تازه های نکات آشپزی

طرز تهیه پودر آرد سوخاری خانگی به همراه نکات مهم

طرز تهیه پودر آرد سوخاری خانگی به همراه نکات مهم

 

طرز تهیه پودر آرد سوخاری خانگی به همراه نکات مهم آن را در بخش تازه های نکات آشپزی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

آرد سوخاری پانکو یک نوع آرد سوخاری به سبک ژاپنی میباشد، پانکو در زبان ژاپن به معنای “تکه کوچک نان” ترجمه می شود.این آرد سوخاری توسط به روز ترین دستگاه روز دنیا فقط با یک بار پخت و بدون هرگونه پوسته یا سوختگی نان تولید می شود . بافت متخلخل و حجیم این محصول موجب جذب چربی کمتر،ترد و پفکی شدن غذای سوخاری می شود.تولید این محصول با یک بار پخت موجب روشن شدن رنگ آرد سوخاری میشود که پس از سرخ شدن در روغن یک رنگ طلائی زیبا ئی به خود میگیرد.با توجه به اینکه هیچگونه پوسته نان و یا سوختگی نان در این محصول نیست پس از سرخ شدن در روغن کاملاً یک دست می شود.هم شکل بودن دانه های آرد سوخاری حالتی یکدست و زیبا به غذای سوخاری شما می دهد.
من معمولا از نانهایی که چند روزی توی یخچال موندن و دیگه خوردنشون صفایی نداره استفاده میکنم
میتونید از هر مدل نان حجیم استفاده کنید (با نانهای دیگه هم میشه ولی تا این حد سبک نخواهد بود و این نتیجه رو در نهایت نخواهد داشت)
نان ها رو من به تیکه های نه چندان کوچکی تقسیم میکنم.
اگر از نان همبری یا باگت استفاده میکنید بهتر اینه که داخلش رو خالی کرده و بعد تیکه شون کرده و همه رو توی سینی فر قرار بدید
فر رو روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم میکنیم
سینی رو توی فر قرار میدیم تا نونها تست بشن
مدت زمان پخت حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بسته به سایز نانها متغیره (توصیه میکنم با شرایط فر خودتون زمان پخت رو تنظیم کنید)
نانها نباید تغییر رنگ بدن. در تصویر هم مشخصه.
همینکه تست بشن و وقتی بهش دست میزنی کاملا سفت باشند کفایت میکنه.
حالا کم کم نانها رو خورد کرده و توی غذاساز یا بلندر میریزیم.
چند تا پالس میزنیم تا اینکه نونها خورد بشن.
بهتر اینه که با “پالس” میزان ریزی یا درشتی آرد سوخاری رو تحت کنترل داشته باشید. چون اگر بی توجهی کردید و پودر شد دیگه راه بازگشتی وجود نداره!
چیزی که توی تصویر میبینید دونه بندی درشتی داره. من مقداری از این آرد سوخاری با همین کیفیت رو برای سوخاری های خاص که مایلم کاور کرانچی تری داشته باشند نگه میدارم.
کمی بیشتر پالس میزنیم و دیگه این کیفیت نهاییه.
توی زیپ لاک یا ظرفهایی که درشون به خوبی کیپ میشه در یخچال نگهداری میکنیم
سعی کنید عادت کنید که آرد سوخاری رو خودتون تو خونه تهیه کنید. به مراتب ارزونتره. کاملا با کیفیته. از تازگیش اطمینان دارید. و صد در صد خیالتون راحته که از چی ساخته شده و توش چی هست و چی نیست.
آرد سوخاری رو میشه طعمدار کرد. با انواع ادویه ها و سبزیجات خشک. من شخصا ترجیح میدم که همون موقع طبخ و در هنگام تهیه غذا آرد سوخاری رو طعمدار کنم و معمولا آرد سوخاری رو به صورت ساده نگهداری میکنم.
همینطور که گفتم غذاهای سوخاری شده مثل مرغ یا میگو یا ماهی با این آرد سوخاری به مراتب خوشمزه تر هستند. کافیه امتحان کنید.

 

اگر دوست دارید آرد سوخاری خانگی کمی درشت‌تر باشد و بتوانید از آن برای سرخ کردن مواد گوشتی استفاده کنید، می‌توانید به جای آسیاب کردن نان‌ها و خمیرهای خشک، آن‌ها را در هاون بکوبید تا به اندازه دلخواهتان خرد بشوند.

آردسوخاری که معمولاً برای سرخ کردن مرغ، ماهی یا میگو از آن استفاده می‌شود، فرمول تهیه پیچیده‌ای ندارد. خیلی از خانم‌های خانه‌دار از آردسوخاری در تهیه کوفته، کتلت و شامی کمک می‌گیرند.

آردسوخاری از آسیاب کردن نان‌های حجیم خشک یا نان‌های سوخاری که کاملا خشک هستند، به دست می‌آید. شما هم می‌توانید برای پایین آوردن هزینه‌های سبد خانوار، به جای تهیه آردهای سوخاری آماده، اگر نان باگت خشک‌شده دارید، آن را کنار بگذارید و در صورت تمایل، خمیر وسط نان‌های حجیم را هم دربیاورید و آن‌ها را هم خشک کنید. سپس با آسیاب کردن این نان‌ها یا خمیرهای خشک یا ترکیب آن‌ها با پودر حاصل از نان‌های سوخاری، آردسوخاری خانگی آماده کنید.

اگر دوست دارید آردسوخاری خانگی کمی درشت‌تر باشد و بتوانید از آن برای سرخ کردن مواد گوشتی استفاده کنید، می‌توانید به جای آسیاب کردن نان‌ها وخمیرهای خشک، آن‌ها را در هاون بکوبید تا به اندازه دلخواهتان خرد بشوند.
ضمن اینکه می‌توانید آردسوخاری خانگی را با ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر کاری و پودر سیر و کمی نمک طعم‌دار کنید. برخی از افراد، عصاره سبزی‌ها یا مرغ و گوشت هم به پودرهای سوخاری خانگی می‌افزایند. در این صورت، باید پودر افزودنی کاملا خشک باشد و در جای خشک و خنک نگهداری شود. در غیر این صورت، امکان کپک زدن و فساد پودر سوخاری خانگی وجود خواهد داشت.

هر وقت سر سفره نان باگت داریم، مادربزرگ می گوید: «خمیر وسطش رو دور نریزید!» و بعد از غذا هم آنها را جمع می کند و به آشپزخانه می برد …

یک بار پرسیدم: «این خمیرها را چه کار می کنید؟» گفت: «خشک می کنم.»
بعد؟!
آسیاب می کنم.
برای چی؟
برای خوردن.
یعنی دوباره آنها را می خوریم؟!

بله، اینها مانند همان آرد سوخاری هایی هستند که می خریم. اینها را به جای آرد سوخاری استفاده می کنم. یعنی واقعا آرد سوخاری به همین شکل تهیه می شود؟ این، پرسشی است که از دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و رییس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور پرسیده ام و در ادامه، درباره این نوع آرد و روش تهیه اش در صنعت حرف زده ایم.

 

▪ آقای دکتر! آرد سوخاری چگونه تهیه می شود؟

ـ آرد سوخاری معمولا از نان های حجیم تهیه می شود. این نان ها به نحوی حرارت می بینند که رطوبت آنها گرفته می شود و به صورت خشک درمی آیند. در واقع، آرد سوخاری و نان سوخاری ۲ محصول از یک خانواده هستند. این نان در اثر حرارت مجدد، رطوبت خود را از دست می دهد و خشک، قهوه ای و برشته می شود.

 

▪ و بعد باید به شکل آرد درآید؟

ـ بله! اگر این نان خشک شده را به صورت آرد درآوریم، آرد سوخاری به دست می آید. آردهای سوخاری ای که در حال حاضر در بازار وجود دارند، به این شکل تولید می شوند. در واقع، نان های تستی که برای فروش به بازار می روند، در صورتی که به فروش نرسند، اگرچه دچار فساد نشده اند ولی به دلیل بیات شدن دیگر به شکل نان قابلیت مصرف ندارند. این نان ها دوباره به کارخانه بازمی گردند و مجددا در فر می روند تا به صورت خشک شده درآیند. این اتفاق در مورد نان هایی که قالب آنها دچار اشکال شده نیز رخ می دهد. پس از این مرحله، آنها را آسیاب و به شکل آرد سوخاری بسته بندی و روانه بازار می کنند.

 

▪ یعنی آرد سوخاری در صنعت هم به همین صورت تهیه می شود؟

ـ اساس کار به همین شکل است؛ یعنی برای تهیه آرد سوخاری، نان ۲ بار تحت فرآیند پخت قرار می گیرد و تهیه آن به طور مستقیم از آرد معمولی امکان پذیر نیست. حتی در مواردی که بازار مصرف آرد سوخاری زیاد است، برخی نان ها برای تبدیل به آرد سوخاری، پخته می شوند. به هر حال، آرد سوخاری فقط با پخت مجدد نان به دست می آید.

▪ این پخت دوم نسبت به پخت اول متفاوت است؟

ـ بله؛ پخت نان در مرحله اول یک پخت عادی است ولی در مرحله دوم پخت هم طولانی تر است و هم حرارت ملایم تر. درواقع مرحله دوم پخت برای از دست رفتن باقیمانده آب و خشک شدن کامل نان به انجام می رسد. تغییر رنگی هم که در آن مشاهده می شود به دلیل واکنش میلارد و نیز کاراملیزه شدن است و هر چه مدت زمان پخت دوم در این نان ها بیشتر باشد، رنگ آرد تیره تر خواهد بود.

 

▪ یکی از مشکلات در فرآیند تولید نان ، تولید ماده سرطان زای آکریلامید در روند حرارت دهی است. این حرارت مجدد میزان آکریلامید آرد سوخاری را بیشتر نمی کند؟

ـ بله،؛ اصولا آکریلامید در اثر حرارت دیدن موادغذایی به خصوص در چیپس، نان و گوشت به وجود می آید. بنابراین حرارت دیدن مجدد نان برای تولید آرد سوخاری، این محصول را دارای میزان بیشتری آکریلامید می کند. ضمن اینکه بعد از این ۲ مرحله پخت آرد سوخاری در کارخانه، این محصول یک بار دیگر نیز در منازل همراه با موادغذایی سرخ کردنی حرارت می بیند و این عمل نیز باعث افزایش بیشتر آکریلامید در آن می شود.

 

▪ پس استفاده از آرد سوخاری در تهیه غذا را رد می کنید؟

ـ با توجه به اینکه در مورد میزان وجود آکریلامید در آرد سوخاری تحقیقات جامعی صورت نگرفته و مقدار آن به درستی مشخص نیست، اظهارنظر در این مورد کار چندان درستی نیست. اما به دلیل اینکه از آرد سوخاری بیشتر در تهیه غذاهای سرخ کردنی استفاده می شود و مصرف غذاهای سرخ کردنی نیز چندان مورد تایید پزشکان و متخصصان تغذیه نیست، می توان در مورد مصرف بیش از حد آن به مصرف کنندگان هشدار داد.

 

▪ برای نگهداری آردهای سوخاری شرایط ویژه ای لازم است؟

ـ اصولا نگهداری موادغذایی ارتباط مستقیم با میزان رطوبت آن دارد. چون یکی از شرایط رشد میکروارگانیسم ها در موادغذایی وجود رطوبت در آن است و هرچه میزان آن کمتر باشد، رشد این عوامل در آن پایین تر خواهد بود. در مورد آرد سوخاری نیز به دلیل اینکه میزان رطوبت بسیار پایین است، در صورتی که آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنیم، مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد و می توان آرد سوخاری را تا مدت طولانی (مثلا ۶ ماه) ذخیره کرد. البته در این مورد باید به نکاتی مثل اکسیدشدن روغن موجود در این محصول نیز اشاره کرد.

 

▪ نشانه های فساد آرد سوخاری چیست؟

ـ در بیشتر موارد، تشخیص فساد آرد سوخاری توسط افراد عادی امکان پذیر نیست ولی اگر بخواهیم مشخصه ای برای این موضوع در نظر بگیریم، بوی خاصی است که اصطلاحا به بوی «نا» موسوم است. اگر آرد سوخاری بوی کهنگی و نا بدهد، بهتر است استفاده نشود. می توان به تغییر رنگ آرد نیز برای پی بردن به فساد آن توجه کرد.

 

▪ بعضی از خانواده ها از خمیر خشک شده نان هایی مانند نان باگت بعد از آسیاب کردن به عنوان آرد سوخاری استفاده می کنند. نظر شما در این مورد چیست؟

ـ این خانواده ها هم تقریبا همان کاری را می کنند که در کارخانه های تهیه آرد سوخاری انجام می شود، با این تفاوت که مرحله دوم پخت در مورد آنها انجام نشده است. به همین دلیل، رنگ آن روشن تر است و طعم آن کمی به خامی می زند و البته میزان آکریلامید تولید شده در این آرد خانگی، کمتر است. اما در کل، مصرف کمتر آردسوخاری توصیه می شود.

 

 

پودر آرد سوخاری

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا