورد نیاز برای پخت نان روت افغانی

آرد سفید۱۸۰۰ گرم
شکر۱ کیلوگرم
آرد سبوس دار کامل۶۰۰ گرم
ماست۵۰۰ گرم
آب گرم۴۰۰ گرم
روغن مایع۲ لیوان
تخم مرغ۴ عدد
بکینگ پودر۲ قاشق سوپخوری
خمیر مایه فوری۲ قاشق چای خوری
نمک۲ قاشق چای خوری
وانیل۲ قاشق چای خوری
هل۲ قاشق چای خوری
مواد لازم رومال
شیر۲ قاشق غذا خوری
تخم مرغ۲ عدد
سیاه دانه و کنجدبه میزان لازم

ترتیب مراحل درست کردن روت خانگی افغانی

  1. مرحله اول: (مخلوط آب گرم و شکر با ماست)

    در این مرحله آب را می‌ گذاریم تا گرم شود پس از آنکه آب به گرمای مورد نظر رسید، شکر را به آب اضافه می‌ کنیم و به کمک یک قاشق شکر را در آب حل می‌ کنیم تا به ترکیب یکدستی از آب و شکر برسیم.  حال به محلول فوق ماست را اضافه می‌ کنیم و مجدد حسابی مواد را با همدیگر هم می‌ زنیم تا کاملاً یکدست شوند بهتر است برای این کار از همزن برقی استفاده کنیم.

  2. مرحله دوم: (مخلوط کردن آرد سفید وآرد سبوس دار با همدیگر)

    در این مرحله هر دو آرد را ۳ بار الک کرده و سپس آنها را در یک ظرف بزرگ می‌ ریزیم و به کمک یک قاشق یا یک همزن آنها را با همدیگر مخلوط می‌ کنیم و کنار می‌ گذاریم.

  3. مرحله سوم: (افزودن سایر مواد به آردها )

    حالا در این مرحله روغن را به آرد های الک شده به صورت آرام آرام و به کمک یک قاشق اضافه می‌ کنیم تا روغن تمام شود. پس از تمام شدن روغن، شروع به هم زدن آرد و روغن می‌ کنیم و در انتهای این مرحله خمیر مایه، نمک، تخم مرغ و بکینگ پودر را به مواد اضافه می‌ کنیم و مجدد آنها را هم می‌ زنیم تا به ترکیب یکدستی از مواد برسیم.

  4. مرحله چهارم: (افزودن مواد مرحله اول به مواد)

    حتماً حضور ذهن داشته باشید که نسبت‌ ها را درست رعایت کنید و از کم کردن یا حذف یکی از موارد خودداری کنید زیرا باعث می‌شود که به کیفیت مطلوبی از نان روت افغانی نرسید. حالا مخلوط آب و شکر و ماست را به کل موادمان اضافه می‌ کنیم و مجدداً شروع به هم زدن مواد می‌ کنیم تا به خمیر یک دستی برسیم.

  5. مرحله پنجم: (استراحت دادن به خمیر)

    حال در این مرحله به خمیر مرحله قبل حدود یک ساعت استراحت می‌دهیم تا خمیر نان روت افغانی حجم بگیرد و به خمیر پف داری برسد. بعد از آن که خمیر حجیم شد، روی میز کار خود را آرد پاشی می‌ کنیم و خمیر را به قسمت‌ های مساوی تقسیم بندی می‌ کنیم.

  6. مرحله ششم: (فرم دهی نان)

    حالا خمیر را به صورت دایره‌ای یا شکل مورد نظرمان فرم می‌ دهیم. همچنین می‌ توانیم هر قسمت خمیر را روی یک کاغذ روغنی به شکل دایره‌ای باز کنیم و توسط یک کاسه وسط آن را علامت گذاری کنیم و به وسیله انگشتان روی خمیر طرح بیندازیم. در این مرحله به وسیله یک لیوان دور تا دور خمیر را طراحی کنید و وسط دایره را نیز با چنگال نقش بندازید. در انتهای این مرحله با مخلوط کردن شیر و تخم مرغی که برای روی خمیرها داشتیم، روی آنها را رومال می‌ زنیم و بعد از آن کنجد و سیاه دانه را به مقدار مورد نظرمان می‌ پاشیم.

  7. مرحله هفتم: (گرم کردن فر)

    حالا فر را با درجه حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد روشن می‌ کنیم و به مدت نیم ساعت به آن اجازه می‌ دهیم تا گرم شود. وقتی که فر گرم شد خمیرهای آماده شده را در سینی فری که از قبل چرب کرده بودیم قرار می‌ دهیم و درون فر می گذاریم.

  8. مرحله هشتم: (پختن نان)

    حالا سینی‌ های آماده شده را در طبقه وسط فر قرار می‌ دهیم و نیم ساعت زمان می‌ دهیم تا نان روت افغانی پخته شود.

  9. مرحله نهم: (سرو نهنایی)

    برای طلایی شدن روی نان‌ ها ۲ دقیقه از گریل فر استفاده می‌کنیم. بعد از پخته شدن نان‌ ها آنها را از فر خارج می‌ کنیم و به شکل دلخواه برش می‌ زنیم. حالا نان روت افغانی آماده سرو نهایی است، می‌توانیم از این نان در ماه رمضان و برای افطار استفاده کنیم.

نان روت افغانی
نان روت افغانی

نکات مهم و کلیدی برای تهیه نان روت افغانی

  • حتماً باید فر قبل از پخت نان روت افغانی گرم شده باشد.
  • می توانید از قالبهای کیک هم به عنوان قالب استفاده کنید.
  • طعم دهنده اصلی این نان روت افغانی کنجد و سیاهدانه است آنها را به هیچ عنوان حذف نکنید.
  • از شیر و تخم مرغ برای رویه نان استفاده می شود آنها را به هیچ عنوان حذف نکنید.

مطالب مرتبط : شیوه پخت نان گشنیز خانگی

مراحل تهیه شیرینی خجور افغانی در منزل

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا