تازه های خواص مواد غذایی

فواید انواع کشمش و مویز در دوران بارداری

فواید انواع کشمش و مویز در دوران بارداری

 

فواید انواع کشمش و مویز در دوران بارداری را در بخش تازه های خواص مواد غذایی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

1- کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می شود. یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم می باشد. بنابراین برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت کنند، خوردن کشمش بسیار مفید می باشد.

 

2- کشمش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد و از تخریب سلولی جلوگیری می کند.

 

3- کشمش برای سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است.

 

4- منبع خوب ویتامین D و هورمون استروژن می باشد.

 

5- کشمش باوجودی که شیرین و چسبناک می باشد، بر دندان اثر مخربی ندارد و باعث خرابی دندان نمی شود، حتی می توان گفت این میوه خشک از فساد دندان جلوگیری می کند… کشمش برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید می باشد.

 

6- کشمش منبع خوب ویتامین ها و عناصر مغذی بدن می باشد. عناصر و ویتامین هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین BB در کشمش موجود است.

 

7- کشمش محتوی مقدار زیادی آهن می باشد… 600 گرم کشمش، 90 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. 100 گرم کشمش در حدود 88/1میلی گرم آهن دارد، در حالیکه 100 گرم گوشت گاو بین 4-2 میلی گرم آهن دارد.

 

8- کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی می باشد.

 

9- فیبر باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر معمول سلول ها، بیماری ها و همچنین کنترل قند خون را می شود.

 

10- کشمش را به گوشت اضافه کنید تا مقدار چربی غذا را کم کند و مقدار فیبر و آهن را افزایش و مقدار سدیم را کاهش دهد.

 

11- آنتی اکسیدان از پیری و بیماری های حاصله از آن می کاهد.

 

12- کشمش از سرطان جلوگیری می کند.

 

 

13- کشمش میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می کند و باعث کاهش بیماری قلبی می گردد.

 

14- اگر به مدت 4 هفته هر روز کشمش مصرف کنید، آنتی اکسیدان در خون افزایش و کلسترول بد( LDL) کاهش می یابد.

 

15- کشمش موجب کاهش استرس می گردد.

 

16- این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ های بدن می شود.

 

17- کشمش برای درمان بی نظمی معده و یبوست مصرف می شود. برای جلوگیری از این ناخوشی ها می توانید، 6-55 عدد کشمش را خیس کنید و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشید.

 

18- تحقیقات نشان داده است که ورزشکارانی که قبل و در حین ورزش، حدود یک فنجان کشمش مصرف می کنند، بهتر از بقیه سلول های بدن را از آسیب حفظ می کنند.

 

19- کشمش به علت داشتن قند فروکتوز، دارای خاصیت مصرف سریع انرژی و کاهش وزن نیز می باشد.

 

 

20- کشمش مانند هویج، برای سلامتی چشم نیز خوب است.

 

21- کشمش باعث تقویت اعصاب می شود.

 

22- کشمش، سستی و رخوت را از بدن دور می کند.

 

23- با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنید.

 

24- کشمش موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می گردد.

 

25- کشمش، دهان را خوشبو می کند.

 

26- کشمش، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی را کم می کند.

پس از همین حالا، کشمش را به ماست یا سالاد خود اضافه کنید و از خوردن آن لذت برید.

فواید “کشمش” در بارداری/ بهترین جایگزین ویتامینهای مصنوعی

ضد یبوست

غوطه‌ور کردن کشمش در آب به مدت 24-48 ساعت باعث می‌شود به اندازه‌ی اصلی خود بازگردد. اگر این آب صبح ناشتا مصرف شود، به حرکت منظم روده کمک می‌کند. این معجون برای کمک به یبوست مزمن و مشکلات مشابه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزایش وزن

چاقی و اضافه وزن در میان افراد جوان بسیار رایج است. ولی افرادی نیز در این میان وجود دارند که از لاغری رنج می‌برند. کشمش سرشار از فروکتوز و گلوکز است که به عنوان افزایش دهنده‌ی انرژی عمل می‌کند. بنابراین، کشمش انتخاب خوبی برای کسانی است که به انرژی زیادی بدون تجمع کلسترول نیاز دارند. مصرف کشمش در جذب مواد معدنی ، ویتامین‌ها ، مواد مغذی و پروتئین که به افزایش وزن کمک می‌کند مؤثر است.

اسیدوز

اسیدوز بیماری است که در آن میزان اسیدی بودن در خون و دستگاه تنفسی به طور غیر عادی بالاست. اسیدوز باعث افزایش اسید معده می‌شود. کشمش حاوی مقدار زیادی ترکیبات قلیایی است که به خنثی کردن اسید در بدن کمک می‌کند. مصرف روزانه‌ی کشمش به حفظ اسید معده در حالتی پایدار کمک می‌کند.

کم‌خونی

کشمش منبع غنی از آهن است و به همین دلیل است که بهترین درمان برای کم‌خونی می‌باشد. ویتامین‌های ب موجود در کشمش به تشکیل خون کمک می‌کند. این خون را تقویت و به طور مستقیم به درمان بیمارانی که از کم‌خونی رنج می‌برند کمک می‌کند. کشمش حاوی مقدار زیادی مس است که به تشکیل سلول‌های خونی کمک می‌کند.

تقویت کننده‌ی میل جنسی

کشمش محتوی آرژنین است که اسید آمینه‌ای نیمه ضروری می‌باشد. این اسید آمینه به افزایش میل جنسی و رفع مشکلات نعوظ در مردان کمک می‌کند. از آنجایی که کشمش سبب افزایش انرژی می‌شود به طور مستقیم به مشکلات جنسی دیگر نیز می‌تواند کمک کند.

محافظت از چشم

کشمش حاوی مواد پلی‌فنولیک است که مشابه آنتی اکسیدان‌هاست. این ترکیبات از چشم‌ها در برابر آسیب دیدن توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد می‌تواند باعث دژنراسیون ماکولا ، ضعیف شدن چشم‌ها یا آب مروارید شود. کشمش همچنین حاوی ویتامین آ ، بتاکاروتن و آلفا کاروتن است که برای داشتن چشم‌هایی سالم ضروری است.

محافظت از دندان‌ها

مشکلات دندانی در میان کودکان کم سن و سال بسیار رایج است. بهترین راه برای جلوگیری از این کار استفاده از کشمش است. کشمش محتوی اسید اولئانولیک است که یک نوع ماده‌ی فتوشیمیایی است. این ترکیب با پوسیدگی ، خراب شدن ، شکنندگی دندان‌ها و التهاب لثه مبارزه می‌کند. کشمش همچنین سرشار از کلسیم است که باعث تقویت دندان‌ها می‌شود.

 


جلوگیری از سرطان

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کشمش باعث جلوگیری از ایجاد سرطان می‌شود. کشمش حاوی مقداری بالایی آنتی اکسیدان خصوصاً آنتی اکسیدان‌های پلی‌فنولیک است. این عنصر که کاتچین نیز نامیده می‌شود از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد سرطان می‌شود محافظت می‌کند.

درمان عفونت

مواد پلی‌فنولیک موجود در کشمش مواد شیمیایی طبیعی است که از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. این مواد هنگام تب باعث کاهش دمای بدن می‌شود و با باکتری که باعث عفونت می‌شود مبارزه می‌کند.

تقویت استخوان‌ها

کشمش به دلیل وجود کلسیم فراوان در آن برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید است. کشمش حاوی ریزمغذی به نام بور است که به جذب کلسیم و شکل‌گیری بافت استخوانی کمک می‌کند. مصرف کشمش در دوران پس از یائسگی می‌تواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.
با توجه به این فواید شگفت‌آور کشمش می‌تواند جایگزین خوبی برای شیرینی‌‌جات دیگر باشد. کشمش برای سلامت قلب نیز مفید است و از ایجاد سرطان روده جلوگیری می‌کند و به دفع صفرا از بدن و پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. مصرف روزانه‌ی مقداری کشمش نه تنها برای سلامتی مفید است بلکه از ایجاد بسیاری از بیماری‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

 

توصیه‌های مهم

با توجه به نحوه توزیع انواع کشمش‌های موجود در بازار و امکان وجود آلودگی‌های میکروبی، آفت‌زدگی، میزان روغن، بقایای سموم و گوگرد محصول بیشتر از حد مجاز به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که هنگام خرید از محصولات بسته‌بندی‌شده با مجوزهای لازم بهداشتی استفاده کنند و پیش از مصرف، کشمش را با آب شست‌وشو دهند تا روغن‌های معدنی، گرد و غبار و سایر آلودگی‌های احتمالی که در سطح محصول وجود دارند، به حداقل ممکن برسند.

به حبه‌های درشت خشک شده انگور سیاه، مویز گفته می‌شود. این نوع خشکبار در واقع از نظر شکل ظاهری و رنگ آن با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حدود زیادی شبیه آن است.

مویز بر اثر خشک شدن خواص خود را از دست نمی‌دهد و حتی اثر نیرو بخش آن بیشتر می‌شود. در این مورد این خشکبار باید اشاره داشت که سرشار از ویتامین‌های B، A، E، و املاحی مانند کلسیم، املاحی مانند کلسیم فسفر و پتاسیم است.

مویز دارای اسید چرب امگا ۳ و امگا 6 می‌باشد. همچنین باید اشاره داشت که بهترین و پرخاصیت‌ترین نوع آن مویز پر گوشت، کم دانه یا بی‌دانه است.

مویز از ابتلا به آلزایمر، سرطان و دیابت جلوگیری می‌کند.

ترکیبات سیاه یا قرمز رنگ موجود در مویز ازنوع آنتوسیانین وپلی فنولیک است که دارای خواص ضد سرطان و ضد آلزایمر است. مقدار زیاد آنتو سیانین موجب شده که ارزش مویز در مقایسه با انگور سبز و کشمش به مراتب بیشتر و کامل‌تر باشد.

ترکیبات مویز اثر بسیار قوی در جلوگیری از بروز اختلالات بیماری آلزایمر دارد. هر چه میزان آنتو سیانین (عامل رنگ سیاه مویز) بیشتر باشد، قدرت مویز در جلوگیری از آلزایمر بیشتر می‌شود.

باید یادآوری شود که ترکیبات موجود در مویز می‌تواند از تصلب شرایین (سفت و سخت رگ‌ها) و چسبندگی پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند. با خوردن مویز، غلظت خون کاهش می‌یابد رگ‌های خونی منبسط می‌شود با خوردن مویز غلظت خون کاهش می‌یابد. رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و خون می‌تواند با سرعت بیشتر ی در بدن جریان یابد و در نتیجه مانع انباشته شدن پلاکت‌های خون روی هم می‌شود و از لخته شدن خون پیشگیری می‌کند.

به طورکلی مویز درمان کننده بیماری‌های قلبی و پایین آورنده فشار خون است و برای بیماران دیابتی بسیار مفید می‌باشد.

خوردن مویز در بیماران دیابتی

جالب است بدانید بیشتر قند مویز، از نوع فروکتوز است که برای جذب در بدن به انسولین نیاز ندارد، به همین دلیل مصرف کشمش و مویز به جای قند همراه چای، از قدیم به خصوص در افراد دیابتی مرسوم بوده است. در سال های اخیر نیز عنصر کروم در ترکیبات انگور و فرآورده های آن یافت شده است که موجب کاهش قند خون می شود.

البته باید گفت اگر چه انگور و فرآورده های آن حاوی فلز کروم و قند فروکتوز هستند، اما به مقدار کم یا زیاد، قندهای دی ساکارید نیز دارند که می تواند برای افراد دیابتی ایجاد مشکل کند.

لذا بیماران دیابتی برای مصرف مویز باید با پزشک خود مشورت کنند و از زیاده روی در مصرف آن جدا خودداری نمایند.

 

 

کشمش

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا