انواع پلو و چلو

دستور پخت جدیدترین پلو (سری اول)

دستور پخت جدیدترین پلو

(سری اول)

 

پلو ذرت:

Recipes - Cooking - newest - Rice - Series - First (1)

مواد لازم

    1. مواد لازم مقدار
      روغن 1 قاشق غذاخوری
      دانه‌ی زیره سبز 1 قاشق چای‌خوری 
      برگ بو مقدار لازم
      پیاز زرد متوسط 1 عدد ، برش داده شده به هلال‌های باریک
      سیر 2 حبه ، پوست‌کنده و خردشده (اختیاری)
      برنج باسماتی 1 پیمانه  (برنج دانه بلند)
      کنسرو ذرت شیرین 1 عدد  (می‌توانید در صورت تمایل از ذرت تازه پوست‌کنده و یا ذرت شیرین یخ زده استفاده کنید) 
      نمک مقدار لازم

Recipes - Cooking - newest - Rice - Series - First (2)

روش تهیه

1 . روغن را در یک قابلمه متوسط گرم‌کنید. دانه‌های زیره‌ی سبز را به آن بیفزایید. اجازه دهید برای حدود 30 ثانیه یا تا زمانی که عطر آن‌ها بلند شود روی شعله جلز ولز کنند. 

2. برگ بو را اضافه کرده و هم بزنید. سپس پیاز خردشده را به غذا افزوده و روی شعله‌ی متوسط تا زمانی که پیاز نرم و قهوه‌ای شود آن را بپزید. 

3. در صورتی که از سیر استفاده می‌کنید آن را اضافه کنید. برای 30 ثانیه یا تا زمانی که عطر سیر بلند شود آن را هم بزنید. سپس برنج را افزوده و برای حدود 1 دقیقه یا تا وقتی که کمی برشته‌شده و با روغن پوشانده شود آن را هم بزنید. 

4. حالا ذرت، نمک و 5/2 پیمانه آب اضافه کنید. بگذارید این مواد جوش بیاید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد شعله را کم کنید. درب ظرف را بسته و بگذارید برنج برای حدود 10 دقیقه غل بزند تا پخته شود. برنج باید بپزد اما خمیر نشود. پلو ذرت خود را با لپه یا کاری سبزیجات و چاشنی هندی رایتا سرو کنید.

طرز پخت برنج به شیوه هندی

Recipes - Cooking - newest - Rice - Series - First (3)

مناسب برای 4 تا 6 نفر

مواد لازم

  1. مواد لازم
    برنج دانه بلند  دو فنجان 
    آب 8 فنجان 
    نمک دو قاشق چای‌خوری
     گل میخک دو عدد
    هل دو عدد 
    دارچین  یک تکه پنج سانتی‌متری
    روغن گیاهی سه قاشق غذاخوری  (یا حیوانی اگر داشتید)
    تخم خردل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
    زیره سبز نصف قاشق چای‌خوری
    چیلی خردشده یک چهارم قاشق چای‌خوری
    پیاز  یک متوسط خردشده
    سیر خردشده سه حبه 
    زردچوبه یک چهارم قاشق چای‌خوری

اگر شما دانه‌های هل یا چوب دارچین را نداشتید, به جای آن یک مقدار از پودر آن‌ها را همراه زیره سبز در مرحله چهار اضافه کنید. 

طرز پخت

1. برنج‌ها را در یک آبکش بریزید و زیر آب سرد بگیرید تا شسته شوند و آب تمیز از زیر آن خارج شود. برنج‌ها را برای 30 دقیقه در آب سرد خیس کنید. سپس آب آن را تخلیه کنید. 

2. هشت فنجان آب و مقداری نمک را در قابلمه بزرگ ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. برنج را در قابلمه بریزید و هم بزنید. گل میخک، هل، و دارچین را اضافه کنید تا ده دقیقه بجوشد. برنج را بچشید و ببینید که طبق ذائقه شما آماده است یا نه، برنج بسته به میزان کهنگی ممکن است زمان زیاد یا کمی برای طبخ نیاز داشته باشد. اگر هنوز خیلی سفت است، بگذارید چند دقیقه دیگر بپزد.

3.  وقتی برنج طبق سلیقه شما پخت، آن‌ها را در صافی بریزید و با آب سرد بشویید تا پخت آن متوقف شود. میخک‌ها، هل، و چوب دارچین را خارج کرده و دور بیندازید. برنج را در صافی بریزید تا آب آن تخلیه شود.

4. روغن را در ماهیتابه‌ای که برای برنج‌ها جا داشته باشد، روی دمای متوسط-زیاد حرارت دهید. دانه‌های خردل، زیره سبز، وچیلی خردشده را به روغن اضافه کنید. پختن را تا زمانی که دانه‌های خردل شروع به ترکیدن کنند ادامه دهید، و سپس پیازها را اضافه کنید. ترکیب را به هم بزنید تا پیازها در روغن سرخ‌شده و شروع به قهوه‌ای شدن کنند، به مدت 5 تا 7 دقیقه.

5. سیر را اضافه کرده و2 تا 3 دقیقه دیگر سرخ‌کنید. برنج را اضافه کرده و خوب مخلوط‌کنید. زردچوبه را روی برنج بپاشید و خوب مخلوط‌کنید . 3 تا 4 دقیقه دیگر آن را بپزید تا آماده شود .

دستور پخت برنج اسپانیایی

Recipes - Cooking - newest - Rice - Series - First (4)

برای پخت برنج اسپانیایی در ابتدا باید برنج خام را با پیاز و سیر برشته‌کرده و سپس آن را در آب مرغی که به آن گوجه‌فرنگی اضافه کرده‌اید بپزید. برشته کردن برای ایجاد مزه‌ی بادامی و بسیار خوب این برنج ضروری است. با وجودی که می‌توان آب گوشت را جایگزین آب مرغ کرد، هیچ‌چیز جای آب مرغ خانگی را نمی‌گیرد، چون طعم غنی آن در زمان پخت جذب برنج می‌شود. 

مواد لازم

    1. برنج اسپانیایی

      روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری  (می‌توانید تا یک چهارم پیمانه نیز استفاده کنید)
      پیاز 1 عدد ، کاملاً خردشده (حدود 1 پیمانه)
      سیر 1 حبه ، ساتوری شده
      برنج سفید  2 پیمانه دانه بلند یا متوسط
      آب مرغ 3 پیمانه  (یا اگر گیاه‌خوارید آب سبزیجات)
      رب یا گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری رب و یا یک پیمانه گوجه‌فرنگی تازه خردشده یا پخته‌شده و صاف شده
      پونه‌ی کوهی کمی
      نمک 1 قاشق چای‌خوری 

     

نکته

نسبت میزان آب با برنج را بررسی کنید. این میزان می‌تواند با توجه به نوع برنج از 1 به 1 تا 2 به 1 متغیر باشد. اگر هر پیمانه برنج شما 2 پیمانه آب لازم دارد، بنابراین برای این غذا از 4 پیمانه آب مرغ برای 2 پیمانه برنج استفاده نمایید.

روش تهیه

1. روغن زیتون را در یک ماهیتابه‌ی بزرگ روی شعله‌ی متوسط یا زیاد گرم‌کنید. برنج را به آن افزوده و تا زمانی که تقریباً با روغن پوشانده شود آن را هم بزنید. این ترکیب را روی شعله‌ی متوسط یا زیاد پخته و مدام آن را هم بزنید. این کار را تا زمانی که بیشتر برنج برشته شود ادامه دهید. پیاز را به آن اضافه کرده و بپزید. برای 3 دقیقه‌ی دیگر مدام آن را هم بزنید تا پیازها شروع به نرم شدن کنند. سپس سیر را به آن افزوده و حدود یک دقیقه دیگر تا زمانی که پیازها شفاف و نرم شوند آن را بپزید. 

Recipes - Cooking - newest - Rice - Series - First (5)

Recipes - Cooking - newest - Rice - Series - First (6)

. برای صرفه‌جویی در زمان می‌توانید آب مرغ را در یک ظرف دیگر ریخته تا به همراه سس گوجه‌فرنگی، پونه و نمک جوش بیاید.  برنج برشته را به آب مرغ در حال جوش اضافه کنید. (و یا آب مرغ را به برنج اضافه کنید، بستگی به این دارد که کدام ظرف در دارد) و یا می‌توانید مرحله‌ی جوش آوردن آب مرغ را انجام نداده و تنها آن را (همراه با گوجه‌فرنگی و غیره) به برنج اضافه کنید. همه مواد را جوش آورده، درب قابلمه را بسته و شعله را کم کنید تا باز هم به آرامی بجوشند. برای 15 الی 25 دقیقه آن‌ها را بپزید. زمان پخت بستگی به نوع برنج و راهنمای روی بسته‌ی آن دارد. سپس قابلمه را از روی شعله برداشته و بگذارید برای 5 دقیقه بماند.

Recipes - Cooking - newest - Rice - Series - First (7)

Recipes - Cooking - newest - Rice - Series - First (8)

3. با یک چنگال یا قاشق به آرامی برنج را از هم باز کنید و سرو نمایید. 

Recipes - Cooking - newest - Rice - Series - First (10)

Recipes - Cooking - newest - Rice - Series - First (11)

++++++++++

++++++++++

++++++++++

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا