آشپزی امروز سر آشپزانواع دسرتازه های آموزش انواع غذاهاتازه های خواص مواد غذاییتغذیه و تناسب اندامغذاهای اصلیفوت و فن آشپزی

خاصیت درمانی ماست+اصول تغذیه و درمان

خاصیت درمانی ماست

ashpaziha

تاکنون تحقیقات فراوانی درباره مزایا و خواص گوناگون ماست انجام شده و محققان به نتیجه‌های جالبی هم رسیده‌اند. اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد این محصول لبنی پرخاصیت افزایش دهید، نگاهی به این 6 پرسش و پاسخ بیندازید.

ماست یکی از بهترین لبنیات و سرشار از کلسیم است. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به پوکی‌استخوان، علاوه بر شیر و پنیر حتما روزی یکی، دو پیاله ماست کم‌چرب خورده شود…

1 – ‌آیا مصرف ماست باعث کاهش کلسترول می‌شود؟
مصرف روزانه و منظم ماست کم‌چرب یا بدون چربی، می‌تواند از افزایش کلسترول خون پیشگیری کند. هنوز ثابت نشده خوردن ماست می‌تواند باعث پایین آمدن کلسترول خون هم بشود اما محققان می‌گویند همین که یک محصول لبنی که بر پایه پروتئین و چربی حیوانی تولید می‌شود، باعث افزایش کلسترول خون نشود، باعث می‌شود بتوان مصرف آن را به عنوان محصولی مفید و قابل اطمینان به تمام مردم جامعه پیشنهاد کرد.
2 – آیا مصرف ماست باعث کاهش فشارخون می‌شود؟
نتیجه تحقیقات جدیدی که روی 5 هزار اسپانیایی در طول 2 سال انجام شد، نشان داد احتمال ابتلا به فشارخون بالا در افرادی که روزانه 2 تا 3 وعده شیر یا ماست کم‌چرب مصرف می‌کنند، نسبت به گروهی که شیر و ماست در برنامه غذایی‌شان جایی ندارد، 50 درصد کمتر است.
3 – آیا مصرف ماست‌های پروبیوتیک می‌تواند مشکل عدم تحمل به لاکتوز را از بین ببرد؟
ماست‌های پروبیوتیک مانند دیگر محصولات پروبیوتیک، دارای میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک هستند ولی ماست‌های ساده این باکتری‌ها را ندارند. یکی از مهم‌ترین فواید مصرف این محصولات، کاهش عوارض عدم تحمل به لاکتوز است بنابراین افرادی که به لاکتوز موجود در شیر، ماست و سایر محصولات لبنی حساسیت دارند و مثلا با خوردن شیر نفخ می‌کنند، می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی محصولات پروبیوتیک را مصرف کنند. متخصصان تغذیه آمریکایی می‌گویند اگر افراد دچار عدم تحمل لاکتوز، 2 تا 3 وعده ماست پروبیوتیک در روز مصرف کنند، نه‌تنها مشکل نفخ پیدا نمی‌کنند بلکه از خواص محصولات لبنی مانند کلسیم، پروتئین مرغوب و ویتامین‌های2‌B و 12‌B هم بهره‌مند خواهند شد.
4 – آیا هضم ماست از شیر راحت‌تر است؟
تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند هضم لاکتوز موجود در ماست به علت تخمیری که در فرآیند تولید روی آن انجام می‌شود، بسیار ساده‌تر از هضم لاکتوز موجود در شیر است بنابراین ممکن است فردی دچار عدم تحمل لاکتوز شیر باشد اما با مصرف ماست، مشکلی پیدا نکند. پس اگر دچار عدم تحمل لاکتوز شیر هستید، ابتدا ماست‌های معمولی را امتحان کنید و در صورتی که با مصرف آنها هم دچار مشکل شدید، سراغ ماست‌های پروبیوتیک بروید. ماست می‌تواند باکتری‌های مضر را از روده‌ها خارج و در نتیجه هضم و جذب غذا را آسان‌تر کند.
5 – آیا مصرف ماست‌ می‌تواند باعث درمان اسهال شود؟
مصرف ماست برای رفع اسهال از گذشته‌های دور میان مردم خاورمیانه، آسیا و اروپای شرقی رواج بسیاری داشته است. محققان می‌گویند مصرف خوراکی‌های تخمیری مانند ماست می‌تواند به درمان سریع‌تر اسهال، به خصوص در کودکان، کمک کند. آنها معتقدند باکتری‌های فعال موجود در ماست‌های پروبیوتیک، نقش مهمی در درمان سریع‌تر اسهال دارد.
6 – مصرف ماست برای سرماخورده‌ها خوب است؟
معمولا برای بیشتر افرادی که سرما می‌خورند، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود اما آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های خوب دستگاه گوارش را هم از بین ببرند. به همین دلیل اگر سرما خورده‌اید و آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، برای حفظ تعادل باکتری‌های خوب بدنتان، مصرف روزانه ماست کم‌چرب را فراموش نکنید. ماست، حاوی باکتری‌های خوب و مفید برای بدن است و این باکتری‌ها باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن می‌شوند و از عفونت ادراری پیشگیری می‌کنند و جلوی ترش‌کردن‌ مداوم را می‌گیرند.
ashpaziha (2)
ماست نیز مانند بقیه هم گروه‌های خود منبع بسیار خوب کلسیم، فسفر،ویتامین‌های گروه B مانند ریبو فلاوین،اسید پانتوتنیک و روی است.جالب است بدانید که یک لیوان آن حدود 450 میلی‌گرم کلسیم و1/5 میلی ‌گرم روی دارد.نسبت بین کلسیم و فسفر در ماست بسیار حایز اهمیت است، زیرا برای داشتن استخوان‌هایی سالم تنها مقدار کلسیم دریافتی مهم نیست،بلکه مقدار فسفر نیز اهمیت دارد.در واقع نسبت کلسیم به فسفر دریافتی از غذاها،در رسوب کلسیم دراستخوان ها موثر است.مناسب ترین نسبت میان این دو ریز مغذی مشابه ترکیب شیر مادر یااستخوان ‌های بدن است،یعنی به ازای هر 1000 میلی گرم کلسیم دریافتی، 440 میلی گرم فسفر باید دریافت شود.چنین نسبتی تنها در لبنیات وجود دارد.کلسیم موجود در ماست،در حفظ سلامت سلول ‌های روده‌ای نیز مفید است.مخصوصاً زنان به دلیل بارداری و شیردهی در دوران جوانی و نیز قطع تولید استروژن در دوران یائسگی ، بیشتر در معرض پوکی استخوان بوده و باید دقت کنند که روزانه 3 واحد لبنیات بخورند.
ashpaziha (3)
اهمیت تولید کننده‌های اسیدلاکتیک
ماست یک ماده غذایی پروبیوتیک است،یعنی حاوی میکروب‌ های زنده مفیدی است که ماست وارد لوله گوارش می ‌شوند و با جایگزینی در روده‌ها،این اندام را از وجود باکتری‌ های بیماری ‌زا محافظت می ‌کنند و به عمل تخمیر ادامه می ‌دهند و با تولید اسید‌های چرب کوتاه زنجیره،به سلامت سلول‌ های روده کمک می ‌کنند.جالب است بدانید،مواد غذایی پروبیوتیک به افزایش سطح ایمنی بدن نیز کمک می‌ کنند.مشاهده شده است،کودکانی که مادران ‌شان در ماه‌ های آخر بارداری،از مواد غذایی پروبیوتیک استفاده می ‌کرده اند،کمتر به آلرژی های غذایی،اسهال و اگزما مبتلا می‌ شوند.ماست به هضم و جذب غذا نیز کمک می ‌کند،زیرا اسید لاکتیک موجود در آن به جذب بهتر کلسیم کمک می ‌کند و محیط مناسب بیولوژیکی را برای بهبود جذب کلسیم و ویتامین ‌ها فراهم می ‌آورد.باکتری ‌های زنده ی مفید در ماست،به تولید آنزیم لاکتاز نیز می ‌پردازند،آنزیمی که برای هضم قند شیر ضروری است و بسیاری از افراد به دلیل کمبود ترشح این آنزیم در روده،دچار عدم تحمل نسبت به شیرمی شوند و با مصرف شیر دچار عوارضی مانند اسهال،نفخ و دل پیچه می گردند.مصرف مرتب ماست،از طریق تولید آنزیم توسط باکتری ‌ها به کاهش این علایم در فرد کمک می ‌کند،ضمن این که در ماست،لاکتوز به اسید لاکتیک تبدیل شده است و این افراد بدون نگرانی می‌ توانند از آن استفاده کنند.

پیشگیری از سرطان
ماست در کاهش احتمال بروز سرطان روده نیز موثر است.به این ترتیب که لاکتوباکتریاسه‌های موجود در آن،رشد باکتری‌ های مفید در روده را تحریک کرده و باکتری‌ های بیماری ‌زا را که می‌ توانند به سلول‌ های روده آسیب برسانند،کاهش می ‌دهند.از سوی دیگر این باکتری ‌ها با متصل شدن به اسید‌های صفراوی،احتمال وارد شدن آسیب به سلول ‌های روده را کم می ‌کنند و از تبدیل نیترات و نیتریت موجود در غذا به ترکیبات نیتروزآمین که سرطان ‌زا هستند، جلوگیری به عمل می‌ آورند.کلسیم موجود در ماست نیز ضمن باند شدن با ترکیبات صفراوی،رشد سلول‌ های طولی روده را کم می ‌کند.طی برخی مطالعات دیده شده افرادی که روزانه بیش از 1200 میلی‌ گرم کلسیم مصرف می ‌کنند، 75 درصد احتمال ابتلای کمتری به سرطان روده داشته‌اند.

ماست با طعم میوه
در کشورهای اروپایی از ماست در دسرهای مختلف نیز استفاده می ‌شود.یکی از محصولاتی که به تازگی وارد بازار ایران نیز شده است،ماست میوه‌ای است.شما در منزل نیز می ‌توانید ماست میوه‌ای را با افزودن میوه‌هایی مانند هلو،گلابی،موز تهیه کنید.فقط به خاطر داشته باشید که در تهیه ماست میوه‌ای بهتر است از میوه‌هایی با طعم ملایم استفاده شود.تهیه ی ماست میوه‌ای مخصوصا برای کودکان،روش بسیار مناسبی در تشویق آنان به مصرف لبنیات و میوه است و می ‌تواند به عنوان میان وعده ای سالم جایگزین میان وعده‌های چرب و پُرکالری کودکان شود،ضمن این که همراهی ماست و میوه باعث می‌ شود ویتامین ‌های موجود در میوه،به کمک اسید لاکتیک موجود در ماست، بهتر جذب شوند. همچنین پکتین موجود در میوه‌جات با همراهی لاکتوباکتریاسه‌های موجود در ماست، به کاهش جذب کلسترول کمک می‌ کند که در بزرگسالان حایز اهمیت است.به علاوه،ماست چون دارای پروتئین‌هایی است که هضم آن ها راحت است،می ‌تواند با قطع شیر پس از شیرخوارگی،در رژیم غذایی کودک قرار گیرد.زمانی که کودکان دچار عفونت‌های روده‌ای و اسهال می ‌شوند و تا مدت‌ها ممکن است نسبت به شیر عدم تحمل داشته باشند،ماست را در رژیم غذایی آنها در مقادیر بیشتر بگنجانید، زیرا طی حرارت دادن شیر در فرایند تولید ماست،پروتئین‌های آن به مولکول‌های ساده ‌تر تغییر یافته و دارای هضم و جذب آسان ‌تری خواهد بود.

و اما آب ماست
گاهی ماست آب می ‌اندازد.هرگز آب ماست را دور نریزید.آب ماست دارای کلسیم و ویتامین‌های گروه B بوده و در عین حال پروتئین کمی دارد و می ‌تواند در شرایط محدودیت مصرف پروتئین،مانند بیماران کلیوی و یا در برخی مراحل نارسایی کبدی مورد استفاده قرار گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا