تازه های خواص مواد غذایی

نکات مهم درباره فواید و خواص انواع حبوبات و غلات

نکات مهم درباره فواید و خواص انواع حبوبات

 

نکات مهم درباره فواید و خواص انواع حبوبات را رد بخش تازه های خواص مواد غذایی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

در هرم راهنمای غذایی، حبوبات جزو گروه گوشت محسوب می‌شوند ، چراكه حبوبات از نظر پروتئین غنی بوده، ارزش پروتئین آنها نسبت به گوشت كمتر است و این كمی ارزش به علت فقدان اسیدهای آمینه گوگرددار (میتونین و سیستئین)‌ در این مواد خوراكی است.

حبوبات در مقایسه با غلات، دارای پروتئینی بین 18 تا 50 درصد است، در حالی كه غلات تنها 10 تا 15 درصد پروتئین دارند. پروتئین‌های حبوبات معمولا از نظر لیزین غنی بوده و بهترین منابع گیاهی برای تكمیل غلات هستند.

مقدار اضافه لیزین حبوبات، كمبود لیزین غلات را جبران كرده و مقدار اضافی میتونین غلات، كمبود حبوبات را از نظر این عنصر تامین می‌كند.

بر این اساس لازم است حبوبات را همراه با غلات مصرف كنید. مصرف حبوبات به دلیل داشتن فیبر زیاد و اشغال حجم زیادی از معده، احساس سیری زودرس ایجاد كرده و به دلیل آن كه قند موجود در آن بتدریج آزاد می‌شود، ما را دیرتر گرسنه می‌كند.

در مقایسه با حبوبات قند موجود در مواد غذایی نظیر نان‌های سفید فانتزی، لواش، سیب‌زمینی، برنج و شكر كه به سرعت جذب شده و انرژی موجود در آنها به سرعت آزاد می‌شود، ما را زودتر گرسنه كرده و منجر به چاقی و افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند.
تحقیقات نشان داده افرادی كه 2 بار یا بیشتر در هفته حبوبات خصوصا نخود و لوبیا مصرف كنند، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت نوع 2 در آنها كمتر می‌شود.

همچنین حبوبات مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها زیاد كرده و فعالیت روزانه و حافظه را افزایش می‌دهد. حبوبات به دلیل دارا بودن كلسیم به پوكی استخوان بویژه در دوران یائسگی زنان و دوران رشد كودكان بسیار مفید بوده و به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم در تعدیل فشار خون و رفع بی‌خوابی‌های شبانه بسیار توصیه می‌شود.

آهن موجود در حبوبات به مقدار زیاد از بروز كم‌خونی جلوگیری كرده و ویتامین‌های گروه B آن نیز كه نسبت به تمام مواد مغذی موجود در آن ارجحیت دارند، در رفع افسردگی و اختلالات عصبی و بلوغ گویچه‌های قرمز خون موثر است. حبوبات به دلیل مواد فیبری در رفع یبوست، بواسیر و كاهش كلسترول خون نیز بسیار توصیه می‌شود.

نقطه ضعف حبوبات

بزرگ‌ترین نقطه ضعف حبوبات در تغذیه انسان این است كه باعث نفخ می‌شود. حبوبات به دلیل وجود مقدار زیادی قندهای غیرقابل جذب هنگام مصرف می‌توانند اختلالات گوارشی بویژه نفخ شكم ایجاد كنند. این قندها در روده كوچك هضم نمی‌شوند زیرا آنزیم‌ مناسب آنها در بدن وجود ندارد. بنابراین آنها هضم نشده وارد روده بزرگ می‌شوند جایی كه باكتری‌های تخمیركننده باعث تولید گاز می‌شوند كه بعضا موجب عوارضی مانند اسهال، دل‌درد و نفخ می‌شود.

 

توصیه

حبوبات خشك در صورتی كه زیاد كهنه باشند، به دلیل جمع شدن مواد غیرقابل جذب، هضم آنها بسیار مشكل خواهد بود و مقدار زیادی از مواد مغذی آن كاسته می‌شود. بنابراین بهتر است حبوبات را در بسته‌بندی‌های بهداشتی و تاریخ‌دار تهیه كنید.
حبوبات مهم‌ترین منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند که در تامین نیاز بدن به انواع اسیدهای آمینه، مواد معدنی و… نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند. حبوبات به‌ویژه در افراد گیاهخوار که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند، مهم‌ترین تامین‌کننده پروتئین هستند. کالری حبوبات خام و پخته با یکدیگر متفاوت است.

به این دلیل که حبوبات در حالت پخته هم‌وزن خود، آب جذب می‌کنند و سنگین می‌شوند. پس تعداد حبوبات پخته در حجم یکسان از حبوبات خام کمتر بوده و کالری‌شان هم کاهش می‌یابد. در این مطلب سعی کرده‌ایم کالری حبوبات پرمصرف را اندازه بگیریم تا حواس‌تان بیشتر به اندازه کالری‌هایی که می‌خورید، باشد.

عدس

یکی از اعضای پرطرفدار خانواده حبوبات، عدس است که منبع غنی پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. عدس دیرهضم است و سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند بنابراین می‌تواند عضو اصلی در رژیم‌های لاغری باشد. همچنین عدس فیبر بالایی دارد بنابراین می‌تواند در درمان و رفع یبوست هم سودمند باشد. علاوه بر این منبع غنی آهن گیاهی هم هست که اگر با لیموترش تازه به عنوان منبع ویتامین C مصرف شود، جذب آهن آن افزایش می‌یابد. در هر 100 گرم عدس خام355 کیلوکالری و در هر 100 گرم عدس پخته 116 کیلوکالری انرژی نهفته است.

از امروز حبوبات را بیشتر تحویل بگیرید

نخود



از پرخاصیت‌ترین حبوبات، نخود است که به عنوان بمب انرژی در بین حبوبات شناخته می‌شود. نخود منبع غنی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن است. علاوه بر آن، فیبر بسیار بالایی دارد و می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد و چربی‌های مضر بدن شود و همچنین یبوست را هم برطرف کند. نخود به عنوان نفاخ‌ترین عضو خانواده حبوبات شناخته می‌شود. خیساندن نخود و خالی کردن آب آن و همچنین کندن پوست نخود پخته باعث می‌شود خاصیت نفخ‌کنندگی آن به‌شدت کاهش یابد. در هر 100 گرم نخود خام 360 کیلوکالری و در هر 100 گرم نخود پخته، 160کیلوکالری انرژی وجود دارد.

لپه

یکی دیگر از استفاده ترین حبوبات لپه است که سریع پخته می‌شود. لپه پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی دارد، از این رو انتخاب مناسبی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون است. لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون، تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود. لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات است و خیلی نیاز به خیس کردن از قبل ندارد. در هر 100 گرم لپه خام 360 کیلوکالری و در هر 100 گرم لپه پخته
120 کیلوکالری انرژی موجود است.

لوبیا چیتی

لوبیا چیتی از محبوب‌ترین حبوبات است که فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا خیلی کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تامین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود. میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است. در هر 100 گرم لوبیا چیتی خام 365 کیلوکالری و در هر100 گرم لوبیا چیتی پخته 127 کیلوکالری انرژی نهفته است.

لوبیا قرمز

یکی دیگر از اعضای خانواده حبوبات، لوبیا قرمز است که حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالاست و می‌تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد. همچنین به دلیل آنکه قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود و به اصطلاح شاخص گلایسمی پایینی دارد برای دیابتی‌ها نیز مفید است. لوبیا قرمز منبع غنی فیبر محلول است که می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارش مفید باشد. در هر 100 گرم لوبیا قرمز خام 330 کیلوکالری و در 100 گرم لوبیا قرمز پخته 155 کیلوکالری انرژی نهفته است.

لوبیا سفید

لوبیا سفید، خوراکی محبوب آمریکایی‌ها و انگلیسی‌هاست! نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف منظم و به اندازه لوبیا سفید می‌تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد. به علاوه لوبیا سفید بهترین منبع دریافت اسیدفولیک است و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازد. فراموش نکنید لوبیا سفید در مقایسه با سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد. در هر 100 گرم لوبیا سفید خام 337 کیلوکالری و در هر 100 گرم لوبیا سفید پخته 140 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی در مقایسه با سایر لوبیاها نفخ کمتری دارد اما از نظر ارزش غذایی مشابه آنهاست و تفاوت چندانی با آنها ندارد. این لوبیا هم منبع غنی پروتئین و هم سرشار از ویتامین‌های گروه B است. علاوه بر آن این لوبیا منبع غنی ازفیبر محلول است که به دلیل کاهش جذب کربوهیدرات‌ها می‌تواند برای دیابتی‌ها گزینه مناسبی باشد. در هر 100 گرم لوبیا چشم بلبلی خام 336 کیلوکالری و در هر 100 گرم لوبیا چشم بلبلی پخته 116 کیلوکالری انرژی موجود است.

ماش

ماش از دیگر اعضای گروه حبوبات است که جایگاه کمی در رژیم غذایی روزانه ما دارد در حالی‌که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش باید بیشتر در سبد غذایی ما باشد. ماش اسیدفولیک بالایی دارد و به دلیل داشتن پتاسیم بسیار بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب است. همچنین ماش منبع غنی منگنز و سلنیوم است که به عنوانآنتی‌اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند. جوانه تهیه شده از ماش هم می‌تواند همین خصوصیات مفید را داشته باشد. ماش نسبت به سایر حبوبات کالری پایین‌تری دارد. در هر 100 گرم ماش خام 330 کیلوکالری و در هر 1000 گرم ماش پخته 100 کیلوکالری انرژی نهفته است.

لوبیا سیاه

طعم لوبیا سیاه، طعمی بین گوشت قرمز و قارچ خوراکی است که این طعم منحصر به فرد، باعث محبوبیت این نوع لوبیا در میان بسیاری از افراد در کشورهای جنوبی قاره آمریکا مانند برزیل و مکزیک شده است! لوبیا سیاه یکی از غنی‌ترین منابع دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست و از این نظر یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود. یادتان باشد این لوبیا از نظر مقدار اسیدفولیک بر دیگر لوبیاها برتری دارد. در هر 100 گرم لوبیا سیاه خام 339 کیلوکالری و در هر 100 گرم لوبیا سیاه پخته 130 کیلوکالری انرژی نهفته است.

 

 

حبوبات

 

4.7/5 - (42 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا