کیک و شیرینی

طرز تهیه باقلوا یونانی

طرز تهیه باقلوای یونانی

Mode - preparation - Baklava - Greek (1)

مواد لازم :

بادام با پوست / يک چهارم پيمانه
گردو / سه چهارم پيمانه
شکر / يک و نيم پيمانه
جوز هندي / نصف قاشق چايخوري
گلاب / به ميزان لازم
کره / 100 گرم
خمير باقلوا / 500 گرم
کنجد / 1 پيمانه
پسته / سه چهارم پيمانه
برگه ي زردآلو يا قيسي / 5 برگ

مواد لازم براي شربت :

آب / 250 ميلي ليتر
شکر / 500 گرم
چوب دارچين / 1 تکه
پرتقال و ليموترش / از هر کدام نصف
گلاب / نصف پيمانه

Mode - preparation - Baklava - Greek (2)

طرز تهيه :

بادام و گردو را به اندازه ي دانه عدس خرد کنيد و نصف پيمانه شکر ، جوزهندي و دارچين و 2 تا 3 قاشق گلاب به آن اضافه کرده و کنار بگذاريد . دو تکه خمير به شکل مستطيل يک اندازه بازکنيد . روي لايه اول ، کره آب شده بماليد . خمير دوم را روي آن پهن کنيد و باز هم کره بماليد .
کمي از مواد روي سطح خمير پخش کنيد و باقي مواد را در ابتداي خمير بگذاريد و خمير را لوله کنيد و لوله را به حلقه هاي 2 تا 3 سانتي برش دهيد . کف قالب را چرب کرده و يک تکه خمير به اندازه ي کف قالب پهن کرده و روي آن کره بماليد و برش ها را به صورت گرد کنار قالب بچينيد تا دور تا دور قالب پر شود . به اين مدل باقلوا در زبان يوناني باقلواي ساراگلي مي گويند .
تکه خمير ديگري به صورت مستطيل با عرضي کوتاه تر را باز کنيد و روي آن کره بماليد و مخلوط کنجد و قيسي ريز خرد شده و شکر و گلاب را ابتداي خمير بگذاريد ( مواد را با دست کمي ماساژ دهيد تا حالت خميري پيدا کند ) .
لبه خمير را روي مواد بياوريد و خمير را لوله کنيد . خمير لوله شده را کمي با دست روي ميز حرکت دهيد تا کمي باريک شود و آن را به 2 يا 3 قسمت ببريد و به صورت دوراني هر کدام را جلوي برش هاي گرد اوليه بچينيد . به اين نوع باقلواي يوناني پتالاکي گفته مي شود .
مقداري خمير را به صورت نازک باز کنيد و آن را به شکل مربع هاي مساوي ببريد . هر سه مربع را روي هم بگذاريد و حتما ميان لايه ها را کره بماليد . روي لايه ي آخري را ابتدا با قلم مو کره ماليده و سپس مقدار کمي به اندازه ي يک قاشق چايخوري از ترکيب پسته ي خردشده ، گلاب و شکر را در وسط مربع بگذاريد و با دست هر دو ضلع رو به رو را از زير جمع کرده و فشار دهيد تا شبيه گل شود . وسط خالي قالب را هم با اين گل ها پر کنيد . مانديلاکي نام يوناني اين نوع باقلوا است .
وقتي قالب پر شد 50 گرم کره ذوب شده روي باقلوا بريزد و آن را به مدت 40 دقيقه در فر داغ 150 درجه ي سانتيگراد بپزيد تاسطح آن طلايي شود . بعد از پخت ، قالب را از فر خارج کرده و يک ليوان شربت داغ روي آن بريزيد . در ظرف را ببنديد تا باقلوا دم بکشد و شربت به خورد باقلوا برود .
در صورت خشک بودن باقلوا ، 24 ساعت بعد ، نصف ليوان ديگر شربت روي آن بريزيد .

Mode - preparation - Baklava - Greek (3)

 

طرز تهيه شربت :

آب و شکر و چوب دارچين و حلقه هاي ليمو و پرتقال را در قابلمه اي بريزيد و روي حرارت بگذاريد . زماني که آب به جوش آمد حرارت را کم کنيد طوري که شربت از جوش نيفتد ولي غل غل هم نکند و به صورت ريزجوش به مدت 15 دقيقه بجوشد و بعد حرارت را خاموش کنيد . شربت بايد به صورت داغ روي باقلوا ريخته شود .

 

+++++++++++++

+++++++++++++

+++++++++++++

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا