ترشی | شور

طرز تهیه ترشی گردو با پوست سبز (چاقاله گردو)

ترشی گردو یکی از خاص ترین ترشی ها است که می توانید در کنار غذا سرو کنید. اگر قصد درست کردن ترشی گردو را دارید باید به این نکته توجه کنید که مناسب ترین گردو برای این ترشی گردویی است که نباید خیلی بزرگ و خیلی کوچک باشد، به صورتی که وقتی پوست سبز گردو را جدا می کنید پوسته اصلی گردو کامل بسته نشده باشد و باید کمی ترد باشد. بهترین زمان برای درست کردن این ترشی از اواخر ماه اردیبهشت تا اواسط خرداد است. بهتر است که قبل از این که گردو ها سفت و رسیده شوند اقدام به درست کردن ترشی کنید. از فواید این ترشی این است که برای درمان چربی خون بسیار مفید است و در هنگام مصرف بیشتر از یک یا دو عدد استفاده نکنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه ترشی گردو را برایتان آماده کرده ایم.

مواد لازم برای تهیه ترشی گردو

گردو تازه۱ کیلو
نمک۱ قاشق سوپ خوری پر
سرکهبه میزان لازم
سیر چند حبه
نعنا یا ترخونبه مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی انبه بندری خاص و خوشمزه

طرز تهیه ترشی گردو با پوست سبز(کال):

  1. جوشاندن گردو ها

    ابتدا گردو ها را خوب بشورید سپس داخل یک قابلمه بریزید و روی آن ها به اندازه کافی آب اضافه کنید به صورتی که از سطح روی گردو ها بالاتر باشد بعد از آن نمک به آب و گردو ها اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و بعد از ۲۰ دقیقه جوشیدن از روی حرارت بردارید.

  2. آبکش کردن گردو ها

    بعد از این که گردو ها ۲۰ دقیقه در آب و نمک جوشیدند آبکش کنید و داخل آب سرد قرار دهید تا خنک شوند زیرا نباید بیش از اندازه بپزند ممکن است که له و خراب شوند.

  3. جدا کردن پوست نازک گردو ها

    در این مرحله باید با حوصله و با دست به صورت ماساژ پوسته ی روی گردو ها را جدا کنید. اگر نتوانستید با ماساژ پوسته ی روی گردو ها را جدا کنید می توانید این کار را با چاقو به صورت آرام انجام دهید.

  4. تلخی گرفتن گردو ها

    برای این که تلخی گردو ها گرفته شود به مدت یک هفته آن ها را خل آب سرد بریزید و هر روز روی ۳ بار آب آن را عوض کنید روز آخر کمی از گردو یا آب آن بچشید اگر تلخ نبود برای درست کردن ترشی آماده است در غیر این صورت باید چند روز دیگر داخل آب سرد بمانند تا تلخی گردو ها گرفته شود و بعد از این که مطمئن شدید تلخی گردو ها گرفته شده است آبکش نمایید.

  5. خشک کردن گردو ها

    پس از این که گردو ها را آبکش کردید در فضای آزاد مانند حیاط پارچه ای پهن کنید و گردوها را روی پارچه پخش کنید تا کاملا خشک شود ممکن است گردوها بعد از این که کاملا خشک شدند ظاهری چروکیده داشته باشند این ایراد ندارد زیرا بعد از این که سرکه اضافه کنید به شکل اولش برمی گردند.

  6. مخلوط کردن مواد با گردو ها

    گردو ها را داخل شیشه ای که از قبل استریل و تمییز کرده اید بریزید و روی گردو ها، سیر، نمک، فلفل و نعنا یا ترخون خشک بریزید و این کار را به صورت لا به لا انجام دهید تا ظرف پر شود و در آخر سرکه را روی همه مواد بریزید تا روی همه گردو ها را بگیرد. درب شیشه ترشی را خوب و محکم بندید در جای خنک به مدت یک ماه نگه داری کنید بعد از یک ماه می توانید میل کنید.

نکات کلیدی:

  • این ترشی را می توان به مدت طولانی نگه داری و مصرف کرد.
  • ترشی گردو هر چه قدر بیشتر بماند خوشمزه تر می شود.
  • هنگام درست کردن ترشی گردو از دستکش استفاده کنید زیرا دستهایتان سیاه می شود.
  • در این ترشی می توانید از سبزی تازه ترخون و نعنا استفاده کنید اگر سبزی تازه در دسترس نداشتید از سبزی خشک استفاده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا