آشپزی مایکروفر | آشپزی ماکروویوغذاهای اصلی

طرز استفاده از مایکروفر وماکروویو در آشپزی

طرز استفاده از مایکروفر وماکروویو در آشپزی

Use of microwave cooking Vmakrvvyv

ashpaziha

آشپزی با مایکروویو

ا‌ین روزها فرهای مایکروویو که به ماکروفر معروف میباشد یکی از وسایل ثابت در آشپزخانه‌ است.

گرم کردن شیر و غذا توسط فرهای مایکروویو این مزیت را دارد که به قند و پروتئین موجود آنها آسیب نمیرسد و همچنین ویتامین‌ها نیز کمتر از‌بین می‌روند ، در عین حال مدت زمان طبخ غذا در فرهای مایکروویو کوتاه است.

همچنین در استفاده از فرهای مایکروویو افزودن آب به مواد ضروری نیست و پخت سبزی‌ها در فرهای مایکروویو به مدت کوتاه ( به جای آبپز کردن آنها در مدت طولانی ) سبب حفظ بیشتر مواد غذایی موجود در آنها میشود.

همچنین در مراحل پخت با این اجاق‌ها کیفیت پروتئین‌های غذا بهتر از روش‌های دیگر حفظ میشود و مزیت مهم دیگر این روش این است که در طبخ نیازی به افزودن روغن نیست.

از سوی دیگر گاهی غذا در فرهای مایکروویو یکدست پخته نمیشود و در نتیجه ممکن است برخی نقاط مواد غذایی سرد یا نیمه پخته باقی بماند و از سوی دیگر میکروب‌هایی که احتمالا در غذا وجود داشته‌ کشته نمیشوند و این برای سلامت میتواند مضر باشد ، البته بعضی‌ها هم طعم غذاهای طبخ شده در این دستگاه را دوست ندارند.

» برای مصرف غذای اماده شده در مایکروویو باید حداقل 30 ثانیه صبر کنید.

» امواج مایکروویو قادرند در بافت‌های بدن انسان نیز مانند مواد غذایی تولید گرما کنند که در این صورت باعث سوختگی میشوند.

» عدسی چشم‌ها به گرما حساسند و پرتوگیری دائم از مایکروویو میتوانند سبب آب مروارید گردد.

» پرتوهای مایکروویو میتوانند باعث از بین رفتن اسپرم در مردان و ناباروری موقت شوند.

» غذایی که به وسیله مایکروویو یخ‌زدایی شده و اماده مصرف است باید به سرعت مورداستفاده قرار گیرد زیرا چنین غذایی برای آلودگی میکروبی و فساد آمادگی بیشتری دارد.

» هرگز غذای نیمه پخته توسط فرمایکروویو را در یخچال نگهداری نکنید ، در صورتی که غذا بطور کامل پخته نشود ممکن است باکتری‌ها در غذا رشد کنند.

» از پوشش‌های پلاستیکی معمولی یا ظروف پلاستیکی معمولی در فرهای مایکروویو استفاده نکنید.

» تخم مرغ درسته را در فر قرار ندهید زیرا منفجر خواهد شد.

» فر مایکروویو را خالی روشن نکنید.

» وقتی دستگاه روشن و در حال کار کردن است از آن دور بمانید و حداقل فاصله‌ای دو متری با آن داشته باشید تا امکان اسیب احتمالی کمتر شود.

در حال حاضر مشکلی برای طبخ غذا با مایکروویو که بتواند سلامت انسان را تهدید کند گزارش نشده است اما در نظر داشته باشید روش پخت مایکروویو عمری پنجاه ساله دارد واین زمان برای نشان دادن عیوب آن هنوز کافی نیست.

ممکن است بعدها عیوبی در پخت یا مصرف مواد غذایی با این روش پیدا شود. به همین علت برخی محققان معتقدند  شرط احتیاط آن است که از این روش پخت به طور دائم و همیشگی استفاده نشود.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا