مربا و شربت

طرز تهیه انواع مربا مخلوط خانگی خوشمزه

طرز تهیه انواع مربا مخلوط خانگی خوشمزه

 

طرز تهیه انواع مربا مخلوط خانگی خوشمزه را در بخش مربا و شربت در سایت آشپزی ها مشاهده کنید .

طرز تهیه مربا پرتقال و هویج

 

مواد لازم:

هویچ فرنگی ۱ کیلوگرم
شکر ۱٫۵ کیلوگرم
پرتقال ۱ عدد و یا خلال پرتقال یا نارنج مقداری
خلال پسته ۱۰۰ گرم
آب ۴ تا ۶ لیوان

طرز تهیه :

هویج فرنگی ها را پس از شستن یا به صورت خلالهای باریک و نسبتاً بلند رشته نموده یا از رنده مخصوص مولینکس رد می نماییم ، سپس شکر و آب را مخلوط نموده و پس از جوش آمدن ، هویچ را اضافه نموده و روی حرارت گذاشته تا تقریباً بصورت ملایم بجوشد ، زمانی که شهد مربا مقداری غلیظ شد پوست یک پرتقال را از رنده ریز رد کرده و آب پرتقال را نیز می گیریم و در مربا مخلوط می نماییم و می گذاریم مربا بجوشد تا شهد آن غلیظ شده و بر سطح مربا جمع شود . ریختن پرتقال در این مربا هم باعث طعم جالب می شود و هم اینکه آب پرتقال مانع از شکرک زدن می شود .
توجه : اگر از خلال پرتقال یا نارنج استفاده کردیم ، باید دو بار آنرا جوشانده و چندین بار در آب سرد خیسانده و آب آنرا عوض نماییم ، سپس در نیمه پخت مربا آنرا اضافه کنیم .

 

طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل

مواد لازم:

توت فرنگی ریز و سفت و رسیده :•: ۱ کیلو گرم
عسل یا شکر :•: ۱ کیلو گرم
وانیل ( در صورت تمایل ) :•: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه :

ابتدا توت فرنگی ها را تمیز کنید و دم آنها را جدا سازید سپس خوب بشویید. توت فرنگی ها را داخل یک قابلمه لعابی بریزید و لابه لای آنها را عسل یا شکر بپاشید و حدود ۸ الی ۹ ساعت بگذارید تا توت فرنگی‌ها به اصطلاح آب بیندازند.
سپس قابلمه را روی شعله زیاد اجاق گاز قرار دهید. هنگام جوشیدن، کفی روی سطح مربا ایجاد می‌شود که بهتر است آن را یکی دوبار بگیرید. در صورتی که مایل هستید طعم وانیل نیز در مربای شما باشد حالا هنگام اضافه کردن وانیل است.
وقتی که شربت مربای توت فرنگی قوام آمد، قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید. برای آماده شدن مربای توت‌فرنگی، به حدود نیم‌ساعت زمان نیاز است؛ هر چه این مدت طولانی‌تر شود، مربا تیره‌رنگ‌تر می‌شود.

طرز تهیه شربت توت فرنگی

در صورتی که می‌خواهید از شربت مربا نیز به صورت جداگانه استفاده کنید، پیش از پخت کامل توت فرنگی‌ها، مقدار زیادی از آب آن را به داخل ظرف دیگری منتقل کنید و سپس با اضافه کردن مقدار نیم کیلوگرم شکر یا عسل به توت فرنگی های داخل قابلمه، حرارت دادن را برای چند دقیقه دیگر ادامه دهید تا شربتی که بعد از اضافه کردن شکر حاصل شده نیز قوام بیاید.
در چنین شرایطی مدت زمان نیم‌ساعته برای پخت کامل توت فرنگی باید کم شود زیرا در غیر این صورت توت فرنگی‌ها در مرحله دوم حرارت دیدن، له می‌شوند یا تغییر رنگ می‌دهند.

آموزش تهیه مربای خوشمزه سیب با کشمش

مواد لازم جهت تهیه مربای سیب با کشمش :

 

سیب  ۲ کیلو گرم
شکر  ۲ کیلو گرم
 کشمش ۱ لیوان
 لیمو ترش ۲ عدد
چوب دارچین ۲ عدد

طرز تهیه مربای سیب با کشمش :

ابتدا پوست سیب ها را بگیرید به صورت درشت خرد کنید و در یک قابلمه بزرگ بریزید و دارچین و شکر و کشمش را اضافه کرده و مخلوط کنید و کمی آب بریزید تا بجوشد.

بعد از اینکه آب مربا جوشید داخل قابلمه آب دو عدد لیمو را هم اضافه کنید و بگذارید دوباره بجوشد و آب آن غلیظ شود.

بعد از اتمام کار و سرد شدن مربای سیب با کشمش آن را داخل شیشه بریزید

طرز تهیه مربای سیب و هویج

مواد لازم برای مربای سیب و هویج :

هویج : ۲ کیلو

سیب : نیم کیلو

شکر : ۲ کیلو

آب لیمو : یک استکان یا آب نارنج یک و نیم استکان

برای اسانس من از پوست نارنج رنده شده ریز نصف قاشق غذاخوری استفاده کردم

 

طرز تهیه مربای سیب و هویج :

ابتدا هویج را خیلی نازک پوست می گیریم و سیب را چهار قاچ می کنیم (پوست آن را نمی گیریم) و در یک قابلمه آب می ریزیم و هویج ها و سیب ها را در داخل قابلمه می ریزیم و وقتی که جوش آمد حرارت آن را روی متوسط قرار می دهیم و یک لیوان سر صاف شکر می ریزیم و آب لیمو یا آب نارنج را اضافه می کنیم و در قابلمه را قرار نمی دهیم تا هویج خوشرنگ شود .

وقتی که هویج تقریبا پخت (کامل نپزد) هویج ها و سیب را داخل آبکش می ریزیم و زیر آبکش یک کاسه ای قرار می دهیم چون به آب هویج وسیب ها احتیاج داریم.

بعد آب هویج و سیب را داخل قابلمه می ریزیم و بقیه شکر را که داشتیم اضافه می کنیم و میگذاریم شکر با آب مخلوط شود و اسانس نارنج را اضافه می کنیم و می گذاریم به صورت شربت دربیاد

هویج ها و سیب را با رنده درشت رنده می کنیم

هویج ها و سیب های رنده شده را به شربت اضافه می کنیم وقتی جوش آمد حرارت را روی متوسط قرار می دهیم تا قوام بیاد تقریبا ۱/۵ ساعت طول می کشد تا مربا درست شود

 

دستور پخت مربا شقاقل

مواد لازم :

 شقاقل ۱۰۰۰ گرم
 شکر  ۱۰۰۰ گرم

 

دستور پخت

شقاقل را بشوئید و دو روز در آب سرد بخیسانید و روزی سه بار آب آن را عوض کنید. سپس پوست آن را با چاقو پاک نموده آب را جوش آورده شقاقل ها را مدت یک ساعت بجوشانید.
آنگاه آبش را مجدداً عوض، نموده یک بار دیگر جوش داده خوب که شقاقل ها پخته شد، از روی گاز برداشته باز مدت دو روز در آب سرد بخیسانید و در طی این دو روز باز روزی سه بار آب آن را عوض کنید.
سپس شکر را مات نموده، شقاقل را از آب بیرون آورده در شکر مات شده ریخته مدت یک الی یک ساعت و نیم بجوشانید. (می توان به جای شکر از عسل استفاده کرد) در آخر کار مقداری گلاب و هل به آن اضافه کنید.

ریشه گیاه شقاقل از نظر طبیعت طبق نظرحکمای طب سنتی کمی گرم و تر می باشد و از نظر خواص بازکننده انسداد مجاری عروق، مبهی (افزاینده میل جنسی) و گرم کننده می‏ باشد و برای گرم کردن معده و کلیه و کبد تاثیر بسزایی دارد.

اشتها را کاهش می‏ دهد و ممکن است ایجاد سردرد نماید از این نظر باید با عسل خورده شود و مربای آن با عسل مضرات آن را برطرف می کند .
مقدار خوراک آن تا ۲۰ گرم است .خواص دارویی آن تا ۴ سال باقی می ماند.

مربای توت سفید

 

توت سفید ۱ کیلوگرم   .   شکر ۵۰۰ گرم   .   آبلیمو ۱ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه :

دم توت ها را جدا کنید ، توت ها را بشویید و داخل قابلمه ای بریزید ، شکر را روی توت ها بپاشید و ۱۲ ساعت داخل یخچال استراحت دهید ، پس از این مدت زمان قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

 

پس از اینکه مربا به جوش آمد ۱۵ دقیقه اجازه دهید بجوشد و غلیظ شود سپس آبلیمو را به آن اضافه کنید ( برای جلوگیری از له شدن مربا توت ها را زیاد هم نزنید ) ، پس از آماده شدن بگذارید مربا خنک شود سپس داخل شیشه تمیزی بریزید و در یخچال قرار دهید.

 

مارمالاد توت :

برای تهیه مارمالاد توت هم میتوانید از همین روش استفاده کنید با این تفاوت که توت ها را پس از شستن خرد یا له کنید سپس شکر روی ان بپاشید ، در اواسط پخت نیز ۲ قاشق چایخوری پودر ژلاتین که در آب جوش حل کرده اید به آن اضافه کنید.

طرز تهیه مربا آناناس

(تصویری)

در این آشپزی با روشی ساده برای تهیه یک مربای آناناس خوشمزه و ترش و شیرین آشنا می‌شوید. بنابراین آناناس خود را آماده کنید.

مواد لازم

    1. مواد لازم برای تهیه مربای آناناس

      آناناس ۱ کیلوگرم ، پوست‌کنده، قسمت داخلی آن را خارج کرده و سپس برش دهید
      شکر ۷۵۰ گرم
      دارچین نصف قاشق چای‌خوری
      جوزهندی نصف قاشق چای‌خوری

     

 

مراحل تهیه

۱٫ یک کیلوگرم آناناس تهیه‌کرده و آن را پوست‌کنده، برش داده و خردکنید.

۲٫ ۷۵۰ گرم شکر به آناناس اضافه کنید.

۳٫ نصف قاشق چای‌خوری دارچین و نصف قاشق چای‌خوری جوز هندی را به آن اضافه کنید و خوب ترکیب کنید. این ادویه‌ها عطری فوق‌العاده به ترکیب آناناس و شکر می‌افزایند.

 

۴٫ آن‌ها را روی حرارت کم بجوشانید. تا زمانی که تمام مایع داخل ظرف سفت شده و تنها مقدار کمی از شربت باقی بماند به جوشاندن ادامه دهید.

۵٫ مربای شما آماده است. با ملاقه آن را داخل ظرف مناسب بکشید.

 

طرز تهیه مربای خلال پوست پرتقال

موادلازم برای مربا:

طرز تهیه:

۱٫ ابتدا تلخی پوست پرتقال را بگیرید؛ به این صورت که پوست پرتقال را سه بار به مدت ۵ دقیقه در آب بجوشانید و سپس آن را آبکش کنید. در یک دیگ لعابی دو لیوان آب بریزید و شکر را هم اضافه کنید و بگذارید شربت به جوش آید، بعد پوست‌های پرتقال را اضافه کنید و منتظر بمانید تا شربت قوام لازم را پیدا کند.

۲٫ برای اینکه بفهمید شربت، قوام پیدا کرده یا نه! یک لیوان آب سرد کنار دست خود بگذارید و کمی از شربت را در آب بریزید، اگر شربت منسجم شد و به ته لیوان رفت، مربا قوام لازم را پیدا کرده در غیر این صورت اگر شربت در آب پخش شد، یعنی هنوز قوام لازم را پیدا نکرده است.

۳٫ بعد از قوام آمدن مربا، آبلیمو را به آن اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه مربا را از روی حرارت ‌بردارید و بگذارید در همان ظرف سرد شود، سپس در یک شیشه تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

مربا مخلوط

 

3.9/5 - (20 امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا