تازه های خواص مواد غذایی

در عید نوروز چه مقدار آجیل مصرف کنیم؟ + خواص آجیل

در عید نوروز چه مقدار آجیل مصرف کنیم؟ + خواص آجیل

 

در عید نوروز چه مقدار آجیل مصرف کنیم؟ + خواص آجیل را در بخش تازه های خواص مواد غذایی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

 

بر اساس آخرین پژوهش‌ها، آجیل و مغزها مانند فندق، گردو، پسته نقش مهمی در تامین سلامتی بدن ایفا می‌کنند. بر خلاف تصور عوام که فکر می‌کنند این قبیل مواد خوراکی فاقد ارزش‌ غذایی هستند، باید گفت که این مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی اکسیدانی هستند. مطالعات نشان می‌دهد مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که این ریز مغذی برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است؛ همچنین دارای برخی خواص ضد سرطانی است

دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریکا دریافته‌اند که یک مکمل غذایی حاوی 200 میکروگرم سلنیوم در روز، میزان ابتلا به سرطان های پروستات، ریه و روده را در حدود 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می‌کند.

این دانه‌های خوراکی سرشار ازفسفر  هستند که این ماده معدنی به ساخت استخوان ها و دندان ها کمک می‌کند و نیز منبع سرشار ازمنیزیم  است که این عنصر نیز در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نقش مهمی دارد. همچنین وجود اسید لینولنیک در این دانه‌های خوراکی می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد.

البته بسته به نوع آجیل، این موضوع فرق می‌کند؛ محققان بر این عقیده‌اند که بیشتر انواع آجیل دارای مواد زیر هستند که موادی مفید برای سلامت قلب می‌باشند:

 

چربی غیراشباع

هنوز دلیل اصلی این مطلب مشخص نشده اما معلوم شده است که چربی مفید موجود در آجیل سطح کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد.

 

اسیدهای چرب امگا 3

بسیاری از آجیل‌ها دارای میزان خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 از انواع مفید اسیدهای چرب است که به سلامت قلب کمک می‌کند. این اسیدهای چرب در مواد دیگری مانند گوشت بسیاری از ماهی‌ها نیز یافت می‌شوند ولی آجیل یکی از بهترین منابع گیاهی آن است.

 

فیبر

همه انواع آجیل، میزان زیادی فیبر دارند که باعث کاهش میزان کلسترول می‌شود. همچنین موجب حس سیری در فرد شده و باعث می‌شود که کمتر غذا بخورد. مصرف فیبر در پیشگیری از دیابت نیز موثر است.

 

ویتامین E

البته محققان هنوز به این مطلب اطمینان ندارند ولی فکر می‌کنند که ویتامین E می‌تواند رشد و افزایش پلاک در شریان‌ها را که موجب باریک شدن آن‌ها و در نتیجه درد قفسه سینه و حمله های قلبی می‌شود را کنترل و متوقف کند.

 

ویتامین B

ویتامین B ماده مغذی دیگری است که در مغز دانه های گیاهی وجود دارد و برای سلامت سیستم عصبی مناسب است و باعث آرامش می‌شود و از اختلالات عصبی پیشگیری می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود مغز دانه‌ها به صورت میان وعده صبح بین صبحانه و نهار و عصرانه مورد استفاده قرار بگیرد.

 

عنصر روی

یکی دیگر از مواد مغذی مغز دانه‌ها و آجیل‌ها روی است که یک ماده معدنی موثر برای رشد و بلوغ، سلامت پوست، مو و ناخن است و مهم‌تر از همه برای پیشگیری از بیماری‌های دیگر نیز مفید است.

 

آجیل سرشار از پروتئین

آجیل و مغز دانه‌ها سر شار از پروتئین هستند. پروتئین گیاهی مغز دانه‌ها ارزش کیفیتی و بیولوژی مثل پروتئین حیوانی را دارا نیست یعنی به طور کامل در بدن به مصرف نمی‌رسد و برای این که کیفیت پروتئین گیاهی مغز دانه‌ها را بالا ببریم باید دو نوع از پروتئین‌های گیاهی را با هم مخلوط و سپس مصرف کنیم.

انرژی پروتئین‌ها بسیار بالاست و به دلیل چربی زیادی که دارند افراد لاغر و بچه‌ها می‌توانند از این طریق انرژی مورد نیاز روزانه خود را تأمین کنند.

آجیل بدون نمک

نکته قابل توجه در مورد استفاده از مغز دانه‌ها این است که باید بدون نمک مصرف شوند چرا که مصرف آن‌ها با نمک برای سلامت بدن مفید نیست بلکه برای قلب و عروق ضرر نیز دارد و باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود و مشکلات دیگری هم در پی دارد.

مصرف آجیل به چه مقدار؟

آجیل شامل مقدار بسیار زیادی چربی است (حدود 80 درصد آجیل را چربی تشکیل می‌دهد) و با وجود این که بیشتر این میزان چربی برای سلامتی مفید است اما باز هم مقدار زیادی کالری دارد. به این دلیل است که باید آجیل را در حد اعتدال مصرف کنیم.

در حقیقت بهتر است آجیل را جایگزین بخشی از موادی بکنید که چربی اشباع دارند مانند گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی.

طبق نتایج ارائه شده توسط موسسه غذا و دارو (FDA)، مصرف روزانه 5/ 42 گرم از انواع آجیل مانند بادام، فندق، بادام زمینی،گردو و پسته می‌تواند خطر احتمال به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. البته باز هم باید دقت کنید که مصرف آجیل باید بخشی از رژیم غذایی شما باشد. به این معنی که تصور نکنیم خوردن آجیل و کم نکردن مصرف چربی‌های اشباع موجود در لبنیات و گوشت می‌تواند سلامت قلب شما را بیمه کند.

خواص بادام هندی

بادام هندی منبع خوبی از ویتامین K است که به تنظیم انعقاد خون و شرایط ناشی از آن کمک می‌کند.

کاشو فشار خون بالا را کاهش می‌دهد چرا که به عنوان یک دیوروتیک یا مُدر خوب مطرح می‌باشد و علاوه بر این عواملی هم چون منیزیم و لینولنیک اسید نیز در آن یافت می‌شود که از عوامل تنظیم کننده‌ی فشار خون هستند.

پس برای پیشگیری از بیماری‌های کرونری قلب، هفته‌ای 4 بار و هر بار به اندازه‌ی یک مشت بادام هندی بخورید.

به طور کلی بیشتر آجیل‌ها به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع برای سلامت قلب مفید هستند.

این حقیقت کاملاً جا افتاده است که کلسیم برای استحکام استخوان‌ها ضروری است، اما بد نیست بدانید که منیزیم نیز برای حفظ سلامت استخوان‌ها حیاتی است. حدود دو سوم منیزیم بدن در استخوان‌ها وجود دارد.

منیزیم برای متابولیسم کلسیم در بدن لازم است و با تراز کردن میزان کلسیم، به تنظیم تونوسیته‌ی عصبی و عضلانی کمک می‌کند. در واقع کلسیم برای انقباض عضلانی و منیزیم برای انبساط آن مورد نیاز است

خواص کشمش

کشمش، محتوی مقدار زیادی آهن می باشد. ۶۰۰ گرم کشمش، ۹۰ درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. ۱۰۰ گرم کشمش در حدود ۸۸/۱ میلی گرم آهن دارد، در حالیکه ۱۰۰ گرم گوشت گاو بین ۴-۲ میلی گرم آهن دارد.
کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی می باشد و فیبر باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر معمول سلول ها، بیماری ها و همچنین کنترل قند خون را می شود.
این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ های بدن می شود.
کشمش، را به گوشت اضافه کنید تا مقدار چربی غذا را کم کند و مقدار فیبر و آهن را افزایش و مقدار سدیم را کاهش دهد.
کشمش، از سرطان جلوگیری می کند.
کشمش، میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می کند و باعث کاهش بیماری قلبی می گردد.
اگر به مدت ۴ هفته هر روز کشمش مصرف کنید، آنتی اکسیدان در خون افزایش و کلسترول بد( LDL) کاهش می یابد.

خواص فندق

فندق به دلیل آنکه دارای مقدار کمی نشاسته و مقدار زیاد مواد معدنی مانند کلسیم،پتاسیم،فسفر، منیزیم، سدیم وآهن است، ماده خوراکی بسیار خوبی برای مبتلایان به بیماری قندی است.
فندق خوراکی مناسبی برای تقویت بدن بویژه در دوران پس از نقاهت بیماری است. فندق مقوی روده ها ومعده است و سموم را از بدن خارج می کندوفشار خون را بالا می برد. روغن فندق برای از میان بردن سرفه ودرد سینه مفید وبرای کبد هم بسیارنافع است.
در هر 28 گرم فندق (به طور متوسط معادل 20 عددمغز فندق) 176 کالری انرژی نهفته است. این مقدارفندق دارای 17 گرم چربی، 5 گرم کربوهیدرات،4 گرم پروتئین و حدود 2 گرم آب می باشد.فندق به خاطر داشتن روغن خاصی به نام اسید اولئیک، پروتئین، کربوهیدرات، بتاسیتوسترول،ویتامین ها واملاح ضروری دارای جایگاه مخصوصی نسبت به سایر مغزها می باشد.
ثابت شده که مصرف 25 تا 30 گرم فندق درروز تمام ویتامین E مورد نیاز بدن درروز تامین می شود. برای پیشگیری از بیماریهای عروق سیاهرگ قلبی و سرطان این مقدار فندق کافی است. روغن فندق بهترین منبع شناخته شده ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه های قلب و دیگر ماهیچه های بدن ضروری است

خواص پسته

مقدار فراوان آهن موجود در مغزپسته و توانایی بدن برای جذب بالای آن باعث شده تا پسته به عنوان ماده ای موثر برای درمان کم خونی و فقرآهن شناخته شود.
پسته دارای مقداری پروتئین گیاهی، اسیدهای چرب ضروری، فیبر، روی، کلسیم، فسفر و ویتامین E می باشد که تمام آنها برای سلامتی مفید می باشند.
همچنین پسته حاوی ویتامین A، آهن، اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین هایB1، B2، B6 و پتاسیم،سلنیوم، فولات، کلسیم ومس می باشد.

خواص تخمه آفتابگردان

تخمه آفتاب گردان منبعی غنی از ویتامین E، اولین آنتی اکسیدان حل کننده چربی می‌باشد. ویتامینE، در طول بدن حرکت می‌کند و رادیکالهای آزاد موجود در بدن که به مولکولها و ساختارهایی که حاوی چربی هستن مانند غشاء سلولها(سلولهای مغز) و کلسترول آسیب می‌رساند را خنثی می‌نماید. ویتامینE با حمایت از این مولکولها و بافت‌ها، تاثیراتی ضد التهاب دارد که در باعث کاهش علائم آسم، رماتیسم استخوانی و آرتروز می‌گردد.( بیماریهایی که رادیکالهای آزاد و التهابات نقش موثری در آنها دارد)همچنین ویتامینE، باعث کاهش سرطان روده، کاهش علائم گرگرفتگی در زنان یائسه و همچنین کاهش پیشرفت عوارض دیابت می‌گردد.

از دیگر فواید ویتامینE، می‌توان به جلوگیری آن از ابتلاء به بیماریهای قلبی ـ عروقی نام برد. ویتامینE یکی از مهمترین آنتی اکسیدانهایی می‌باشد که در ذرات کلسترول پیدا می‌شود و از اکسید شدن کلسترول توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری می‌نمایند. زیرا بعد از اینکه کلسترول اکسید می‌شود، به دیواره رگهای خونی می‌چسبد و این مراحل اولیه تصلب شریان است و باعث گرفتگی رگ، حمله قلبی یا سکته می‌شود. وجود مقدار کمی‌از ویتامینE در بدن می‌تواند باعث کاهش ریسک گرفتگی شریانها شود. در واقع، مطالعه بر روی ویتامین E نشان داده است که کسانیکه از ویتامین E در غذای روزانه استفاده می‌کنند، ‌کمتر دچار مرگ و میر ناشی از سکته قلبی می‌شوند.

خواص بادام زمینی

 

بادام زمینی موجب گشاد شدن رگ های بدن و تسهیل جریان خون می شود و از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری می کند.
2- یک رژیم دارای بادام زمینی، به خاطر افزایش منیزیم، فولات، فیبر، مس و ویتامین E ، خطر بیماری قلبی را کم می کند. مصرف 28 گرم بادام زمینی در روز، موجب کاهش بیماری قلبی می گردد. برای جلوگیری از بیماری قلبی، حداقل 1 مشت بادام زمینی و دیگر آجیل ها یا 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را 4 بار در هفته میل کنید.

3- اگر 28 گرم بادام زمینی، آجیل و یا کره بادام زمینی در هفته میل کنید، 25درصد خطر پیشرفت سنگ کیسه صفرا را کم کرده اید.
4- به خاطر دارا بودن چربی و کالری زیاد، به افراد چاق توصیه می شود که بهمیزان کم ار آن بخورند. بیشتر از 1 مشت بادام زمینی موجب افزایش وزن می گردد.
5- بادام زمینی را 2 بار یا بیشتر در هفته مصرف کنید. ثابت شده است زنانی که از این امر پیروی می کنند، تا 85 درصد سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده اند و به همین ترتیب مردان تا 27 درصد این سرطان را کاهش داده اند.
6- میوه نارس آن، ترشح شیر را زیاد می کند.
7- روغن بادام زمینی، ملین و رفع کننده یبوست می باشد.
8- بادام زمینی از نظر خواص، شبیه روغن زیتون می باشد.

مضرات بادام زمینی:

بسیاری از افراد به بادام زمینی حساسیت دارند. معمولا آلرژی افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می شود.
اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت هایی از بدن می باشد. نشانه های بعدی شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس ، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است

خواص گردو

گردو به دلیل داشتن امگا3 فراوان به غذای مغز معروف است چراکه مغز برای درست کارکردن به امگا3 نیاز دارد. مصرف روزانه 4 عدد مغز گردو، موجب افزایش اسیدچرب ضروری امگا3 می شود. 15 درصد از چربی گردو از نوع چربی های غیر اشباع ومفید برای قلب انسان است. یک چهارم فنجان مغزگردو، در حدود 8/90 درصد نیاز روزانه بدن به این چربی ضروری را تامین می کند. گردو قابلیت ارتجاعی رگ ها را افزایش می دهدو به همین دلیل از بدن در برابر بیماریهای قلبی محافظت می کند.

این ماده غذایی ذهن وهوش را افزایش داده و برای تنگی نفس مفید است. از ورم مفاصل جلوگیری می کندو بیماریهای پوست مانند اگزما و لکه های قرمزرنگ پوست (پسوریازیس) را کاهش می دهد.

گردوضد سرطان است وبا آنتی اکسیدان های آن جوان می مانید. با مصرف گردو سیستم ایمنی بدن تقویت می شود. از دیگر فواید گردو: جلوگیری از لخته شدن خون و تنظیم سوخت و ساز بدن ، تنظیم فشار و قند خون وجلوگیری از پارکینسون وآلزایمر، جلوگیری از سنگ کیسه صفراو حفاظت از استخوان می باشد.

مصرف سالاد سبزیجات به همراه گردو بعنوان شام باعث میگردد تا خواب آرامی داشته باشید


خواص تخم کدو

تاثیر تخم كدو در سلامت پروستات
تخمه كدو
، هایپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) مردان ۵۰ سال و مسن‌تر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد كه شامل بزرگ شدن غده پروستات می باشد. یكی از فاكتورهای دخیل در BPH، تحریك شدید سلولهای پروستات از طریق هورمون تستوسترون و (DHT) دی هیدروتستوسترون است.
محتویات موجود در روغن تخم كدو از جمله كاروتنوئیدها، تكثیر سلول‌های پروستات را متوقف می كند.
همچنین تخم كدو حاوی مقادیر بالایی از عنصر روی است و به همین دلیل تاثیر بسزایی در تامین سلامت پروستات دارد.

● تاثیر تخمه كدو در حفظ سلامت استخوان
تخمه كدو
علاوه بر این كه در حفظ سلامت استخوان موثر است، باعث افزایش دانسیته استخوانی هم می‌شود. اگر چه اغلب گمان بر این است كه پوکی استخوان بیماری زنان یائسه است ولی مشكل بالقوه مردان مسن نیز به شمار می رود. تقریبا ۳۰ درصد شكستگی‌های لگنی در مردان اتفاق می افتد، به طوری كه یك مرد از هشت مرد بالای ۵۰ سال دچار شكستگی‌های ناشی از پوكی استخوان می شوند.
طبق مطالعه‌ای كه روی ۴۰۰ مرد در محدوده سنی ۴۵ تا ۹۲ سال صورت گرفت و در نشریه امریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسید، مشخص شد كه همبستگی واضحی بین مصرف پایین روی، میزان پایین مواد معدنی در خون و بروزاستئوپرز در استخوان لگن و ستون فقرات وجود دارد

خواص بادام

بادام از خشکباری است که میوه و مغز آن هروز در صنایع غذایی ودارویی کاربرد فراوانی دارد.بادام در درنوع تلخ وشیرین یافت می گردد. بادام شیرین ، تقویت کننده مغزوسلسله اعصاب بوده وبینایی را تقویت می کندو نیز برای تنگی نفس مفید می باشد. بادام تلخ اگربا نعناع خورده شود، درد کلیه را تسکین داده و اگربا عسل خورده شود، برای کیسه صفرا و کبد مفید می باشد.

بادام دارای مقدار زیادی چربی غیر اشباع است این باعث کم کردن خطر بیماریهای قلبی می شود. تحقیقات نشان داده است که تمام مغزهای خوراکی، بیماریهای قلبی و کلسترول بد را دور می کنند.
بادام شیرین دارای 54 درصد روغن و24 دصد مواد سفیده ای و مقداری قند،صمغ، آهک، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلر، سدیم وآهن است که به دلیل داشتن این عناصر کمی سنگین ودیر هضم می باشد.

پوست بادام حاوی ویتامین E می باشد که این ویتامین یکی از انواع آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان ها جلوی برخی از بیماریها را می گیرند، مانند: سرطان، بیماری های قلبی، فراموشی، آلزایمر، خوب عمل نکردن سیستم ایمنی بدن، آب مروارید چشم، ضعیف شدن ماهیچه هاو سلامت پروستات ونیز از تخریب سلولها و DNA جلوگیری می کند.
بادام دارای منیزیم و پتاسیم است. هنگامی که در بدن ، منیزیم به مقدار کافی باشد، در خون جریان می یابد واکسیژن ومواد مغذی را سریعتر حمل می کند وجلوی افزایش ضربان قلب را می گیرد.

روغن بادام شیرین ، یک مسهل ملایم است و مقدار مصرف روزانه آن 15 تا 60 گرم برای بزرگسالان و 4 تا 30 گرم برای اطفال می باشد.
بادام ضد عفونی کننده اعضاء درونی بدن  ومقوی بینایی و نرم کننده مزاج، سینه و گلو است. شیره میوه آن با شکر سرفه را آسان ، سینه وحنجره را نرم و باز می کند وبرای تنگی نفس و ذات الریه و سینه پهلو مفید است واز خونریزی ریوی جلوگیری می کند.
خوردن بادام باعث کاهش سوزش ادرار می شود.
بادام چاق کننده است و اگر با نبات و یا مواد قندی دیگری خورده شودنیروی بیشتری به انسان می دهد.
نکته این که اگر بادام کوبیده شودسنگین شده و بنابراین دیر هضم می گردد.
بادام مقوی معده بوده و رطوبت آن را بیشتر جمع می کند.
بادام نرسیده یا همان چاقاله بادام با پوست ، دندان ولثه را محکم می کند و حرارت دهان را تسکین می دهد

 

 

 

آجیل

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا