تزیینات نوروز

شيرينی های سرخ کردنی ویژه نوروز 1396

شيرينی های سرخ کردنی ویژه نوروز 1396

 

شيرينی های سرخ کردنی ویژه نوروز 1396

ابزار مورد نیاز

1 قالب نان پنجره‌ای

مواد مورد نیاز

1 آرد 135 گرم
2 تخم مرغ 3 عدد
3 روغن سرخ کردنی 300 گرم
4 زعفران 1 ق غ
5 شکر سابیده 200 گرم
6 شیر 245 گرم
7 نشاسته 80 گرم
8 هل 1 ق س

طرز تهیه :

نان پنجره‌ای از نان‌های سنتی و مقوی ایرانی است. این نان خوشمزه و بسیار ترد, یک نان سرخ کردنی می‌باشد. اکثر کسانی که قصد تهیه این نان ترد و خوشمزه را دارند با مشکلاتی مانند چسبیدن نان به قالب, چروکیده و پژمرده یا نرم بودن نان رو به رو می‌شوند. دستور پختی که برایتان نوشته‌ام دستور پخت بسیار خوبی است که نتیجه کار را در تصویر می‌بینید.

ابتدا شیر و نشاسته ( پودر نشاسته سریعتر مخلوط می‌شود ) را داخل ظرف خوب مخلوط کنید. سپس تخم مرغ ها را اضافه و مخلوط کنید. زعفران دم کرده را به خمیر بیافزایید و در نهایت آرد را آرام آرام به مخلوط حاصل شده, اضافه کنید. آرد را حتما آرام آرام اضافه کنید تا گلوله نشود. حالا خمیر شما آماده است و برای تهیه یک نان پنجره‌ای تمام عیار فقط کافیست اندک مراحل باقی مانده را به خوبی انجام دهید.

روغن مخصوص سرخ کردنی را داخل تابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. برای اینکه متوجه شوید آیا روغن داغ است یا نه, کافیست یک قطره از خمیر را داخل روغن بیاندازید. اگر خمیر فورا شروع به سرخ شدن کرد, روغن آماده است.

همانطور که در ابتدا ذکر کردم, چسبیدن نان به قالب از مشکلات رایج تهیه این نان است. یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث می‌شود نان به قالب بچسبد, سرد بودن قالب می‌باشد. پس برای این که قالب‌تان سرد و خنک نباشد, آن را برای چند دقیقه(حدود 3 دقیقه ) داخل روغن داغ قرار دهید تا قالب داغ شده و از چسبیده شدن خمیر, جلوگیری کند.

 

زمانی که روغن و قالب داغ شدند, قالب زدن خمیر را شروع کنید و از کارتان لذت ببرید! قالب را در خمیر کنار دستتان بزنید. توجه داشته باشید که قالب را بیش از اندازه داخل خمیر فرو نکنید. سپس قالب را داخل تابه قرار دهید و بعد از حدود 15 ثانیه از قالب خارج کنید. زمانی که می‌خواهید نان را از قالب جدا کنید باید با حرکت سریع, قالب را به سمت بالا بکشید تا نان از قالب جدا شود. بعد از جدا شدن نان از قالب اجازه دهید تا نان کاملا سرخ شود. در حین سرخ کردن نیز این نکته مهم است که قالب باید داغ باشد. برای این منظور بعد از خارج کردن نان از قالب, اجازه دهید برای چند ثانیه قالب داخل روغن بماند تا داغ و آماده قالب زدن شود. نان سرخ شده را از تابه در بیاورید و داخل یک صافی قرار دهید تا روغن اضافه آن جدا شود. در نهایت نان‌هایتان را داخل یک ظرف زیبا بچینید روی آنها شکر سابیده مخلوط شده با هل بپاشید و از آنها لذت ببرید!

راستی! به جای شکر سابیده می‌توانید از مقدار خیلی کمتری نمک استفاده کنید که در این صورت نان پنجره‌ای‌تان شبیه چیپس می‌شود!

خصوصیات نان پنجره‌ای خوشمزه چیست؟
نان پنجره‌ای باید خوشرنگ و با ظاهری زیبا باشد.
نان بایستی ترد و خوشمزه باشد.
زمان ماندگاری نان پنجره‌ای چقدر است؟
نان پنجره‌ای در محیط خشک و خنک تا 3 هفته ماندگاری دارد.

 

مشکلات تهیه نان پنجره‌ای :

نان پنجره‌ای به قالب چسبیده است: احتمال زیاد قالب‌تان سرد است. باید قالب را قبل از فرو بردن در خمیر, در روغن داغ بگذارید تا داغ شود. ممکن است خمیر شیرین باشد, مثلا وجود شکر یا … که باعث چسبندگی خمیر می‌شود.

مرکز نان یا همه‌ی آن نرم است: شل بودن بیش از اندازه خمیر می‌تواند علت باشد. در اندازه گیری مواد دقت داشته باشید.

ظاهر خوبی ندارد: اگر چروکیده است علت وجود تخم مرغ یا آب بیش از اندازه در خمیر است که باز هم مربوط به اندازه گیری مواد است. در اندازه گیری مواد دقت کنید. قبل از شروع کار بهتر است نگاهی به روند کار و جزئیات آن داشته باشید و بعد کار را شروع کنید. به قول یکی از دوستانم, “قبل از شروع کار, بدانید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید”.

 

 

شيرينی های سرخ کردنی

تزئینات نوروز

مطالب مرتبط با نوروز در سایت آشپزی ها:

  1. طرز تهیه کوکی سیب ویژه مهمانان نوروزی (تصویری)
  2. روش تهیه شیرینی اتابکی مخصوص سال نو ۹۵
  3. روش تهیه شیرینی نینو ویژه نوروز ۹۵ به همراه تصویر
  4. طرز تهیه پشمک قالبی شکلاتی ویژه نوروز ۹۵
  5. تزیین سفره هفت سین سال میمون با جدیدترین ایده های نوروزی
  6. تزیین تنگ ماهی عید ۹۵ با طرح های سنتی و شیشه ای
  7. طرز تهیه شیرینی گردویی روسی – نوروز ۱۳۹۶
  8. شیرینی بدون نیاز به فر – نوروز ۱۳۹۶
  9. طرز تهیه شربت هلو – نوروز ۱۳۹۶
  10. طرز تهیه لوز گردو (نوروز ۱۳۹۶)

 

3.3/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا