تازه های خواص مواد غذایی

فواید استفاده از سیر خام و سیر ترشی

فواید استفاده از سیر خام و سیر ترشی

 

فواید استفاده از سیر خام و سیر ترشی را در بخش تازه های خواص مواد غذایی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

سیر گیاه بومی هند است و اگر به صورت ناشتا مصرف بشود مانند یک آنتی‌بیوتیک کاملا طبیعی عمل می‌کند؛ اما چرا ناشتا؟ در این مطلب می‌خواهیم به همین سۆال پاسخ دهیم. لطفاً ما را همراهی کنید.

بدون شک راجع به خواص بی‌نظیر سیر زیاد شنیده‌اید. حتماً می‌دانید که قرن‌هاست از سیر به عنوان یک ماده‌ی غذایی درمانگر با خواص دارویی زیاد استفاده می‌کنند. سیر گیاه بومی هند است و اگر به صورت ناشتا مصرف بشود مانند یک آنتی‌بیوتیک کاملا طبیعی عمل می‌کند؛ اما چرا ناشتا؟ در این مطلب می‌خواهیم به همین سۆال پاسخ دهیم. لطفاً ما را همراهی کنید.

چرا ناشتا؟

به خاطر اینکه صبح‌ها و به صورت ناشتا باکتری‌ها مقاومت کمتری دارند و سیر با سرعت بیشتری روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

هزار و یک خاصیت سیر

وقتی که سیر را به صورت ناشتا میل می‌کنید در واقع بدنتان را سم‌زدایی کرده‌اید. با همین کار ساده تمامی انگل‌ها و کرم‌های موجود در روده را بیرون رانده و سدی در برابر بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون بالا و برخی از سرطان‌ها ایجاد می‌کنید.

خوردن سیر به صورت ناشتا همچنین روی جریان خون نیز تأثیر بیشتری می‌گذارد. این ماده‌ی غذایی فشارخون را کاهش می‌دهد و باعث هضم راحت غذا می‌شود.

نتایج پژوهشی که در سال 2001 انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که به طور مرتب سیر می‌خورند سه برابر کمتر از بقیه دچار سرماخوردگی می‌شوند.

سیر باعث بهبود عملکرد قلب، کبد و کیسه‌ی صفرا می‌شود. برای مقابله با اسهال، مشکلات عصبی، بی‌اشتهایی، استرس و آکنه نیز مفید است.

اگر می‌خواهید بیماری‌هایی مانند سل، سینه‌پهلو، سرماخوردگی، نقرس، برونشیت، برونشیت مزمن، احتقان ریوی، آسم، هموروئید (بواسیر)، یبوست، عفونت گوش و سیاه‌سرفه از شما و اطرافیانتان دور باشد سیر را دریابید.

خبر خوب اینکه نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که به طور مرتب و به میزان کافی سیر مصرف می‌کنند کمتر در معرض برخی از سرطان‌ها قرار می‌گیرند. به عقیده‌ی محققان سیر همچنین می‌تواند از بافت‌های کبد در برابر ترکیبات سمی محافظت کند.

سیر باعث افزایش قدرت باروری و کاهش قند خون شده و پیری را به تاخیر می‌اندازد. البته این‌ها تنها گوشه‌ای از خواص کم‌نظیر سیر بودند که به طور خلاصه اشاره شد.

روش مصرف درست برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از خواص سیر

سیر دارای دو ترکیب مهم به نام‌های آلیسین و دی‌آلیل‌ دی‌سولفید می‌باشد که خواص درمانی دارند. اگر هر روز صبح در حالت ناشتا به طور مرتب سیر مصرف کنید به طبیعی‌ترین شکل ممکن عمر طولانی همراه با سلامتی و تندرستی خواهید داشت. اگر از بوی آن خوشتان نمی‌آید و یا معده‌ی حساسی دارید می‌توانید از مکمل‌های غذایی سیر که به صورت قرص در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد استفاده کنید.

باید بدانید که گذاشتن سیر روی دندانی که درد می‌کند باعث تسکین آن می‌شود.

شما می‌توانید از این گیاه استفاده‌ی موضعی نیز بکنید و آن را به صورت مرهم برای تسکین جای نیش برخی از حشرات موذی و یا برای خلاص شدن از شر زگیل استفاده کنید.

برای رفع سرماخوردگی کافی است که یک عدد سیر پوست‌کنده را در آب گرم بجوشانید و با آن بخور دهید. مصرف آن نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود.

اگر از روماتیسم رنج می‌برید سیر را داخل روغن زیتون له کنید و هر روز صبح آن را به مناطق دردناک بمالید.

اگر گوشتان دچار عفونت و ورم شده است سیر را له کنید و آب آن را صاف کنید. یک تا دو قطره از این آب را داخل گوشتان بچکانید.

برای فراموشی و مشکلات حافظه یک کیلوگرم سیر را پوست‌کنده و ریزریز کنید. سپس آن‌ها را با آب 24 عدد لیموترش مخلوط کرده و داخل یک ظرف شیشه‌ای دربسته بریزید. اجازه دهید ترکیبتان به مدت 24 روز بماند تا خواص آن کاملا آزاد شود. سپس هر روز به صورت ناشتا یک قاشق چای‌خوری از این ترکیب را بنوشید.

برای مقابله با سنگ کلیه دو قاشق غذاخوری سیر خردشده را در یک چهارم لیتر آب جوش به مدت 20 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و یک فنجان صبح به صورت ناشتا و یک فنجان شب قبل از خواب میل کنید.

برای تسکین دردهای عادت ماهانه در پنج روز اول، یک تا 2 حبه سیر به صورت ناشتا میل کنید.

سیر حاوی چه موادی است؟

به طور خلاصه اما مفید می توان گفت که سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B2، B1 و B33 است.

 

با فواید و خواص بی شمار سیر آشنا شوید

از سالهای دور تا کنون از سیر برای تصفیه خون استفاده می شده است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد.

خوردن سیر مجاری تنفس و خون را پاک می کند و با این کار از شدت و زحمت تنگ نفس کاسته و گاهی موجب درمان آن می شود.

بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکرب کوخ دارد (میکرب سل).

سیر پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده ها را از عفونتها پاک می کند به خصوص در اطفال، و با این خصوصیت سپری مقابل تیفوئید و دیفتری و مسکن سیاه سرفه و خروسک است.

مضرات سیر:

مادران شیرده در خوردن سیر زیاده روی نکنند زیرا سبب تغییر مزه شیر آنها شده و ممکن است نوزاد از خوردن شیر صرف نظر کند.

زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی (حساسیت)، و در موارد نادر منجر به خونریزی می شود.

‏ظاهرا سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می شود. ‏از این رو افرادی که جراحی می کنند، باید 7 تا 100 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند، زیرا زمان خونریزی را ‏طولانی تر می کند. ‏

زنان آبستن یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکند‎ . ‎

سیر را به صورت قرص سیر،ترشی سیر،سیر سرخ شده و…استفاده می کنند.

بعضی از افراد از روغن بدست آمده از سیر برای درمان عفونت های قارچی، زگیل ها و میخچه استفاده می نمایند. هرچند تحقیقات علمی نشان می دهد که سیر می تواند قادر به درمان عفونت های قارچی از قبیل پای ورزشکاران می باشد، اما کارایی روغن سیر برروی زگیل ها و میخچه ثابت نشده است.

مصرف سیر در باردرای زمانیکه در مقادیر درست مصرف شود، عموما بی خطر می باشد. سیر عموما زمانیکه در مقادیر درمانی مصرف می شود، در دوران باردرای پر خطر می باشد.

زمانیکه سیر برروی پوست استفاده می گردد، عموما می تواند خطرناک باشد. سیر می تواند باعث آسیب دیدن پوست به شکل سوختگی شود.

مصرف سیر خوراکی برای عموم مردم مطمئن و ایمن می باشد. سیر می تواند باعث بوی بد دهان، احساس سوزش در دهان و یا معده، سوزش معده، بادشکم، تهوع و استفراغ، بوی بد بدن و اسهال شود. این عوارض جانبی عموما در مصرف سیر خام بیشتر می باشد. همچنین سیر می تواند خطر خونریزی را نیز افزایش دهد. آسم و سایر واکنش های آلرژیکی نیز در افرادیکه سیر مصرف می کنند ممکن می باشد.

 

بیماری هایی که سیر در آنها بی تاثیر است:

دیابت – بنظر نمی رسد که مصرف سیر تاثیری در درمان قند خون بالا داشته باشد.

درمان هیلوباکتر – هرچند در نتایج آزمایشگاهی مصرف سیر باعث کاهش این باکتری شده بود، ولی در عمل چنین چیزی مشاهده نشد.

کلسترول بالا – تحقیقات زیادی در رابطه با تاثیر سیر بر چربی خون، کلسترول خون و تری گلیسیرید انجام شده است، با اینحال نتایج در این مورد مختلف است.

سیر ترشی

مقدار و نحوه مصرف چگونه است؟

سیر ترشی مفید است و مقداری از خواص سیر را دارد اما مواد غذایی را تا می توانید به صورت تازه میل کنید.

سیر ترشی :

سیر وقتی به صورت ترشی در می آید، دست خوش تغییراتی خواهد شد که به حرارت محیط، سرکه، زمان نگه داری و… بستگی دارد، ولی در اکثر موارد دارای خواصی شبیه به سیر است.

از نظر علمی، ترکیبات و مکانیسم اثر سیر تا حد زیادی پیچیده است و ترکیبات موجود در آن، زمانی که پوست حبه های سیر جدا نشده است، نسبت به وقتی که پوست کنده و خُرد می شود کمی متفاوت است، یعنی به محض له شدن سیر و مجاورت با هوا تغییراتی در آن روی می دهد، چون مواد اصلی و موثر سیر نسبت به هوا و به ویژه حرارت حساس هستند. هر چه سیر بیشتر حرارت داده شود، خواص آن کمتر می شود. بنابراین اثر سیر در غذاهای پخته و سرخ شده به مراتب کمتر از سیر تازه است.

قرص سیر :

قرص سیر حاوی پودر سیر خشک شده است که بهترین شکل دارویی آن است وخواص آن تا حدودی شبیه سیر تازه است و مواد موجود در آن نیز حاوی اکثر موادی است که در سیر تازه وجود دارد. این قرص ها روکش دار هستند و بعد از خوردن، بوی سیر کمتر به مشام می رسد.

 

سیر

 

 

3.5/5 - (26 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا