تزیینات نوروز

جدیدترین روش سبز کردن سبزه ویژه نوروز94

جدیدترین روش سبز کردن سبزه ویژه نوروز94

 

sabze 5

 

sabze 9

درست کردن این نوع سبزه در عین حال که ساده هست ولی کمی هم دردسر داره و نیاز به مراقبت بیشتری داره.
عدس؛ گندم یا ماش را به مدت 2 شبانه روز در آب بخیسانید و برای اینکه آب نگنده یکبار آبش را عوض کنید. بعد از دو روز میبینید که دونه عدس یا گندم شروع به جوانه زدن میکنه تو عکس واضح دیده میشه حالا باید گندمها یا عدسها منتقل بشه داخل پارچه نخی و به مدت 2 روز هم داخل پارچه بمونه پارچه نخی آب را مدت زمان بیشتری در خودش نگه میداره ( دوستانی که در خارج از ایران هستند همون پارچه مخصوص درست کردن پنیر را میتونند تهیه کنند).

sabze

 

sabze 2

 

sabze 3
آبکش را داخل سینک ظرفشویی بگذارید و پارچه نخی را داخل آبکش بندازید و ظرف حاوی دانه های گندم خیس خورده را داخل آبکش خالی کنید و پارچه را ببندید و زیر شیر آب بگیرید که کامل پارچه خیس بشه و بگذارید پشت پنجره آشپزخونه به مدت 2 روز بمونه و روزی 2 تا 3 بار بستگی به گرمای محیط داره تا دیدید پارچه خشک شده خیسش کنید یعنی دوباره آبکش را داخل سینک بگذارید و پارچه را باز کنید و شیر آب را باز کنید روی آن و کمی پارچه را تکان بدید تا کل دونه های گندم یا عدس خیس بخوره و بعد از دو روز میبینید که دونه ها هم ریشه داده هم ساقه؛ حالا دیگه آماده شده که بره داخل ظرف اصلی و از این مرحله به بعد کمی با سبزه عادی فرق میکنه.
برای سبزه عادی باید دونه های آماده شده را داخل ظرفتون بریزید و به آرامی با دست مرتبش کنید و یک دستمال آشپزخونه روی ظرف بگذارید و بگیرید زیر شیر آب و خیسش کنید و دستمال خیس شده را دور ظرف جمع کنید و دستتون را بگذارید روی دستمال و ظرف را برگردونید تا آب اضافی ظرف خالی بشه چون آب زیادی بمونه داخل ظرف میگنده و سبزه کپک میزنه و بگذارید سبزه همچنان پشت پنجره بمونه و روزی 3 بار همین کار رو تکرار کنید تا زمانیکه حدود 1 سانتیمتر سبزه رشد بکنه بعد از آن دیگه دستمال را از روی ظرف برمیدارید و صبر میکنید تا روز به روز رشد کنه.
زمان درست کردن سبزه اصولا 2 هفته قبل از عیده و سبزه عدس 10 روزه سبز میشه سبزه گندم هم کمی زودتر رشد میکنه ولی باید 1 روز بیشتر از سبزه عدس خیس بخوره.
حالا بریم سر سبزه خودمون
ظرف اصلی ما برای سبزه پوسته تخم مرغ هست من چند روش را امتحان کردم همه را مینویسم یک روش اینه که از همون اول داخل پوسته تخم مرغ سبزه را سبز کنید یک روش داخل شونه های تخم مرغ
شروع کنید به جمع کردن پوسته های تخم مرغ از چند روز قبل؛ سعی کنید تخم مرغی را که میشکنید از نیمه به بالا باشه یعنی به 2/3 پوسته نیاز داریم بعد پوسته ها را داخل رنگ خوراکی رنگ کنید.
نیم پیمانه آب جوش+ 1 ق چ سرکه+ چند قطره رنگ خوراکی و بگذارید به مدت نیم ساعت پوسته تخم مرغ داخلش باشه و رنگ بگیره

sabze 4

برای روش اول کف تخم مرغ را سوراخ میکنند و روش پارچه توری میچسبونند و خاک مخصوص گلدان داخل پوسته ریخته و گندمهای جوانه زده را میریزنند روش و کمی خاک دوباره روش داده و اب میدیم تا سبز بشه که این روش خیلی طول میکشه.
روش دوم که داخل شونه های تخم مرغ سبزه را سبز میکنیم.
برای این روش من هم با گندم هم عدس امتحان کردم. عدسهای جوانه زده را ریختم داخل تک تک شونه های تخم مرغ و روش یه تیکه دستمال کوچیک گذاشتم و با آبپاش آب دادم این روش 4 تا 5 بار در روز باید با آبپاش آب بدیم چون شونه تخم مرغ جنس کارتن و کاغذیه آب را جذب میکنه به خودش ولی سریع عدسها سبز شد و بعد از اینکه 1 سانتیمتر رشد کرده دستمال را برداشتم و مستقیم زیر نور پشت پنجره گذاشتم و روزی 3 بار آب دادم و در کمتر از یک هفته اینی شد که توی عکس میبینید.
با گندم هم اینکارو کردم با این تفاوت که اول داخل شونه ها خاک ریختم و بعد دانه های گندم خیس شده و دوباره کمی خاک روش و همچنان گندمها در حال رشده با اینکه چند روز زودتر از عدسها خیس خورده بود یعنی زمان طولانی تر میشه وقتی خاک بریزی و به نظرم با همین عدس بهتره.
بگذارید کامل سبزه سبز بشه و در روز آخر داخل پوسته تخم مرغ بگذارید.
من کف تخم مرغها را سوراخ کردم و دورتادور شونه تخم مرغ را با قیچی بریدیم و به آرومی داخل پوسته تخم مرغ فشار دادم.
به همین راحتی و سختی !!!

++++++++++++++++++

++++++++++++++++++

+++++++++++++++++++

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا