انواع نان و خمیر نان و خمیر پیتزا

طرز تهیه نان کدو حلوایی(آموزش تصویری)

طرز تهیه نان کدو حلوایی(آموزش تصویری)

Pumpkin Dinner Rolls نان کدو حلوایی

Mode - supplying - bread - pumpkin - video (1)
برای درست کردن خمیر نون هم با دست میتونید اینکارو انجام بدید هم اینکه از نون پز کمک بگیرید که خودش کار ورز دادن و استراحت دادن به نون را انجام میده من هر دو روش را توضیح میدم. مواد اولیه هر دو روش یکی است تنها یه تفاوت کوچیک داره که توی مایه خمیره استفاده شده هست. همیشه اگر از دستگاه نون پز استفاده میکنید باید خمیر مایه مخصوص نون پز را بخرید که روی برچسب شیشه هم عکس دستگاه نون پز را زده. در صورتیکه با دست خمیر را ورز میدید باید از اکتیو درای ایست Active dry yeast استفاده کنید.

 

مواد لازم :

شیر 3/4 پیمانه
آب ولرم 1/4 پیمانه
پوره کدو 1 پیمانه
شکر قهوه ای روشن 1/3 پیمانه
شکر سفید 1/3 پیمانه
کره 6 ق غ
تخم مرغ 1 عدد
نمک 1 ق چ (قاشق چایخوری)
آرد 5 پیمانه ( حدود 700 گرم )
خمیر مایه 1 ق غ (قاشق غذاخوری)

سفیده تخم مرغ 1 عدد (جهت مالیدن روی نان)
کره ذوب شده 1/4 پیمانه ( جهت مالیدن روی نان)

*** اگر خمیر را با دست ورز میدید مقدار خمیرمایه 2 بسته است که برای بعمل آوردنش بعلاوه 1 قاشق چایخوری شکر میشود.

اول از همه احتیاج داریم به پوره کدو حلوایی که یا میتونید از این قوطی های آماده 1 قوطی بخرید یا اینکه خودتون درست کنید. قوطیهای آماده معمولا Pumpkin puree هستند و رنگ نارنجی دارند و نون را زرد رنگ میکنند ولی اگر طعم پامپکین را دوست ندارید میتونید از نوع Butternut squash یا Yams (سیب زمینی شیرین )استفاده کنید.
من باترنات خریدم که پوره زردرنگ کمی مایل به نارنجی میده و نون را خیلی زرد رنگ نمیکنه ولی طعمش خوشمزه تر میشه.

Mode - supplying - bread - pumpkin - video (2)برای درست کردن پوره کدو را دو نیم کنید و با قاشق تخمه هاش را دربیارید. بعد به صورت وارونه یعنی پشت کدو رو به بالا باشه داخل سینی فر بگذارید و یک پیمانه آب داخل سینی بریزید. و به مدت نیم ساعت در فر با دمای 180 درجه سانتیگراد یا 355 درجه فارنهایت بپزید.
زمانی کدو پخته شده که اگر با چنگال داخل کدو بزنیم کامل چنگال داخل کدو بره.

Mode - supplying - bread - pumpkin - video (3)با یک قاشق داخل کدو پخته شده را خالی کرده و با گوشکوب برقی یا هر وسیله دیگه پوره میکنیم. اگر بیشتر از یک پیمانه پوره درست کردید مابقی پوره ها رو داخل یه کیسه زیپ بگ بگذارید و داخل فریزر برای مصرف بعدی فریز کنید.

Mode - supplying - bread - pumpkin - video (4)و اما درست کردن خمیر نون
مورد اول :
اگر از دستگاه نون پز استفاده میکنید تمام مواد را داخل قالب ریخته. ابتدا مایعات و سپس مواد خشک
ابتدا شیر را به مدت 40 ثانیه داخل ماکروفر گرم کنید و همینطور آب را یعنی باید ولرم باشه بعد نمک و بعد شکر قهوه ای و سفید را اضافه کرده و بعد پوره کدو و در آخر آرد را و تخم مرغ زده شده را اضافه کرده. حواستون باشه تخم مرغ را به شیر و آب اضافه نکنید چون گرم هستند ممکنه تخم مرغ ببنده و بعد داخل آرد را یه حفره درست کنید و خمیر مایه را اضافه کنید و حفره را دوباره با آرد پر کنید. دستگاه را روی حالتی که خمیر را فقط آماده میکند میگذاریم که بعد از یکساعت و نیم خمیر آماده میشه .
یه نکته بگم که چرا خمیر من توش رگه های نارنجی داره من کمی رنگ نارنجی اضافه کردم که خمیر رگه رگه بشه.
مورد دوم :
اگر با دست خمیر را درست میکنید ابتدا شیر را گرم کنید به حدی که نتونید با دست لمس کنید بعد کره را داخل شیر ریخته و بگذارید ذوب بشه و بعد شکرها را به همراه پوره اضافه کنید.
در ظرفی جداگانه دو بسته اکتیو درای ایست را به همراه شکر و آب اضافه کنید و بگذارید تا فعال بشه و روش کف کنه و بعد از 2 تا 3 دقیقه آماده میشه که میتونید به مواد قبلی اضافه کنید و بعد تخم مرغ و در آخر آرد را اضافه کرده و حالا میتونید از همزن که سر مخصوص نون را گذاشته باشید برای ورز دادن کمک بگیرید بعد که خمیر آماده شد داخل ظرفی بگذارید و روش را با سلفون بپوشونید بگذارید به مدت 45 دقیقه تا حجمش دو برابر بشه.

 

Mode - supplying - bread - pumpkin - video (5)خمیر که آماده شد سطح کار را آرد پاشی کنید و خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را رول استوانه ای شکل کنید و هر رول را به 10 قسمت تقسیم کنید و چونه گیری کنید.
هر چونه گرد را اول با کف دست فشار بدید تا پهن بشه بعد با چاقو به 8 قسمت برش بدید.

Mode - supplying - bread - pumpkin - video (6)وسط خمیر را با انگشت یه سوراخ درست کنید که بعدا بتونید داخلش گردو بگذارید.
نونها را داخل سینی فر که کاغذ مخصوص کف سینی گذاشتید بچینید و بگذارید دوباره یه 45 دقیقه دیگری توی یه محیط گرم استراحت کنه . ممکنه در اثر پف دوباره خمیر سوراخهای وسط نون از بین بره دوباره با دست سوراخ را درست کنید.
روی نونها را با سفیده تخم مرغ زده شده بمالید که کمک میکنه سطح نون بعد از پخت طلایی به نظر برسه و به مدت 9-12 دقیقه در فر با دمای 350 درجه فارنهایت بپزید.

Mode - supplying - bread - pumpkin - video (7)به محض اینکه نونها را از فر در آوردید داخل سوراخها را گردو که از وسط نیم شده یا پیکن بگذارید و روی نونها را با کره آب شده بماید تا کمی براق به نظر برسند.

Mode - supplying - bread - pumpkin - video (8)+++++++++++

+++++++++++

+++++++++++

 

 

4.3/5 - (34 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا