غذاهاي دريايي

آموزش پخت قليه ماهى جنوب

 

مواد لازم جهت تهیه قليه ماهى جنوبى برای 0 نفر

مواد مقدار واحد توضیحات
ماهی 1 کیلو گرم ماهی تازه (شوریده، سنگسر، هامور یا ماهی شیر)
گشنیز 1 کیلو گرم ریز خرد شده
شنبلیله 150 گرم ریز خرد شده
سیر 1 عدد خرد یا له شده
تمبر هندی 1 بسته
پیاز 1 عدد متوسط و ریز شده
زردچوبه به میزان لازم
نمک به میزان لازم
ادویه مخصوص ماهی به میزان لازم

 

طرز تهیه : قليه ماهى جنوبى

ماهي كه براي قليه ماهى استفاده مى كنيم بايستي بدون استخوان باشد. به همين دليل ماهى هاى : شوريده، سنگسر، هامور و حلوا سياه و يا شير براي تهيه اين غذا مناسب هستند.متاسفانه من ماهى جنوب در دسترس ندارم واز سى لاكس استفاده كردم ( ماهى بايد پوست گرفته و پاك شده باشد).

سبزي اين خورشت شامل شنبليله و گشنيز ميباشد كه مقدار شنبليله بسيار كم مثلاً يك كيلو گشنيز، ١٥٠ گرم شنبليله ميباشد. سبزی ها ریز خرد شوند. از سبزی خشک هم می توان استفاده کرد.

تمر هندى را با مقدارى آب گرم مخلوط و بوسيله صافى شيره اش را ميگيريم و كنار ميگذاريم.

ابتدا پياز خرد شده را با روغن، كمى سرخ ميكنيم.

سپس سير و ادويه مخصوص ماهى و زرد چوبه را نيز اضافه ميكنيم و تفت ميدهيم.

سپس شنبليله و گشنيز خرد شده، را با آن كمي تفت مي دهيم و ارد را نيز كمى با سبزيجات تفت داده( سبزى نبايد زياد از حد سرخ شود چون تلخ ميشود ).

بعد رب گوجه فرنگى را اضافه كرده و و همچنين شيره تمر هندى را و بعد كمى اب جوش و درب قابلمه را ميگذاريم تا قليه با شعله ملايم و ارام ارام پخته و جا بيفتد.

در مورد ماهى ماهى را ميشه جدا سرخ كرد با نمك، ادويه و زردچوبه و اخر به قليه اضافه كرد مثلا من چون دسترسى به ماهى تاره جنوب ندارم جدا سرخ كردم و كنار قليه گذاشتم.

من از ماهى سى لاكس استفاده كردم ولى اگر ماهى تازه باشه ميشه جدا سرخ كرد و به قليه اضافه كرد تا ارام ارام بپرد و قليه جا بيفتد كلاً مزه قليه به تندش و همچنين به تمر هندى و جا افتاده بودن اين غذا است و مهارت خاصى لازم دارد كه با قدرى حوصله نتيجه خواهد داد.

 

 

نكات تغذيه ای:

  1. اين خورشت ، يك غذاي محلي خوشمزه و براي نواحي جنوب كشورعزيزمون از خوزستان، بوشهر و بندر عباس ميباشد به علت دارا بودن سبزي و سير، غذاي خوش طعم و خوش رنگي است.
  2. ترشي اين غذا بوسيله تمرهندى تأمين مي شود.
  3. همچنين در تهيه اين خورش به جاي گوشت قرمز از ماهي استفاده شده است كه نه تنها ضرري ندارد ، بلكه داراي فوايد بسياري است. كساني كه داراي چربي خون بالا و يا ناراحتي قلبي هستند، مي توانند از اين خورشت استفاده كنند ولي به شرط آنكه مواد با مقدار كمي روغن و براي مدت كوتاهي تفت داده شوند.
  4. نمك را هميشه بعد از تمر هندى اضافه كنيد اول قليه را بچشيد بعد نمك را اضافه كنيد.
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا