تازه های خواص مواد غذایی

آموزش تهیه انواع جوانه های خوراکی و آشنایی با خواص آن

آموزش تهیه انواع جوانه های خوراکی و آشنایی با خواص آن

 

آموزش تهیه انواع جوانه های خوراکی و آشنایی با خواص آن را در بخش تازه های خواص مواد غذایی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

برای تهیه جوانه چیزهایی که لازم دارید یک شیشه خالی، کمی آب و کمی دانه است. البته می توانید جوانه ها را درست مانند سبزه عید نوروز تهیه کنید و پس از دیده شدن جوانه های کوچک سبز ، آن را مصرف کنید. وقتی دانه را در آب خیس می کنید، آنزیم های موجود در آن که تا آن زمان به صورت غیرفعال در دانه وجود داشتند، فعال می شوند و نشاسته موجود در دانه تبدیل به قند می شود. پروتئین تبدیل به اسیدهای آمینه می شود و چربی اشباع مبدل به اسید چرب می شود. این فعالیت آنزیمی در جوانه، باعث تحریک فعالیت های آنزیمی در بدن انسان و سلامت و نشاط می گردد.

 

آسان ترین دانه ها برای جوانه زدن عبارت اند از: یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیاها مانند سویا ، جو، ذرت و ارزن.

جوانه گندم

مواد لازم جوانه گندم :

گندم با پوست     300 گرم
کیسه ی نخی سفید کاملاُ تمیز     یک تکه

 

 

طرز تهیه جوانه گندم :

گندم را تمیز کرده ، شسته و با آب به مدت 48 ساعت خیس کنید و هر روز آب آنرا دو دفعه عوض کنید. به محض آنکه گندم ها سفیدک زد و شروع به ریشه زدن نمود آنرا در یک کیسه ی نخی ریخته و کیسه را مرطوب نموده و در یک آبکش قرار دهید.

 

زمانی که جوانه ها به اندازه یک سانتیمتر شد از داخل کیسه بیرون آورده و داخل آبکش قرار دهید و روی آن همین کیسه نخی را مرطوب نموده و قرار دهید و آبکش را در یک ظرف قرار دهید. روزی چند دفعه روی جوانه ها آب بریزید تا جوانه ها به اندازه 5-4 سانتیمتر شود.

 

در زمان ریشه زدن ، ریشه های گندم ها در داخل هم نفوذ می کند می توانید به آرامی آنها را از هم جدا کنید تا جوانه ها را بتوانید برای زمان طولانی تری استفاده نمائید. در فصل تابستان برای جلوگیری از کپک زدن جوانه ها بعد از 3 سانتیمتر شدن آن می توانید در یخچال نگهدارید. از این جوانه می توانید روزی چند قاشق در سالاد اضافه کرده و میل نمائید.

 

جوانه گندم به علت ایجاد انرژی بالا و وجود منیزیم ، آهن ، کلسیم ، سدیم ، پتاسیم منگنز ، کبالت ، ید ، روی و نشاسته و ویتامین های B1 و B6 و B2 و A و C و E و D نقش مهمی در سلامتی بدن ایفا می نمایند.

جوانه عدس

مواد لازم برای جوانه عدس :

عدس ریز     300 گرم
کیسه ی نخی سفید کاملاُ تمیز      یک تکه

 

 

طرز تهیه جوانه عدس :

جوانه عدس هم دقیقا مانند جوانه گندم تهیه می شود. جوانه عدس برای افرادی که طبع سرد دارند توصیه نمی شود. این جوانه افراد صفراوی مزاج و همچنین افرادی که از طبع گرم برخوردار هستند بسیار مفید است. این جوانه برای افرادی که از افسردگی رنج می برند بسیار خطرناک است.

جوانه ماش

مواد لازم برای جوانه ماش :

ماش     250 گرم
کیسه ی نخی سفید کاملاُ تمیز     یک تکه

 

 

طرز تهیه جوانه ماش :

جوانه ماش هم دقیقا مانند جوانه گندم تهیه می شود. بهتر است پوست روی ماش را قبل از مصرف کردن جدا نمائید. از این جوانه روزانه 5-3 قاشق به همراه سالاد میل نمائید. وجود ویتامین C بالا در جوانه ماش باعث ایمن سازی بدن در مقابل بیماریهای مختلف می شود. این جوانه برای رفع کم خونی در کودکان بسیار مفید است.

جوانه نخود

این جوانه هم دقیقا مانند جوانه گندم تهیه می شود. با آبی که نخودها را در آن خیس کرده اید می توانید شربت عسل درست کرده و به آرامی میل نمائید. این شربت سیستم تنفس انسان را تقویت و صدا را صاف می کند. از این جوانه روزانه 5-3 قاشق به همراه سالاد میل نمائید.

 

نخود دارای املاح روی بوده و برای مغز و سیستم هورمونی بدن بسیار مفید است این جوانه در رفع کمبود انرژی موثر است.

 

جوانه ها عامل مهم جوانی ، شادابی و نشاط هستند. جوانه ها موادی را در خود دارند که سلامتی انسان را تضمین می کنند و عامل مهمی در پیشگیری از بیماریها هستند جوانه ها علاوه بر داشتن انواع ویتامین ها و آنزیم ها به اندازه ی کافی دارای املاح معدنی هستند که بتوانند نیازمندی های بدن ما را مرتفع نمایند. افزودن جوانه ها به سالاد روزانه و استفاده مکرر از آن ها موجب تنظیم هورمون های موجود در بدن انسان خواهد شد. به عنوان مثال در جوانه گندم موادی وجود دارد که حقیقتا معجزه گرند. از جمله این مواد ویتامین (( E )) است که منبع غنی آن در جوانه ی گندم می باشد.

نحوه مصرف جوانه های خوراکی

در این پست شما با 38 ایده مصرف جوانه‌های خوراکی آشنا خواهید شد که کمک بسزایی در تصحیح رژیم خوراکی و تنوع مصرف جوانه‌ها را در اختیارتان قرار خواهد داد.
1- جوانه‌های متفاوت را می‌توان باهم مخلوط کرده با کمی روغن زیتون، آبلیمو یا نارنج، با کمی سس یا ماست مستقیما مصرف نمایید.
 
2- جوانه سویا، جوانه گندم و جوانه عدس را با کمی لیمو ترش، نمک، روغن گردو یا زیتون، یک پیاز کوچک خام ریز شده، مخلوط کرده و سپس سرو کنید.
3- گوجه فرنگی، سیر، جعفری و جوانه عدس؛ ترکیب خوش طعمی به شمار می‌رود. گوجه فرنگی، جعفری، ریحان، پیاز، جوانه شنبلیله خرد شده و مخلوط شده در صورت تمایل همراه با تکه‌های کوچک پنیر، روغن زیتون و آبلیمو به عنوان یک سالاد مقوی در نظر گرفته می‌شود.
4- جوانه گندم، بصورت مخلوط با نان و پنیر؛ مخلوط بسیار مناسبی برای صبحانه بخصوص کودکان، افراد بیمار یا در زمان نقاهت، خانم‌های حامله و افراد مسن بشمار می‌رود.
5- انواع مختلف جوانه‌ها را می‌توان با هم ترکیب کرده، با یک تا دو عدد تخم مرغ و مقداری آرد، یک کوکوی جوانۀ بسیار زیبا، خوشمزه و بسیار مقوی تهیه نمود.
 
6- جوانه گندم، عدس، شبدر یا یونجه را می‌توان به تنهایی یا مخلوط با هم، داخل ماست یا کنار انواع خورشت سرو کرد.
7- یک قاشق غذاخوری جوانه گندم را داخل لیوان ریخته، روی آن شیر داغ بریزید و بگذارید تا کمی خنک (قابل نوشیدن) شود. این مورد برای صبحانه یک وعدۀ غذایی بسیار مقوی، خوشمزه و بسیار کامل خواهد بود.
8- آووکادو از وسط نصف شده که با جوانه گندم پر شده است و همراه کمی روغن و سیر له شده، ایدۀ مناسبی است که در میهمانی‌ها می‌توان به کار برد.
9- مقداری خیار را بصورت برش‌های نازک تهیه کرده و با مخلوطی از فلفل دلمه‌ای قرمز، کاهو، گوجه فرنگی ریز شده و مخلوطی از انواع جوانه‌ها به همراه چند تکه آووکادو؛ یک سالاد تک تفره بسیار زیبا و مقوی تهیه کنید
 
0- جوانه هویج، زیره سیاه و برخی جوانه‌های دیگر طعم تند و یا تلخ دارند. بنابراین بهتر است آن‌ها همراه با جوانه‌هایی مثل شبدر یا یونجه که طعم خنثی دارند یا جوانه گندم که طعمی شیرین دارد استفاده شوند.
11- جوانه‌ها را می‌توان قبل از سرو سوپ، داخل آن ریخت و به منظور استفاده کمتر از نمک، از جوانه شنبلیله یا تربچه که پرمزه هستند استفاده نمود.
12- جوانه‌ها را در مخلوط کن ریخته و مخلوط بدست آمده را در غذاهای متفاوت استفاده کنید. در املت‌ها، آبمیوه، آب سبزیجات یا آب علوفه؛ جوانه‌ها طعم و خواص خود را آشکار می‌کنند.
13- مقداری به اندازه 5-4 قاشق غذاخوری از جوانه گندم را داخل مخلوط کن ریخته و مخلوط کرم مانند بدست آمده را می‌توانید با نان بعنوان بخشی از صبحانه مصرف نمایید. همچنین می‌توانید کرم بدست آمده را بصورت مستقیم روی پوست دست یا صورت قرار دهید. بعد از مدت 15-10 دقیقه، پوست خود را با آب ولرم بشویید. این عمل بعد از یک هفته تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روی شادابی و برطرف کردن جوش‌ها و چین و چروک صورت شما خواهد داشت.
14- انواع جوانه‌ها را می‌توانید داخل ماست بریزید و با/بدون اضافه کردن کمی نعناع میل کنید یا به انواع سالاد کاهو و کلم و یا سالاد شیرازی اضافه کرده و میل نمایید.
15- می‌توانید جوانه‌ها را با انواع ساندویچ‌، برگر‌ها و حتی برای خوشمزه شدن در داخل بستنی از آن‌ها استفاده کنید.
16- هویج را بصورت رنده شده درآورید (یا بصورت نوارهای نازک رنده کنید) سپس با مقادیر دلخواه از جوانه‌های مختلف مانند گندم، شبدر، یونجه و… مخلوط کرده، با کمی آبلیمو و در صورت تمایل روغن زیتون یا روغن هسته انگور میل کنید.
17- جوانه گندم یا شبدر یا ماش در کنار غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو با مقداری آبلیمو و کمی روغن زیتون، طعم بسیار عالی به خوراک اصلی خواهد داد.
18- کلم قرمز، کلم سفید، گوجه فرنگی، خیار و لبو را بصورت قطعات ریز درآورده و با مقادیر مختلفی از انواع جوانه‌ها ترکیب کنید. سالادی بسیار زیبا، مقوی و خوشمزه‌ای نوش جان کنید.
19- ماکارونی را به همراه برش‌های باریک فلفل دلمه‌ای سبز، قرمز و زرد مخلوط کرده، با جوانۀ سویا و مقداری روغن زیتون و کمی سس کچاپ میل کنید.
 
20- بر روی بیسکویت مقداری پنیر بمالید یا از پنیر خرد شده استفاده کنید. مقداری از جوانه شبدر، یونجه و گندم را روی آن بریزید. سپس یک بیسکویت دیگر بر روی آن قرار دهید. خوراک میان وعدۀ بسیار مقوی و جذابی برای کودکان بدست خواهد آمد. به جای پنیر، از ماست چکیده هم می‌توانید استفاده کنید.
 
1- ترکیبی از جوانه‌های گندم، ماش، عدس و… را بصورت یکنواخت بر روی یکدیگر قرار دهید. یک تخم مرغ را بصورت نیمرو درآورده و بر روی این مخلوط قرار دهید. با مقداری روغن زیتون و کمی جوانه و چند نان تست، میل کنید.
 
22- جوانه‌های ماش را به همراه کاهو، گوجه فرنگی، خیار و کلم بروکلی با مقداری آبلیمو و روغن زیتون مخلوط کرده؛ بر روی آنها چند برش تخم مرغ پخته شده قرار دهید و با مقدار کمی پودر فلفل سیاه، مزه دار کرده و بعنوان میان وعده یا سالاد با خوراکی سبک سرو نمایید.
 
3- مقداری پنیر یا کره را بر روی چند برش نان تست بمالید و با مخلوطی از جوانه‌های نخود، لوبیا، ماش، یونجه، شبدر، عدس، چغندر و… با تزئین تربچۀ برش خورده سرو نمایید.
 
4- ترکیبی از جوانه‌هایی مانند لوبیا، سویا، گندم، عدس و ماش را با مقدار کمی آبلیمو ترکیب کرده، داخل بشقاب ریخته و بر روی آن ماکارونی رشته‌ای یا شکل دار یا اسپاگتی بریزید و سرو نمایید.
 
5- نان لواش را با مقداری روغن زیتون یا کره تفت دهید. با رشته‌های نازک برش خوردۀ هویج، مقداری از جوانه لوبیا، سویا و… به همراه مقداری ماست چکیده سرو نمایید.
26- جوانه‌های سویا به همراه تکه‌هایی از خیار، برش‌های نازکی از هویج، کاهوی ریز شده به همراه مقداری روغن زیتون و کمی آبلیمو با هم ترکیب کرده و با مقداری کنجد تزیین نمایید.
 
27- روی نان تست مقداری کالباس با چند تکه گوجه فرنگی به همراه جوانه‌های ماش سرو نمایید.
 
28- جوانه گندم، ماش، سویا یا سایر جوانه‌ها را به همراه یک ساندویج ساده کالباس میل نمایید.
 
9- یک نیمرو تهیه کرده. بر روی آن مقداری تره، پیازچه یا جعفری خرد نمایید. چند عدد برشتوک (کورن فلکس) بریزید و با مقداری جوانه یونجه یا شاهی سرو نمایید.
 
30- یک ظرف ماکارونی تهیه نموده و روی آن را به ردیفی از جوانه یونجه و ماش تزئین نمایید.
 
31- بر روی تکه‌های نان تست شده، مقداری ماست چکیده مخلوط شده با تکه‌های ریز جعفری و پیازچه بمالید و روی آن را با جوانه آفتابگردان تزئین نموده، میل نمایید.
 
2- برگ‌های کرفس برش خورده به همراه کاهوی ریز شده با مخلوطی از انواع جوانه‌ها به همراه چند برش تخم مرغ و ذرت پخته شده، یک میان وعده بسیار زیبا و مقوی است.
 
33- برش‌هایی از فلفل دلمه‌ای قرمز، مقداری ماست چکیده به همراه جوانه‌های عدس و لوبیا با پنیر خشک خرد شده، مخلوط کرده و میل نمایید.
 
34- مقداری گوشت چرخ شدۀ بره را تفت داده با رب و نمک و فلفل آنرا شبیه مایه ماکارونی درآورده، بر روی مقداری زیادی از ترکیب جوانه‌های ماش، عدس، لوبیا قرار دهید و بر روی آنها تعدادی برگ کرفس قرار داده و با مقداری نان خشک کنجدی میل نمایید.
 
35- مقداری از جوانه عدس به همراه برش‌های نازک هویج، مقداری جعفری با کمی روغن زیتون و آبلیمو سرو نمایید.
 
36- یک کاسه از جوانه ماش را تهیه کرده و بر روی آن مقداری آبلیموی تازه بریزید و بدون افزودن مورد دیگری با چنگال میل نمایید.
 
37- یک سالاد گوجه و خیار با تکه‌هایی از لبو و ریحان را مخلوط کرده و با کمی آبلیمو و جوانه عدس میل نمایید.
 
8- تکه‌های مساوی از پنیر و هندوانه را در یک بشقاب قرار دهید و با مقداری جوانه عدس و مغز آفتابگردان تزئین نموده، میل نمایید.
 
 

جوانه های خوراکی

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا