شربت | نوشیدنی سرد | نوشیدنی گرم

فواید و مضرات انواع چای و تاثیر آن بر سلامتی

فواید و مضرات انواع چای و تاثیر آن بر سلامتی

 

فواید و مضرات انواع چای و تاثیر آن بر سلامتی را در بخش انواع نوشیدنی های گرم و سرد در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

چای سیاه

 

آیا می دانید همین چای سیاهی که هر روز دم می کنید و نوش جان می کنید دارای فوایدی بسیار زیادی است؟

دو فنجان چای به اندازه پنج وعده سبزی، آنتی اكسیدان دارد.

چای از تشكیل لخته‌های خونی در سرخرگ‌های اصلی جلوگیری می‌كند. پلاك‌ها در واقع تركیبی از چربی خطرناك و كلسترول هستند.

مصرف روزانه سه فنجان چای راهكاری موثر برای جلوگیری از حمله قلبی و سكته مغزی است.
به گزارش ایسنا، پزشكان دانشگاه غرب استرالیا در یك بازبینی جدید یادآور شدند كه نوشیدن منظم چای سیاه یا چای سبز می‌تواند 11 درصد خطر حمله قلبی و بیماری‌های قلبی را كاهش دهد.

چای از تشكیل لخته‌های خونی در سرخرگ‌های اصلی جلوگیری می‌كند. پلاك‌ها در واقع تركیبی از چربی خطرناك و كلسترول هستند.

به گزارش روزنامه‌ تلگراف، متخصصان تغذیه معتقدند كه به لحاظ تحویل آنتی اكسیدان‌ها، دو فنجان چای معادل پنج نوبت مصرف سبزیجات یا دو عدد سیب حاوی آنتی اكسیدان‌ها است. مزایای چای به طور چشمگیری به خاطر محتوای فلاوونوئید آن است.

فلاوونوئیدها در واقع محتویات آنتی اكسیدانی هستند كه با بیماری‌های قلبی ـ عروقی تعامل دارند. هر یك فنجان چای بین 150 تا 200 میلی‌گرم فلاوونوئید دارد. علاوه بر این‌ها میزان فلاوونوئید موجود در چای سیاه درست به همان اندازه چای سبز است.

 

 

چای سبز

 

چاي سبز فوايد زيادي دارد . چاي سبز پيشگيري كننده از حمله قلبي و سرطان شناخته شده است و يك تونيك ( تقويت كننده ) بسيار مفيد است. اين چاي داراي خاصيت ضد چربي (از هر نوع آن )و مقوي اعصاب بوده و قدري نيز خاصيت تب بري دارد.چاي سبز باعث تقويت معده شده و ضمن دفع سموم بدن، نفخ معده را نيز برطرف مي كند . چاي سبز باعث تقويت حافظه شده و براي افراد افسرده يك داروي ضد افسردگي است. زيرا نوشيدن چاي سبز باعث نشاط و سرزندگي مي شود

 

بيشترين بهره براي زنان

در پي يك مطالعه فوايد چاي سبز ظاهرا براي زنان بيشتر بود.

 

زناني كه روزانه پنج فنجان يا بيشتر چاي سبز مي نوشيدند – در مقايسه با كساني كه يك فنجان يا كمتر مصرف مي كردند – كمتر با خطر مرگ در اثر بيماري قلبي روبرو بودند.

 

اما در اين مطالعه رابطه اي ميان مصرف چاي سياه و كاهش خطر مرگ در اثر بيماري قلبي نيافت

خواص كلي چای سبز :

كاهش وزن

: پلي فنولهاي چاي سبز فعاليت آميلاز بزاق(آنزيم تجزيه كننده قندها) را مهار مي‌كند. جالب است بدانيد كه چاي بدون داشتن عوارض خطرناك داروهاي كاهنده وزن ميتواند موجب كاهش وزن، اندازه دور كمر و تري گليسريد خون مبتلايان به چاقي شود

 

پوسيدگي دندان:

عصاره برگ چاي سبز داراي اثرات ضد ميكروبي است و از ايجاد پلاك و پوسيدگي دندان جلوگيري مي‌كند.

 

حفاظت از قلب

دانشمندان ماده اي شيميايي را در چاي سبز شناسايي كردند كه در حفاظت از قلب در برابر آسيب هاي مختلف موثر است.

 

كارشناسان “موسسه بهداشت كودكان انگليس” در مطالعه روي تركيبات چاي سبز موفق به شناسايي ماده اي شيميايي به نام “اپيگالوكاتچين سه گاليت” شدند كه مي تواند مرگ سلول ها را پس از حمله قلبي يا سكته كاهش دهد. اين دانشمندان اعلام كردند: ماده شيميايي موجود در چاي سبز مانع از فعاليت پروتئيني به نام “استات يك” مي شود كه پس از رويدادهاي استرس آميز نظير حمله قلبي يا سكته در درون سلول فعال مي گردد.

 

“اپيگالوكاتچين سه گاليت” همچنين روند بهبود سلول هاي قلبي را سرعت مي بخشد و موجب كاهش صدمه به آن مي شود. از طرفي يكي از عوامل اصلي امراض و حمله هاي قلبي، وجود كلسترول بالا در خون انسان است.

 

چاي سبز علاوه بر داشتن ويتامين هاي A و C (آنتي اكسيدان هاي قوي)، باعث كاهش كلسترول در خون نيز مي گردد كه اين موضوع خطر احتمال حمله قلبي و امراضي از اين قبيل را پايين مي آورد.

كاهش تري گليسيريد

كاتچين موجود در چاي سبز، فعاليت آنزيم ليپاز را (آنزيم مسئول هضم چربي ها) در لوزالمعده مهار مي كند، در نتيجه، شكستن چربي با سرعت بسيار كمي صورت مي گيرد و چربي خون با سرعت كمي بالا مي رود.

 

با توجه به اين كه افزايش تري گليسيريد خون بعد از مصرف هر وعده غذايي يك عامل خطر در بروز بيماري قلبي است ، مصرف چاي سبز در بين وعده هاي غذايي روشي مناسب جهت كاهش تري گليسيريد خون است.

 

كاهش فشار خون

مصرف نيم تا 5/2 فنجان چاي سبز در روز احتمال بروز پُرفشاري خون را تا 46 درصد كاهش مي دهد.

 

جلوگيري از ديابت

چاي سبز قادر است از عوارض ناشي از ديابت مانند آب مرواريد و بيماري هاي كليوي به طور معجزه آسايي جلوگيري كند. چاي سبز با مهار كردن فعاليت آنزيم آميلاز بزاق و روده كه مسئول هضم نشاسته است، باعث مي شود كه نشاسته با سرعت آهسته تري بشكند و در نتيجه قند خون با سرعت كمي بالا برود.

 

پيشگيري از بيماري هاي ايمني خودكار بدن( با استفاده از چای سبز)

پژوهش گران اعلام كردند مصرف چاي سبز از ابتلا به بيماري هاي ايمني خودكار بدن جلوگيري مي كند. تحقيقات پژوهش گران دانشكده پزشكي ژورژيا حاكي از آن است كه مصرف چاي سبز علاوه بر مؤثر بودن در كاهش ابتلا به سرطان، باعث محافظت افراد در برابر بيماري هاي ايمني خودكار بدن مي شود. چاي سبز از گسترش آنتي ژن هايي كه مي توانند موجب تحريك ايمني بدن شوند جلوگيري مي كند. نتايج تحقيقات حاكي از آن است وجود ماده اي موسوم به EGCG در چاي سبز باعث متوقف شدن التهاب و تاثيرات آن بر روي پوست و سلول هاي مترشحه بزاق مي شوند. در يك اختلال ايمني خودكار، موسوم به سندرم شوگرن (Sjogren)، سلول هاي مترشحه بزاق، هدف قرار گرفته و باعث خشكي دهان مي شوند و در اختلالي ديگر، پوست ارگان هدف واقع شده و فرد مبتلا به سل جلدي مي گردد.

 

شايان ذكر است تحقيقات بيشتر بر روي حيوانات در حال انجام است و تاثير مفيد چاي سبز در پيشگيري از آرتريت نيز مشخص شده است.

 

موارد منع مصرف:

اعتقاد بر آنست كه قبل و بعد از دريافت فرآورده‌هاي آهن و در شيرخواران نبايد از چاي سبز يا تركيبات پلي فنول آن استفاده نمود. شواهد موجود حاكي از آنست كه مقادير بيش از ??? ميلي ليتر در روز با سوخت و ساز آهن تداخل نموده و موجب كم خوني مي‌شود. شواهدي مبني بر منع مصرف در حاملگي وجود ندارد با اينحال بايد با پزشك مشورت نمود. مصرف چاي سبز در دوران شيردهي توصيه نمي‌شود.

 

تداخلات دارويي:

افزايش اثر متي سيلين و بنزيل پني سيلين، تشديد اثر آسپيرين و ساير داروهاي

ضد انعقاد مانند وارفارين (ويتامين K موجود در چاي سبز ميتواند بر ضد اثرات وارفارين عمل نمايد).

عوارض:

مصرف بيش از حد كافئين كه در چاي سبز و بعضي از عصاره هاي آن وجود دارد در بعضي از افراد باعث علائمي مانند عصبانيت، بيخوابي و بيقراري مي‌شود. افرادي كه داراي بيماري فشار چشم هستند نبايد استفاده كنند و افرادي كه ميگرن دارند ميزان مصرف كمي بايد داشته باشند .

.

طريقه دم كردن چاي سبز :

به ازاي هر فنجان آب يك قاشق مرباخوري چاي سبز استفاده مي شود . آب به هيچ عنوان نبايد در حال جوشيدن باشد . چاي سبز را توي فنجان يا قوري ميريزيم و در آنرا ميگذاريم . ( روي حرارت نباشد ) بعد از 55 دقيق صاف ميكنيم . اگه از نوع كيسه ايي استفاده مي كنيد كيسه را دربياريد و وقتي سرد شد روي چشم كمپرس كنيد كه براي رفع خستگي چشم مفيده . .

 

معطر كردن چاي

براي معطر كردن چاي مي توان به آن مقداري گل ياس، گل سرخ، گل بهار نارنج، نعنا، هل، ليمويخشك يا تازه، چند پر زعفران( بسته به علاقه و ذائقه ) را به صورت تركيبي يا به تنهايي اضافه كرد.

چای ترش

 

این چای یکی از نوشیدنی ‌های مناسب برای کسانی است که می ‌خواهند جایگزین مناسبی برای چای پیدا کنند.

در میان گیاهانی که نام چای را به خود گرفته ‌اند، چای قرمز یا چای ترش که به آن چای مکه هم می‌ گویند، به علت رنگ، طعم و خاصیت ویژه ‌ای که دارد، جایگاه مهمی‌ را به خود اختصاص داده است.

شما می‌ توانید آن را با کمی عسل به صورت شربت استفاده کنید یا با آب سیب ترکیب کرده و خنک بنوشید. ترشی آن و شیرینی سیب به خوبی با هم سازگار می‌ شوند.

خواص چای ترش

دم کرده این گیاه کاهش‌ دهنده فشار خون، خنک ‌کننده بدن، رقیق و تصفیه ‌کننده خون، کنترل‌ کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفرایی و همچنین آرام ‌بخش است و برعکس چای که باعث دفع آهن می‌ شود، چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می‌ آید.

طریقه مصرف چای قرمز

افرادی که دارای قند، چربی و فشارخون بالا هستند، می ‌توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه ی خود را به چای قرمز اختصاص دهند و برای هر بار مصرف، 5 گرم از گل برگ‌ های چای قرمز را داخل یک فنجان ریـخـته و سپس آب جوش بر روی آن بریزند و سرپوشی گذاشته، 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس صاف کرده و میل کنید.

مصرف دم کرده چای ترش بیش از چای معمولی بر پرفشاری خون افراد دیابتی موثر است.

بر اساس یافته های یک پژوهش ارایه شده در کنگره بین المللی طب سنتی و مکمل، مصرف دم کرده چای ترش به طور معنی داری نسبت به چای معمولی بر پر فشاری خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است.

دم کرده این گیاه کاهش‌ دهنده فشار خون، خنک ‌کننده بدن، رقیق و تصفیه ‌کننده خون، کنترل‌ کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفراوی و همچنین آرام ‌بخش است.

دیابتی ها چای ترش بخورند

چای قرمز یا چای ترش در نقاط مختلف دنیا با نام های متفاوتی خوانده می شود. این گیاه و محصولات آن در ایران به نام های چای مکی یا چای مکه، چای قرمز و چای ترش خوانده می شود. یکی از مهم ترین خواص چای قرمز شباهت ترکیبات آن با انسولین است و به همین جهت این گیاه خواص ضد دیابتی هم دارد. در هند از دانه های این گیاه به عنوان یک دارو برای سستی، گیجی و سوء هاضمه استفاده می شود و دانه های آن غنی از چربی و پروتئین است.

دم کرده برگ این گیاه منبعی غنی از آهن و مس است.

از پودر آسیاب شده کاسبرگ آن می توان به عنوان طعم دهنده در کیک، شکلات و بستنی نیز استفاده کرد.

چای سفید

 

انواع مختلف چای سفید

– گل صد تومانی سفید ( white peony)
– ماه طلایی (golden moon)
– سوزن نقره ای (silver needle)
– ابر سفید (white cloud)
تفاوت انواع چای
آیا یک برگ چای وقتی در فنجان ریخته می شود، رنگش تغییر می کند و به سیاه، سبز و یا رنگ های دیگر در می آید؟ یا رنگ چای، بر اساس تغییراتی است که قبل از چیدن برگ ها به وجود می آید؟


چای سیاه، رنگش تیره و دارای طعم زیادی می باشد. چای سیاه محصول فرایند تخمیر پیچیده ای می باشد.
برگ های چای سبز اصلا تخمیر نمی شوند. آن ها در هوای گرم، خشک می شوند و بعد به سرعت آن ها را بخار می دهند.
چای اولانگ (Oolong tea) را کمی تخمیر می کنند تا به رنگ قرمز درآید و طعم گل بدهد.
چای سفید، از برگ های چای رسیده به دست می آید. وقتی غنچه چای هنوز باز نشده است، آن را می چینند و قبل از این که برگ های چای خشک شوند، آنها را بخار می دهند. به این دلیل نام سفید را بر آن گذاشته اند که غنچه های چای، کرک هایی دارد و هنگامی که چای خشک می شود، این کرک ها به رنگ سفید در می آیند.
غنچه ها انواع مختلف چای سفید را می سازند. به عنوان مثال چای گل صد تومانی، شامل یک غنچه در هر دو برگ چای است.

فواید چای سفید

چای سفید دارای طعم خوبی است و این خود دلیلی است برای نوشیدن هر روزه آن.

چای سفید را چگونه باید دم کرد؟

آب را بجوشانید و در قوری بریزید. سپس صبر کنید تا آب جوشیده، خنک شود (مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه). سپس به ازای هر یک نفر، یک قاشق چایخوری چای سفید را در قوری بریزید. حدود 5 دقیقه بگذارید صبر کنید تا چای در قوری بماند و دم بکشد. سپس چای را نوش جان کنید.

هر چه زمان ماندن چای در آب جوشیده طولانی تر شود، بهتر دم می کشد.

چای زعفران

 

زعفران گیاهی است بومی اروپا و آسیا که بیشتر بشکل  خشک شده به عنوان ادویه و دم کرده بکار می رود. همان طور که همه  شما خوب می دانید این ادویه بسیار هم گران است. علت آن هم این است که حدود ۴۰۰ هزار کلاله ی گیاه زعفران، تنها یک کیلوگرم از این ادویه را در اختیار ما قرار می دهد.
اگر چه زعفران اخیراً به دلیل گران بودن و آگاهی و شناخت مردم از دیگر گیاهان دارویی که علاوه بر این که خواص خوبی دارند و به اندازه ی زعفران هم گران نیستند، محبوبیت قبلی خود را از دست داده اما به هر حال این گیاه دارای خواص درمانی متعددی است که در ادامه برخی از آن ها را ذکر می کنم.

 

کاهش درد قاعدگی:

در سال های گذشته، زعفران به عنوان یک محرک برای تحرک قاعدگی در زنانی که عادت ماهیانه ی منظمی نداشتند، استفاده می شد. دم کرده ی گیاه زعفران هم چنین برای کاهش خون ریزی رحم، تسهیل خونریزی و کاهش درد ناشی از قاعدگی به کار برده می شود.

البته این چای نباید توسط زنان باردار مصرف شود چرا که در تعدادی از تحقیقات دیده شده است که موجب سقط خود به خودی جنین می شود.

 

ضد افسردگی:

چای زعفران برای درمان افسردگی نیز استفاده می شود. گزارش شده است که دریافت مقدار زیادی از دم کرده و یا ادویه ی زعفران موجب احساس شادی و خوشحالی می شود.

 

پیشگیری از سرطان:

زعفران حاوی کاروتنوئیدها است و بر طبق یافته های علمی، این کاروتنوئیدها ایجاد واکنش های مختلفی در برابر کارسینومای سرطانی، توده های بدخیم سرطانی (سارکوما) و لوکمی در انسان ها می کنند.

 

سلامت قلب:

بر طبق مطالعات انجام شده، گزارش شده است که چای زعفران از تجمع کلسترول در رگ ها جلوگیری می کند و به این ترتیب از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

 

تسکین دردهای شکمی:

دم کرده ی زعفران برای دردهای متوسط تا شدید شکمی و قسمت فوقانی شکم موثر است. همچنین دردهای غشای روده ی بزرگ را نیز آرام می کند.

 

کاهش فشار خون:

دم کرده ی زعفران حاوی موادی است که به آن کروستین می گویند که فشار خون را پایین می آورد. به همین دلیل زعفران به پیشگیری از افزایش فشار خون کمک می کند.

 

خلط آور:

دم کرده ی زعفران موجب تحریک استفراغ و سرفه به منظور تسکین درد سینه، گلو و معده می شود.

 

فواید دیگر:

چای زعفران برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند آسم، سرفه، خشکی پوست، حمله عصبی، گاز معده، سوزش سردل، بی خوابی و انزال زود رس مفید است.
از دیگر فواید زعفران این است که موجب رشد موهای پشت سر به صورت موضعی می شود.

چای زنجبیل

 

زنجبیل تازه و شربت زنجبیل یا چای زنجبیل در بدن گرما تولید کرده و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را بصورت عرق از بدن خارج می سازد. این گیاه برای خانم هایی که عادت ماهیانه آنها عقب می افتد، نیز تجویز شده است.

به نظرمی رسد که استفاده از چای زنجبیل هضم را آسان کرده و اثرات سودمندی در رفع تهوع خواهد داشت، همچنین به عنوان درمانی سنتی برای سرماخوردگی، گلودرد و آنفلوآنزا به کار می رود.

تهیه چای زنجبیل بسیار ساده است، اما آشنایی با اصول آن مهم می باشد، چرا که برخی افراد بدون آگاهی از چگونگی تهیه ی آن، پودر زنجبیل را در چای آماده می ریزند و به دلیل اینکه ذرات زنجبیل غیر قابل حل در آب است، نه تنها ظاهر بدی به نوشیدنی می دهد، بلکه طعم آن را نیز نامطبوع می کند.

درحالی که با اندکی دقت می توان نوشیدنی بسیار گوارای زمستانی با استفاده از زنجبیل تهیه کرد.

تهیه چای زنجبیل :

4 فنجان آب

5 سانتی متر ریشه تازه زنجبیل

طرز تهیه :

– پوست زنجبیل را کنده ( بهتر است بتراشید) و سپس آن را به شکل ورقه های بسیار نازک برش دهید.

– آب را در ظرفی مناسب جوش بیاورید و در اولین لحظات جوش آمدن آب، ورقه های زنجبیل را به آن اضافه کنید.

– در ظرف را بگذارید.

– حرارات را کم کنید و اجازه بدهید 15 تا 20 دقیقه بماند.

– سپس چای حاصله را صاف کنید.

برای ایجاد طعم بهتر می توانید به آن عسل و لیمو ترش هم اضافه کنید. البته اگر این چای را برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا می نوشید، آن را شیرین نکنید.
برطرف کردن مزه ی تند چای زنجبیل
در برخی از منابع، استفاده توام زنجبیل با برگ نعناع به شکل میکس شده(یعنی کاملا مخلوط شوند) در تهیه چای را به عنوان راهکاری برای حذف این تندی برشمرده اند.

البته با افزودن آب بیشتر نیز می توان از تندی آن کاست.

از خواص زنجبيل غافل نشويد

اين ادويه چند كاره مي‌تواند در بهبود گرفتگي‌ها و درد‌هاي عضلاني موثر واقع شود و از پوست شما در برابر سرماي زمستان محافظت كند. چربي‌هاي ضروري موجود در اين ماده غذايي باعث مي‌شود جريان خون در بدن افزايش يابد…
اين ادويه چند كاره مي‌تواند در بهبود گرفتگي‌ها و درد‌هاي عضلاني موثر واقع شود و از پوست شما در برابر سرماي زمستان محافظت كند. چربي‌هاي ضروري موجود در اين ماده غذايي باعث مي‌شود جريان خون در بدن افزايش يابد و اين به بهبود دردهاي عضلاني و رفع خستگي عضلاتي كه از آنها كار كشيده‌ايد، كمك مي‌كند.
تسكين دردهاي زمان قاعدگي
آيا از دردهاي شكم در زمان قاعدگي رنج مي‌بريد؟ براي بهبود اين دردها مي‌توانيد نوشيدن چاي زنجبيل را امتحان كنيد. مطالعه‌اي كه نتايج آن در ژورنال طب مكمل و جايگزين به چاپ رسيده، نشان مي‌دهد كه مصرف زنجبيل به اندازه مصرف قرص ايبوبروفن در تسكين دردهاي ناشي از قاعدگي موثر بوده است. شما مي‌‌توانيد دو قاشق سوپخوري ريشه زنجبيل تازه را به مدت 15 دقيقه در آب خيس كنيد. سپس آن را صاف نماييد و به همراه چند قطره عسل يا آبليمو بنوشيد.

جوان كننده پوست

زنجبيل مي‌تواند به عنوان ماده‌اي براي طراوت و تازگي بخشيدن به پوست نيز مورد استفاده قرار گيرد. مي‌توانيد 4 اونس نمك فرنگي( Epsom Salt)، يك قاشق سوپخوري آبليمو و يك قاشق سوپخوري زنجبيل ريز خرد شده را با هم مخلوط كنيد. سپس آنها را با فواصل 15 ثانيه‌اي در مايكروويو قرار دهيد تا گرم شود. بعد اين مخلوط را به همه پوست‌تان بماليد و بعد بشوييد. زنجبيل به پوست شما درخشندگي مي‌دهد و ويتامين C موجود در آبليمو به پوست‌تان نرمي و لطافت مي‌بخشد.

رفع ماشين گرفتگي

اگر در هنگام مسافرت با هواپيما يا خودروي سواري دچار دل به هم خوردگي مي‌شويد، خوردن زنجبيل شور يا شكر اندود را امتحان كنيد. زنجبيل بهتر از داروي ديمن هيدرينات عمل مي‌كند. اين دارو از جمله داروهايي است كه بدون نسخه براي رفع دل به هم خوردگي در خودرو مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بنا به نتايج تحقيقات انجام شده توسط محققان دانشگاه بيرگهام يانگ، زنجبيل بهتر از اين داروي معروف مي‌تواند در كاهش علايم ماشين گرفتگي موثر واقع شود

چای

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا