تازه های خواص مواد غذایی

خواص و مضرات برگ گردو

خواص و مضرات برگ گردو

 

properties-and-disadvantages-leaf-walnut

 

خواص و مضرات برگ گردو

 

برگ گردو؛ ضد اسهال و مفید برای پوست
برگ گردو حاوی حدود ۱۰ درصد تانن بوده و به همین دلیل دارای مزه ی گس و مایل به تلخ است.

مواد مهم دیگر آن، ژوگلون و هیدروژوگلون هستند. ژوگلون، جسم ناپایداری است و به سرعت پلیمریزه شده و به رنگ قهوه ای و سیاه تبدیل می شود. ژوگلون بیشتر در برگ و پوست گردوی تازه وجود دارد و به تدریج از مقدار آن کم می شود و در برگ کهنه، میزان آن بسیار پایین است.علت سیاه شدن دست در تماس با پوست و برگ گردوی تازه، ژوگلون و تغییرات شیمیایی مذکور است.

اثرات مهم:

پوست گردو دارای خاصیت قابض بوده و به دو صورت خارجی و داخلی(خوراکی) مصرف می شود. مصرف خارجی آن، به صورت دم کرده، پماد، ضماد و یا مرهم می باشد که دارای خاصیت التیام زخم، تسکین اگزما و عفونت های چرکی پوست است.

مصرف خوراکی آن، دارای خاصیت ضد اسهال می باشد.

اسانس برگ و ماده ی ژوگلون، دارای خاصیت ضد قارچ هستند.

در طب عوام، از برگ گردو به عنوان ضد کرم و تصفیه کننده ی خون استفاده می کنند.

یکی دیگر از خواص برگ گردو، کاهش قند خون به مقدار کم است.

طریقه و میزان مصرف:

تهیه دم کرده: بر روی حدود ۲ گرم برگ خرد شده، یک لیوان آب سرد ریخته و تا حد جوش می رسانیم؛ سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه بدون جوشیدن صبر می کنیم و محلول را صاف می کنیم و صاف شده را میل می کنیم. این مقدار مصرف می تواند تا سه بار در روز تکرار گردد. این جوشانده خوراکی می تواند به عنوان ضد اسهال و یا به طور موضعی برای تسکین مشکلات پوست نیز مصرف شود.

خاصیت دیگر برگ گردو، کاهش قند خون است که برای این منظور، می توان از جوشانده، ۳ تا ۷ گرم در روز(بهتر است در دو نوبت تقسیم شود) به طور خوراکی استفاده کرد.

برای تهیه ی محلول برای شست و شوی پوست: بر روی ۵ گرم برگ خرد شده ی گردو، ۲۰۰ میلی لیتر آب ریخته و برای مدت ۵ دقیقه، جوشانده شود، سپس محلول را صاف نموده و پس از سرد شدن به طور موضعی مصرف می کنیم.

مهم ترین اثرات گزارش شده پوست و برگ گردو:

ضد درد، ضد کرم، ضد چسبندگی پلاکت ها، ضد میکروب، ضد سرطان، ضدسم، ضد ویروس تبخال، ضدورم، ضد اکسیدان، ضد رادیکال های آزاد، ضد عفونی کننده، ضد تومور، ضد ویروس، افزایش دهنده ی قوای جنسی، قابض، ضد کاندیدیا، هضم کننده، ادرار آور، ضد قارچ، به عنوان رنگ مو، بند آورنده ی خون ریزی، علف کش و حشره کش .

مضرات:

 

يک متخصص گياهان دارويي هشدار داد:

مصرف پوست و برگ سبز گردو براي كاهش قندخون، موجب تخريب کبد مي‌شود

يک متخصص گياهان دارويي با اشاره به مصرف خوراکي برگ و پوست سبز گردو به عنوان کاهنده قند خون، هشدار داد: مصرف خوراکي پوست و برگ سبز گردو موجب تخريب کبد مي‌شود.

عليرضا يزدي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا- منطقه زنجان، با بيان اينکه استفاده از محلول خيسانده برگ گردو موجب تسريع ترميم زخم‌هاي پوستي مي‌شود، اظهار کرد: چنانچه زخم از وسعت زيادي برخوردار بوده و محل آن نيز پوشيده شده باشد، نفتالن موجود در برگ گردو، توسط زخم جذب و موجب تخريب کبد مي‌شود.

وي با اشاره به قدمت استفاده از برگ و پوست سبز گردو به عنوان گياهي دارويي، تصريح کرد: بر اساس مستندات موجود در فارماکوپه آلمان، برگ و پوست سبز رنگ گردو، خواص ضدباکتري دارد که اين امر در کميسيون e که مرجعي تصميم‌گير در تأييد خواص گياهان دارويي است، نيز مورد تأکيد قرار گرفته است.

يزدي‌نژاد، تانن موجود در برگ و پوست سبز گردو را عامل خاصيت ضدباکتري آن عنوان کرد و افزود: نفتالن موجود در اين اجزا نيز خاصيت ضدقارچ، ضدباکتري و دورکنندگي بيد و حشرات را دارند.

وي به خاصيت ضدويروس و ضدسرطان عصاره پوست گردو نيز اشاره کرد و يادآور شد: خواص گفته شده براي پوست و برگ سبز گردو در صورتي اثربخش خواهد بود که به صورت محلول موضعي مورد استفاده قرار گيرد، لذا مصرف خوراکي آنها توصيه نمي‌شود.

به گفته اين متخصص گياهان دارويي، کشور چين و کشورهاي نواحي مديترانه، مراکز عمده توليد گردو هستند و در ايران نيز شهرستان شهميرزاد که يکي از شهرستان‌هاي استان سمنان محسوب مي‌شود، از بزرگ‌ترين مراکز توليد گردو محسوب مي‌شود

 

 

خواص و مضرات برگ گردو

 

 تازه های خواص مواد غذایی

مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی در سایت آشپزی ها:

  1. روش های جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره
  2. طرز تهیه ماهی کنجدی با سس مرکبات
  3. آشنایی کامل با خواص هل؛ دانه معطر
  4. آشنایی با خواص قارچ
  5. همه چیز درباره خواص زردآلو
  6. آشنایی کامل با خواص آلبالو و گیلاس
  7. همه چیز درباره خواص توت
  8. آشنایی با خواص داروئی باقلا

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا