غذاهای ویژه ماه رمضان

آموزش پخت غذاهای ویژه افطار و سحری ماه رمضون

sofreh-thumb

افطار و سحری

سنت بر اين است كه روزه داران هر شام بر سر سفره افطار گرد هم آيند و پس از طلب قبولي روزه دعا كنند :

 

بسم الله ؛ اللهم لك صمنا و علي رزقك افطرنا فتقبله منا انك انت السميع العليم.

و سپس روزه خود را با روزي حلال و پاكيزه باز مي كنند و پسنديده است افطار با خرما يا آب گرم (يا چاي شيرين) يا رطب يا حلوا يا نبات و لبن باز شود.

بر سر سفره افطار ايراني انواع مخلفات مقوي و انرژي زا از جمله خرما با مغز گردو، حلوا، رنگينك، فرني، يخ در بهشت ، باميه، شله زرد، شير برنج، کاچي، زولبيا، مسقطي و انواع آش : آش رشته، آش شله قلمكار وجود دارد.

اكنون شما را بر ضيافت افطاري ايراني دعوت مي كنيم:
قبل از ارائه رژيم رمضان، به نكات زير توجه كنيد:

پيشنهادات زیر برای افرادی است که در شرايط جسمی طبیعی و در سلامت کامل هستند.
مواد غذایی مورد نیاز بدن هر کس به تناسب سن، جنسیت، اندازه بدن، شرایط خاص فیزیولوژیکی فرد، بیماری، میزان فعالیت متغیر است. در اینجا بطور عام پیشنهاد میشود.

رژيم غذاي سحري:

سحر نقش تعیین کننده ای در چگونه گذراندن روز و تأمین انرژی و مواد غذایی مورد نیاز بدن دارد. در زير به انتخاب غذائي و پيشنهادات تغذيه اي توجه كنيد:

برنامه زماني سحر را طوري برنامه ريزي كنيد كه علاوه بر ذكر و نيايش، فرصت كافي براي غذا خوردن و آشاميدن داشته و عجله در خوردن نباشد.

در سحر از خوردن شیرینی جات، غذاهای شور، پر چرب وآش جات (بویژه اگر غذای دیگری هم می خورید) خودداری کنید.

در هر وعده سحري از يك نوع غذاهای ایرانی صرف كنيد و از خوردن تنوعات غذاي اصلي در يك وعده اجتناب كنيد.

در هر وعده سحري حجم متعادل را كنترل كنيد. زياد تر از تعادل خوردن نه تنها باعث نميشود كه در روز احساس سيري بيشتري كنيد بلكه اثرات ناگوارتري را در روز به دليل بروز مشكلات مراحل هضم برايتان پيش خواهد آورد.

غذا ها را کم روغن، کم چربی ، کم نمک و کم شیرینی انتخاب كنيد. به ميزاني كه در سحر چربي و شيريني بيشتري ميل كنيد در روز تشنگي بيشتري خواهيد داشت.

از غذا هاي خيلي سرخ شده پرهيز كنيد. در صودت نياز به سرخ كردن غذا ، به “تفت دادن كوتاه مدت” قناعت كنيد.

از منابع نشاسته اي نان، سيب زميني، برنج و ماكاروني استفاده كرده ولي سعي شود از نان هاي تهيه شده از سبوس گندم به جاي نان سفيد استفاده نمائيد.

از گوشت جات، ترجيحا گوشت سفيد وحبوبات كه به آرامي پخته شده باشند استفاده كنيد . امروزه سويا بعنوان يك منبع پروتئني سالم محسوب ميشود كه

مي توان اكثر غذا ها را با آن خوش طعم تهيه كنيد و مضرات گوشت قرمز را هم نخواهد داشت. تخم مرغ به اشكال غير عسلي وحبوبات آب پز نيز منابع با ارزش پروتئيني براي سحر بشمار ميروند.

از خوردن چربي هاي حيواني و سفت شده خودداري كنيد و از روغن هاي مايع كه ميزان چربي اشباع شده آن 5-7% باشد استفاده كنيد.

ازلبنيات كم چرب وكم نمك استفاده كنيد.

بين غذا ها آب و يا نوشيدني ميل نكنيد . قبل ، بين وفوري و بعد از غذا نوشيدني ميل نكنيد بلكه مدتي صبر كرده بعد ميل نمائيد.

در ماه رمضان بهترين نوشيدني در سحر آب ويا نوشيدن چاي هاي متعدد گياهي است كه به منظور هاي مختلف (براي دفع چربي، دفع قند، دفع صفرا، دفع نمك، كنترل فشار خون، كنترل نفخ و هضم غذا و تصفیه بدن از سمومات غذایی از طريق تصفيه و پاك سازي خون، تصفيه و پاك سازي جگر، تصفيه و پاك سازي كليه و مثانه و غيرو….) به صورت دم كرده وگرم ميتوان نوشيد.

از نوشيدن دوغ و يا نوشيدني هاي شيرين شده با شكر سفيد در سحر خودداري كنيد زيرا با نوشيدن اين نوع آشاميدني، احساس تشنگي در روز زيادتر شده و نيز ميزان قند خون افزايش مي يابد.

حجم غذاي اصلي را در سحر طوري تنظيم كنيد كه بعد بتوانيد هم آب و هم از ميوه جات متنوع و صيفی جات آب پز( ذرت- گل کلم- کرفس- فلفل سبز – کلم بروکلی- نخود فرنگی- پیاز- سیر – هويج– لوبيا و هر گونه حبوبات كه به آرامي پخته شده باشند) نيز تغذيه نمائيد.

از جوانه های خام به صورت مخلوط با غذا هاي سوپي (كه جو پرك جزء هميشگي آن باشد) و يا در سالاد مصرف نمائيد.
رژيم غذاي افطار:

افطار يك وعده غذائي محسوب ميشود . بعضي افراد افطار را به شام وصل ميكنند كه چنين روشي صحيح نيست و مضر مي با شد . به همين منظور سعي كنيد زمان بندي افطار و شام را بنحوي برنامه ريزي كنيد كه دو وعده متفاوت افطار و شام داشته باشيد.

قبل از خوردن هر نوع مواد خوراكي ، افطار را با يك نوشيدني گرم مثل آب داغ و يا بعضي از چاي هاي گياهي گرم (نه چاي معمولي ) شروع كنيد تا سيستم گوارشي خو د را كه بعد از مدتي طولاني آرام گرفته است به يكباره به فعاليت سنگين نيندازيد. سپس با خوردن كمي صيفي جات آب پز و ميوه دستگاه گوارشي خود را آماده پذيرائي كنيد.

در افطار از خوردن هر نوع غذاي چرب پرهيز كنيد.

بعد از خوردن ميوه ويا صيفي جات آب پز، از بين خوردنی های ساده و ملا یم ذکر شده در زیر انتخاب کرده و به میزان بسیارکم مصرف شود تا مانعی در خوردن شام

نبا شد:

خرما، کاچی، پنیر، سبزی جات، صيفی جات آب پز(گل کلم- کرفس- فلفل سبز – کلم بروکلی- نخود فرنگی- پیاز- سیر – هويج)، ، سيب زمينی آب پز، حلوا ارده و عسل ، میوه جات (به استثنای انگور- خربزه – طالبی – هندوانه)، فرنی، سوپ و آش جات (مرغ، جو، گوشت، حبوبات، سبزی، صیفی جات، غلات، برنج، شله زرد ) ، مقدار کم گردو ، شیر برنج، آب به میزان بسیار کم ، کشمش، توت ، کره و عسل، خامه و عسل، بادام له شده و عسل، تخم مرغ فقط بصورت آب پز عسلی.

رژيم غذاي شام:

• از آنجا که اکثر مردم عادت دارند بعد از شام تنقلات میل نمایند باید حجم خوردن شام نسبت به سحر کمتر باشد.

• همچنین شام باید در اول وقت صرف شود تا فرصت کافی برای خوردن تنقلات بعد از شام وهضم غذاي خورده شده باشد حجم و نوع شام را طوري تنظيم كنيد كه در هنگام خواب شکم پر نبا شد و مشکلی در خوابیدن و بیدار شدن برای سحر بوجود نیاید.

• نوع غذاي شام را می توان مشابه با ليست داده شده در سحر انتخاب کرد ولي دقت شود تا هم ميزان چربي و هم حجم غذاي خورده شده نسبت به سحر كمتر باشد.
فاصله بین شام و خواب:

تنقلات بعد از شام بويژه به مناسبت های دید و باز دیدهای شبانه در ماه مبارک رمضان امکان خورد و خوراک را افزایش میدهد که توجه به این موضوع قابل توجه است.

همانطور كه گفته شد حجم و نوع این مواد خوراكي نبایدبنحوی باشد که مشکلی برای خواب بوجود آورد.

این خوردنی ها كه مکمل مواد غذایی شام محسوب ميشوند باید بنحوی انتخاب شوند که علاوه بر تنوع و تامين لذت خوراكي بتوانند در تامين مواد غذائي مورد نياز بدن سهيم باشند.

از مواد خوراكي براي فاصله بين شام و خواب میتوان بستنی، آجیل جات و مغز ها ، میوه، حلوا، شرینی جات تر و به میزان کم، فرنی، شیر برنج،آش جات بدون حبوبات، و خوردن لبنیات با عسل را نام برد.

خوردن چای های گیاهی اگر به درستی انتخاب شوند بسیار در هضم غذا و تصفیه بدن از سمومات غذایی موثر خواهند بود.
نكات قابل توجه:

1. بعضي افراد در اين ذهنيت هستند كه روزه گرفتن وزن را كم ميكند. در اين حقيقت شك نيست كه پرهيز صحيح غذائي باعث كنترل وزن است اما براي كنترل وزن نكته مهم اجراي صحيح سيستم غذائي است. از آنجا كه معمولا و بطور طبيعي افراد با شروع افطار سعي در جبران نخورده ها دارند و از طرفي گاهي فشار گرسنگي و تشنگي فرد را وادار به انتخاب خوراك بر مبناي احساس نياز رواني و لذت بردن از خوردن ميكند و منطق درست خوردن ناديده گرفته ميشود و در اينصورت يكي از عوارض عدم اجراي سيستم غذائي صحيح در ماه مبارك رمضان افزايش وزن است. بنابر نبايد روزه گرفتن را به منظور رژيم غذائي خوش اندام شدن تلقي كنيم و خداي ناخواسته بعد از افطار در صدد تلافي نخورده ها ي پرحجم باشيم.

2. وصل معشوق و شكرگزاري از موهبت ذات الهيش از نعمات ماه مبارك است و فرصتي است در ولايت انسان تا معيار چگونه زيستن را الگو كند ، اما روزه گرفتن نيز علاوه بر دادن امكان قياس ابعاد گرسنگي و سيري انسانها، اگر تغذيه صحيح اجرا شود، از بهترين داروهاي طبييعي براي درمان بسياري از بيماري هاي جسمي، بويژه بيماري هاي گوارشي و روحي-عصبي مي باشد.

3. قابل تاكيد است كه در هر وعدة غذایی از غذا ها ي معروف به “فست فود” و نوشابه هاي رنگی مد شدة امروزی پرهیز کنید تا خود را در برابر بسياري عوارض بيماريزائي آن كه در غرب فاجعه آميز شده است خود را بيمه كنيد
یكی از غذاهای پرمصرف و محبوب در ماه مبارك رمضان حلیم است. حلیم از معروف‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است كه معمولا در سفره افطار به عنوان پیش‌غذا و در سحرگاهان به عنوان سحری مصرف می‌شود. حلیم انواع مختلف دارد و مواد اولیه آنها با یكدیگر متفاوت است. برای تهیه حلیم گندم از گندم، پیاز و گوشت گوساله سردست یا مرغ و مقداری روغن استفاده می‌شود.

حلیم چه دارد؟

حلیم یك غذای پركالری محسوب می‌شود. 100 گرم حلیم190 كالری انرژی دارد و حاوی 6 گرم پروتئین10 گرم چربی20 گرم كربوهیدرات 1 میلی‌گرم آهن و 9 میلی‌گرم كلسیم است.

حلیم به دلیل داشتن گندم، علاوه بر خاصیت سیركنندگی بالا منبع بسیار خوب روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. البته اگر در تهیه این غذا از گندم سبوس‌دار كه فیبر زیادی دارد استفاده شود، در بهبود برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه موثر خواهد بود. فیبر موجود در گندم سبوس‌دار كاهش كلسترول خون، كاهش فشارخون، كنترل قندخون، كاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و كاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین برای پیشگیری از یبوست و سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفیداست. همچنین گندم سبوس‌دار دارای خاصیت ضدانگلی است و از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریك‌پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌كند.

نخود هم كه در پخت برخی انواع حلیم به كار می‌رود غنی از فولات، ویتامین6B ویتامینC و روی است.

 

10 روش برای حلیم‌خورها

1-‌ در خوردن حلیم مراقب وزن خود باشید یك پیاله حلیم تقریبا 150 كالری انرژی دارد كه اگر با یك قاشق شكر، یك كف دست نان و روغن مصرف شود، 350 تا 300 كالری انرژی دارد.

2- حلیم یك غذای سالم و بسیار مقوی است، اما اگر دچار افزایش قند یا چربی خون هستید باید توجه داشته باشید كه شكر و روغن با آن استفاده نكنید یا در حداقل ممكن مصرف كنید.

3- اگر می‌توانید حلیم را در منزل و با استفاده از جوانه گندم یا حداقل گندم سبوس‌دار تهیه كنید.

4- حلیم مانده را مصرف نكنید، زیرا اگر حلیم چند ساعت یا چند روز بماند مواد نشاسته‌ای آن غیرقابل هضم می‌شود و نشاسته آن به نشاسته مقاوم تبدیل می‌شود و موجب ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

5- برخی در پخت حلیم از جوانه گندم استفاده می‌كنند. این حلیم به دلیل داشتن جوانه گندم، علاوه بر خاصیت سیركنندگی بالا منبع بسیار خوب انواع ویتامین‌ها و املاح است. از سوی دیگر با توجه به فعل و انفعالاتی كه طی جوانه زدن در دانه گندم اتفاق می‌افتد میزان كالری جوانه گندم به مقدار زیادی كاهش می‌یابد كه یكی از مزایای حلیم غنی شده نسبت به حلیم‌های رایج است.

6- حلیم یك منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهایی است كه دیر هضم می‌شود. به همین علت مصرف آن در سحر موجب می‌شود تا مدت‌ها احساس گرسنگی نكنید.

7- در هنگام افطار حلیم را با شكر و روغن زیاد نخورید، زیرا باعث تحریك معده، اضافه وزن و نیز عطش شدید می‌شود. اغلب این تشنگی را با نوشیدن مقادیر زیاد آب و نوشیدنی‌های سرد جبران می‌كنند. این كار باعث رقیق شدن شیره معده و تاخیر هضم غذا می‌شود. عاقبت این رفتار نفخ شكم و سایر ناراحتی‌های گوارشی است.

8- حلیم به علت داشتن گندم، نخود (در صورت وجود) و گوشت منبع خوب آهن بوده و برای زنان، دختران جوان و افرادی كه در معرض كم‌خونی هستند، توصیه می‌شود.

9- پس از خوردن حلیم بلافاصله دراز نكشید، زیرا این غذا دیر هضم است و باعث می‌شود دچار سوزش و ناراحتی معده شوید.

10- و بالاخره، در ماه رمضان سر هر كوچه دیگ حلیم بر‌پا می‌شود، اما به آنان اعتماد نكنید و حلیم را فقط از واحدهای صنفی مجاز به عرضه حلیم خریداری كنید. زیرا برخی سودجویان در محل‌های غیربهداشتی حلیم‌های غیربهداشتی و بی‌كیفیت طبخ كرده و محصول را به همه جا توزیع می‌كنند و فروشنده نیز آن‌را به قیمت غذاهای سالم و بهداشتی به فروش می‌رساند. برای حفظ سلامت خود از این اماكن حلیم نخرید.
آش رشته (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

رشته آشي 400 گرم

سبزي آش (تره ـ جعفري ـ اسفناج ـ شبت ـ گشنيز) 1 كيلو

نخود و لوبيا و عدس (مجموعاً به تساوي) 450 گرم

كشك 2 ليوان (نيم ليتر)

پياز سرخ كرده 4 قاشق سوپخوري

نمك و فلفل به مقدار كافي

نعناع خشك 4 قاشق سوپخوري

آرد دو قاشق

روغن به ميزان لازم

 

طرز تهيه:

 

حبوبات را كه قبلاً خيس كرده ايم با پياز سرخ كرده مي گذاريم كاملاً بپزد. سبزي را خرد مي كنيم و داخل حبوبات پخته شده مي ريزيم و مي گذاريم سبزي ها بپزند. سپس دو قاشق سوبخوري آرد را در كمي آب سرد حل مي كنيم و داخل آش مي ريزيم و مرتباً بهم مي زنيم. رشته را در آش مي ريزيم و مي گذاريم آهسته بپزد، ‌ولي رشته نبايد خرد شود. آنگاه آش را از روي حرارت بر مي داريم و با كشك مخلوط مي كنيم و روي آن را با كمي كشك ساده، پياز سرخ شده و نعناع داغ تزئين مي كنيم.

 
آش شله قلمكار (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

 

سبزي آش (تره ـ جعفري ـ اسفناج ـ شبت ـ گشنيز) 500 گرم

نخود و لوبيا و عدس (مجموعاً به تساوي) 450 گرم

برنج نصف پيمانه (100 گرم)

گوشت بدون استخوان 500 گرم

پياز سرخ كرده 5 قاشق سوپخوري

نمك و فلفل به مقدار كافي

زرد چوبه نصف قاشق چايخوري

 

طرز تهيه:

 

حبوبات را با گوشت و پياز سرخ كرده و زردچوبه مي گذاريم خوب بپزد. سپس گوشت را پس از پخت بيرون آورده كاملاً مي كوبيم تا له شود، مجدداً آن را به مايع اضافه مي كنيم. برنج را مي شوئيم و به آش اضافه كرده تا كاملاً بپزد، سبزيجات را خرد كرده داخل آش مي ريزيم و مرتب بهم مي زنيم تا آش كاملاً جا بيفتد، حرارت آش بايد ملايم باشد تا ته نگيرد.

 
رنگينگ (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

 

آرد گندم 500 گرم

روغن 300 گرم

خاكه قند 125 گرم

خرماي سياه نرم 500 گرم

مغز گردو 125 گرم

دارچين كوبيده نرم 1 قاشق سوپخوري

هل كوبيده 1 قاشق مرباخوري

پسته چرخ كرده 1 قاشق سوپخوري

طرز تهيه:

 

روغن را در ظرفي ريخته، روي حرارت مي گذاريم تا داغ شود. آرد را داخل آن مي ريزيم، حرارت را ملايم مي كنيم. مرتب بهم مي زنيم تا آرد كاملاً سرخ شده و طلائي شود سپس آن را از روي حرارت بر مي داريم تا كمي سرد شود، آنگاه خاكه قند و دارچين و هل كوبيده را با آرد سرخ شده مخلوط مي نمائيم. هسته هاي خرما را مي گيريم و داخل هر يك خرما را يك تكه گردو مي گذاريم. نيمي از آرد سرخ شده را در ظرف مسطحي مي ريزيم و با پشت قاشق روي آن را صاف مي كنيم و خرماها را روي آن مي چينيم. با بقيه آرد سرخ شده روي خرماها را مي پوشانيم و باز با پشت قاشق روي آن را صاف مي كنيم و كمي خاكه قند و دارچين روي آن مي پاشيم و پسته چرخ كرده را نيز روي آن مي ريزيم.

حال با كارد رنگينگ آماده شده را به شكل لوزي يا چهارگوش برش مي دهيم و در ظرف مي چينيم.

 
شله زرد (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

 

برنج 500 گرم

شكر 1 كيلو

روغن نصف پيمانه

زعفران سائيده نصف قاشق چايخوري

گلاب نصف پيمانه

خلال بادام 100 گرم

خلال پسته 50 گرم

دارچين يك قاشق سوپخوري

 

طرز تهيه:

 

برنج را چندين بار شسته تا آب آن كاملاً زلال شود. سپس آن را با 6 برابر آب روي حرارت قرار مي دهيم تا جوش بيايد. هر از چند گاه، كف برنج را مي گيريم. وقتي مغز برنج كاملاً نرم شد شكر را اضافه مي كنيم و مرتب آن را بهم مي زنيم تا شله زرد كاملاً جا بيفتد. زعفران را در كمي آب جوش حل كرده و به شله زرد اضافه مي كنيم. سپس روغن را داغ كرده و به آن اضافه مي كنيم، آنگاه كمي از بادام را كنار گذاشته و ما بقي بادام را همراه با گلاب داخل شله زرد مي ريزيم و كاملاً آن را بهم مي زنيم تا تمام مواد با هم مخلوط شوند، سپس در ظرف را مي گذاريم تا شله زرد آماده شده و جا بيفتد. در صورت استفاده از فر، آن را نيم ساعت در كف فر با حرارت ملايم قرار مي دهيم. پس از آماده شدن روي آن را با دارچين، خلال بادام و خلال پسته تزئين مي كنيم.
شيربرنج (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

 

برنج يك پيمانه (200 گرم)

شير دو ليتر

گلاب نصف پيمانه

طرز تهيه:

برنج را به دقت مي شوئيم و در آب به مدت دو ساعت خيس مي كنيم. سپس آن را با دو ليوان آب مي گذاريم بپزد تا نرم شود. آنگاه شير را اضافه كرده و حرارت را ملايم مي كنيم تا شير برنج آهسته بجوشد و كاملاً پخته و غليظ شود. گلاب را اضافه كرده و بعد از دو سه جوش آن را از روي حرارت بر مي داريم و با شكر يا شيره و يا انواع مربا مصرف مي كنيم.
فرني (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

 

شير نيم ليتر

آرد برنج 2 قاشق سوپخوري (50 گرم)

شكر 4 قاشق سوپخوري (100 گرم)

گلاب 2 قاشق سوپخوري

 

طرز تهيه:

 

آرد برنج را در شير حل مي كنيم و شكر و گلاب را اضافه مي نمائيم و مايه را روي حرارت ملايم قرار
مي دهيم و مرتب بهم مي زنيم تا جوش آمده و كمي غليظ شود، سپس در ظرف كشيده و وقتي سرد شد صرف مي نمائيم.

 
باميه (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

آرد 125 گرم

روغن مايع 4 تا 5 قاشق سوپخوري

تخم مرغ 3 عدد

شكر 200 گرم

گلاب 3 قاشق سوپخوري

 

طرز تهيه:

 

روغن را به همراه يك ليوان آب و 1 تا 2 قاشق سوپخوري شكر روي حرارت قرار مي دهيم تا جوش بيايد. آرد را به مايه اضافه كرده و آهسته بهم مي زنيم تا آب كاملاً تبخير و مايه كاملاً سفت شود. ظرف را از روي حرارت بر مي داريم و به مايه پس از اينكه كمي سرد شد تخم مرغ ها را اضافه مي كنيم و مرتب بهم مي زنيم تا خمير كاملاً نرم و لطيف شود. سپس در تابه مقداري روغن مايع مي ريزيم و روي شعله گاز قرار مي دهيم تا داغ شود. آنگاه حرارت را ملايم كرده و مايه را با قيف مخصوص باميه در روغن مي ريزيم تا دو طرف آن كمي برشته شود.

شكر براي تهيه شربت باميه، شكر ـ گلاب و يك ليوان آب را با هم مخلوط كرده و روي حرارت قرار مي دهيم تا بجوش آيد و كاملاً غليظ شود. آنگاه آن را از روي حرارت برداشته و يك قاشق چايخوري آبليمو به آن اضافه مي كنيم. سپس باميه ها را به مدت 5 دقيقه در شربت قرار داده و بعد در ظرف مي چينيم.

 

 

 

مواد لازم:

شكر 200 گرم

نشاسته 500 گرم

ماست 150 گرم

گلاب 2 تا 3 قاشق سوپخوري

روغن به ميزان لازم

 

طرز تهيه:

 

نشاسته را با آب و و 2 قاشق شكر مخلوط مي كنيم و سپس ماست را اضافه كرده و بهم مي زنيم تا مايه كاملاً صاف شود. روغن فراوان را داغ مي كنيم، مايه را در قيف مخصوص ريخته و در روغن به شكل زولبيا و يا مشبك مي ريزيم، حرارت را ملايم مي كنيم، يكطرف زولبياها كه برشته شد بر مي گردانيم تا طرف ديگر آن برشته شود.

براي تهيه شربت زولبيا، در ظرفي جداگانه شكر، گلاب و يك ليوان آب را با هم مخلوط كرده و روي حرارت قرار مي دهيم تا حدي كه بجوشد تا غليظ شود. شربت آماده شده را از روي حرارت برداشته تا خنك شود. سپس زولبياها را پس از سرخ شدن درون شربت مي اندازيم و پس از 5 دقيقه آنها را بر مي داريم و در ظرفي مي چينيم.

 

كاچي (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

آرد گندم 250 گرم

كره 500 گرم

شكر 500 گرم

زعفران يك مثقال

آب 500 ميلي ليتر

گلاب 60 ميلي ليتر

 

طرز تهيه:

 

شكر را با آب مي جوشانيم تا شكر آب شود و كاملاً حل گردد. سپس كره را در ظرفي قرار داده و روي حرارت مي گذاريم تا آب بشود، آنگاه آرد را اضافه كرده و بهم مي زنيم تا سرخ شود، حرارت را ملايم كرده و شربت آماده شده را همراه با زعفران و گلاب به آرد سرخ شده اضافه مي كنيم و مرتب بهم مي زنيم تا آرد كاملاً صاف شود. در صورتيكه مايع كمي غليظ شد مختصري آب جوش به آن اضافه مي كنيم.

 

زولبيا (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

شكر 200 گرم

نشاسته 500 گرم

ماست 150 گرم

گلاب 2 تا 3 قاشق سوپخوري

روغن به ميزان لازم

 

طرز تهيه:

 

نشاسته را با آب و و 2 قاشق شكر مخلوط مي كنيم و سپس ماست را اضافه كرده و بهم مي زنيم تا مايه كاملاً صاف شود. روغن فراوان را داغ مي كنيم، مايه را در قيف مخصوص ريخته و در روغن به شكل زولبيا و يا مشبك مي ريزيم، حرارت را ملايم مي كنيم، يكطرف زولبياها كه برشته شد بر مي گردانيم تا طرف ديگر آن برشته شود.

براي تهيه شربت زولبيا، در ظرفي جداگانه شكر، گلاب و يك ليوان آب را با هم مخلوط كرده و روي حرارت قرار مي دهيم تا حدي كه بجوشد تا غليظ شود. شربت آماده شده را از روي حرارت برداشته تا خنك شود. سپس زولبياها را پس از سرخ شدن درون شربت مي اندازيم و پس از 5 دقيقه آنها را بر مي داريم و در ظرفي مي چينيم.
حلوا (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

آرد گندم 250 گرم

شكر 200 گرم

روغن 200 گرم

زعفران نصف قاشق چايخوري

آب 2 ليوان

گلاب نصف ليوان

خلال بادام و پسته به ميزان لازم

 

طرز تهيه:

 

روغن را در ظرف ريخته، روي حرارت قرار مي دهيم تا داغ شود، سپس آرد را اضافه كرده و حرارت را ملايم مي كنيم و مرتب بهم مي زنيم تا آرد كاملاً سرخ شود و رنگ آن بر گردد و عطر آن بلند شود. سپس شكر را با آب مخلوط مي كنيم و مي جوشانيم تا شكر آب گردد، آنگاه گلاب و زعفران سائيده را در شربت ريخته و بهم مي زنيم تا كاملاً مخلوط شود. آرد را پس از سرخ شدن مي گذاريم كمي سرد شود، سپس شربت را به آن اضافه مي كنيم و خوب بهم مي زنيم، در صورتيكه مايه كمي شل بود 1 الي 2 دقيقه حلوا را روي حرارت قرار مي دهيم، آنگاه حلوا را در ديس مي كشيم و با خلال پسته و بادام روي آن را تزئين مي كنيم.

 

 

 

مسقطي (براي چهار نفر) :

 

مواد لازم:

نشاسته 100 گرم

شكر 200 گرم

روغن 50 گرم

گلاب 1 قاشق سوپخوري

آب 3 يا 4 ليوان

خلال بادام 50 گرم

 

طرز تهيه:

 

نشاسته را در آب ريخته، مخلوط كرده و روي حرارت ملايم قرار مي دهيم و مرتب بهم مي زنيم تا مايه جوش آيد و كمي غليظ شود. سپس شكر، گلاب و روغن را به مخلوط اضافه مي كنيم و مجدداً بهم مي زنيم تا تمام مواد مخلوط شوند. سپس مايه را در ظرف ريخته و مي گذاريم سرد شود. آنگاه آن را به شكل لوزي لوزي بريده و تزئين مي كنيم.

2.3/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا