تزیینات و کاردستی

آموزش ساخت گلدان های دیواری بتنی (تصویری)

آموزش ساخت گلدان های دیواری بتنی (تصویری)

 

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (1)

گلدان های دیواری بتنی مدولار (پیمانه ای) به شکل هندسی

هر کدوم از این گلدون ها به شکل یه مثلث متساوی الاضلاع هستن؛ یه هندسه ی جادویی که اجازه میده گروه بی پایانی از این ماژول (پیمانه) ها کنار هم قرار بگیرن تا شکل ها و الگو های جدید رو به وجود بیارن.

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (2)

مواد وابزار های لازم :

 

– مخلوط بتن شل مثل کویکرت با ظرفیت 3000 پوند (که من استفاده کردم) یا 5000 پوند

– مقوای ضخیم در ابعاد 11 × 5/8 اینچ برای درست کردن الگو برای قالب ها. (الگوی pdf رو از اینجا می تونین دانلود کنین.)

– ظروف پلاستیکی برای مخلوط کردن بتن و کیسه های پلاستیکی برای کیورینگ (عمل آوری) بتن

– کاتر یا قیچی، چسب مایع و چسب نواری برای درست کردن قالب ها

– دستکش و ماسک ضد گرد و غبار

 

وقتی این مواد و ابزار ها رو فراهم کردید، از الگوی pdf که دانلود کردید پرینت بگیرید و دورش رو ببرید. بعد الگو رو روی یه مقوای ضخیم رسم کنید. بعد از اون مقوا ها رو که شامل قالب های داخلی و خارجی گلدون ها هستن، ببرید. الگوی قالب خارجی در صفحه ی دوم، بزرگتر از 11 × 5/8 هست، بنابراین موقع تکمیل شکل و رسم الگو، باید مقوا رو بچرخونین. بعد روی قسمت های خط چین الگو رو خط بندازین و اون قسمت ها رو تا کنین. لبه های قالب رو با چسب نواری به هم بچسبونین. نوار هایی به عرض 3.8 اینچ از مقوا رو تا کنین تا به شکل مثلث دربیاد؛ بعد اون ها رو به صورتی که توی تصاویر مبینین، کف قالب خارجی گلدون ها بچسبونین. این مثلث ها هم کار سوراخ های تخلیه ی آب گلدون ها رو انجام میدن و هم بعداً از طریق اون ها می تونین گلدون ها رو به دیوار آویزون کنین.

از اونجا که این گلدون ها دیواره های نازکی دارن، من تصمیم گرفتم که مصالح (مخلوط کویکرت با ظرفیت 3000 پوند) رو الک کنم و دونه های درشت تر اون رو جدا کنم. یه گلدون پلاستیکی گلخونه ای که کفش سوراخ باشه، برای این کار عالیه. اینطوری دونه های ریز تر باقی می مونن که استحکام بیشتری دارن. به این صورت مصالح ساختار فوق العاده ای پیدا می کنه که می تونه سیمان رو داخل بتن نگه داره.

وقتی مردم راجع به سیمان و بتن صحبت می کنن سردرگمی زیادی دارن. خیلی مهمه که تفاوت بین سیمان و بتن رو درک کنیم؛ چون طرز کار با هر کدوم رو تحت تأثیر قرار میده. فقط این رو بهتون بگم که : «سیمان داخل بتن مثل آرد داخل کیک می مونه.»

بتن رو طبق دستورالعمل روی کیسه ی اون مخلوط کنین. اگه این مخلوط اصلیه، از سیمان الک شده استفاده کنین. این رو هم یادتون باشه که وقتی با سیمان کار می کنین، از دستکش و ماسک ضد گرد و غبار استفاده کنین.

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (3)

 

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (4)

 

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (5)

 

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (6)

 

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (7)

 

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (8)

مخلوط سیمان رو تا لبه ی مثلث های کوچیک، داخل قالب خارجی بریزین. بعد از اون قالب داخلی رو توی قالب خارجی قرار بدین و مطمئن بشین که دقیقاً وسط قرار گرفته. حالا مخلوط رو توی قسمت دیواره های گلدون بریزید و با استفاده از یه چوب بستنی مخلوط رو فشار بدین که تا پایین بره.

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (9)

 

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (10)

 

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (11)

عمل آوردن بتن به مجموعه عملیاتی میگن که برای حفظ رطوبت و دمای بتن انجام میشه و باید بلافاصله بعد از عملیات بتن ریزی انجام بشه. بذارین گلدون ها به مدت حداقل سه روز داخل قالب بمونن و طی این سه روز، کیورینگ رو روی اون ها انجام بدین؛ به این صورت که اون ها رو هر روز خیس کنین و بعد توی کیسه های پلاستیکی بپیچین. این مرحله برای اینکه مطمئن بشین که بتن تا حد امکان سفت میشه، مهمه. به این صورت، دیگه بتن پوسته پوسته نمی شه و نمی شکنه. هر چی بیشتر بتونین رطوبت رو داخل کیسه نگه دارین، بهتره.

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (12)

 

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (13)

بعد از 3 روز، گلدون ها رو از داخل قالب در بیارین. از اونجا که بتن خیلی قلیایی هست و می تونه روی رشد گیاهان تأثیر منفی بذاره، گلدون ها رو به مدت یه روز، داخل یه ظرف پر از آب قرار بدین تا خیس بخورن و بعد بذارین خشک بشن. من تصمیم گرفتم که لبه های گلدون هام رو با رنگ طلایی اکریلیرک رنگ کنم که حس رمز آلودی بهشون بدم.

Education-build-pot-of-wall-concrete-Image (14)

الان همه چی برای کاشت گیاهان آماده ست. ساکولنت ها برای این کار عالی هستن، چون مراقبت از اون ها خیلی آسونه. بعد از اینکه اون ها رو داخل گلدون ها کاشتین، بذارین به مدت چند هفته روی زمین بمونه تا تا ریشه هاشون شکل بگیره و داخل خاک بمونه. و حالا ما می تونیم این گلدون های زیبا رو به دیوار آویزون کنیم یا اون ها رو روی هم بچینیم تا یه باغچه ی کوچیک عمودی داشته باشیم!

برای اینکه گلدون ها رو طبق یه الگو روی دیوار قرار بدین، باید جاهایی که سوراخهای گلدون وجود داره رو علامت بزنین و هر گلدون رو با 1 یا 2 میخ / پیچ، بسته به طرحی که می خواین ایجاد کنین، به دیوار بزنین.

چند نکته در مورد نگهداری:

هر هفته، گلدون ها رو از روی دیوار بردارین و بهشون آب بدین. بعد بذارین یه کم بهشون نور خورشید و هوای تازه برسه. بهترین راه اینه که از اونها به صورت چرخشی استفاده کنین؛ به این صورت که نیمی از زمان رو داخل خونه و روی دیوار باشن و نیمی دیگه رو خارج از خونه یا زیر به پنجره ی آفتاب گیر باشن.

 

 

++++++++++++++++

++++++++++++++++

++++++++++++++++

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا