تازه های آموزش شیرینی پزی

طرز تهیه آبنبات چوبی(آموزش تصویری)

طرز تهیه آبنبات چوبی(آموزش تصویری)

 

Mode - Supplying - Candy - Wooden (1)

برای درست کردن آبنبات چند نکته را باید رعایت کنید تا بدون هیچ مشکلی آبنبات درست بشه اول اینکه تمام مواد را از قبل آماده کنید و کنار دستتون بچینید چون زمان خیلی مهمه و نباید از دست بره حتی چند ثانیه هم مهمه دوم اینکه باید سرعت عمل داشته باشید شاید دفعه اول خوب درنیاد ولی دلسرد نشید و برای بار دوم دست بکار شید.
یکی از وسایلی که به نظر من برای تازه کارها ضروری هست داشتن دماسنج مخصوص شکلات هست. همینجا لازمه بگم دو نوع دماسنج داریم که باید حتما روی دماسنج را بخونید چون یکیش مخصوص انواع گوشت و شیر هست که اصولا تا 220 درجه فارنهایت و 100 درجه سانتیگراد را نشون میده و نوع دوم مخصوص شکلات، آبنبات و … که تا 400 درجه فارنهایت یا 200 درجه سانتیگراد را نشون میده.
پس برای درست کردن شکلات حتما از دماسنج مخصوص شکلات استفاده کنید. اگر هم تجربه داشته باشید که به راحتی میتونید اینکارو انجام بدید.
برای درست کردن آبنبات باید آب و شکر و شیره ذرت را بجوشونید تا به دمای 310 درجه فارنهایت برسه و بعد از این دما باید بلافاصله از روی حرارت برداشته بشه برای همینه که میگم دماسنج مهمه ولی اگر نداشتید میتونید یک کاسه آب کنار دستتون بگذارید زمانیکه آبنبات به دمای لازم رسیده باشه اگه داخل آب بریزید میبینید که سریع سفت میشه و در بیرون از آب میتونید بشکنیدش ولی اگه کش اومد و همچنان نرم بود یعنی هنوز اون قوام لازم را پیدا نکرده. لینک فیلمش را میگذارم تا کاملا متوجه بشید.
شیره ذرت یا Corn syrup که در رنگهای روشن، طلایی، تیره موجود هست و برای اینکه آبنبات شفاف بشه باید از رنگ روشنش استفاده کنید.
اگر قالب مخصوص آبنبات داشته باشید که چه بهتر میتونید به هر طرحی دوست دارید آبنبات درست کنید اگر نداشتید باید مثل من خودتون شکل دایره درستش کنید ولی حتما حتما باید کف سینی از silicone mat سیلیکون مت استفاده کنید نه کاغذ روغنی یا فویل
که بتونید به راحتی آبنبات درست شده را جدا کنید. اگه روی فویل چرب شده هم بریزید آبنبات قشنگ روون برا خودش میره جلو و فرم نمیگیره همون کاری که من توی کوکی آبنباتی کردم و آبنبات درست شده را داخل بیسکویتها ریختم اینجا نمیشه اینکارو کرد.

اگر سیلیکون مت ندارید میتونید داخل یه قالب مستطیل یا ظرف پیرکس که ارتفاع حداقل 5 سانتیمتر داره را پر از نشاسته ذرت کنید و به کمک پشت درب بطری یا حالا هر قالبی که دارید ( قالبی که علاوه بر دیواره کف هم داشته باشه) گودی به شکل دایره داخل نشاسته درست کنید و آبنبات درست شده را داخل اون حفره که درست کردید بریزید فقط ممکنه آبنبات که درست میشه پشتش کمی نشاسته ای بشه و اون حالت شفاف دیده نشه.

مواد لازم :

شکر 2 پیمانه یا 400 گرم
کورن سیروپ روشن 2/3 پیمانه یا 218 گرم (Light corn syrup)
وانیل مایع 2 ق چ
چوب مخصوص آبنبات (Lollipop sticks)
اسپرینکل Sprinkles جهت تزئین

پیشنهاد میکنم برای بار اول با 1/2 مقدار مواد شروع کنید.
دو سینی بزرگ فر را که داخلش سیلیکون مت گذاشتید آماده کنار بگذارید به همراه یک کاسه پر از آب و یخ

Mode - Supplying - Candy - Wooden (2)

شکر و شیره ذرت و آب را داخل شیر جوش ریخته مخلوط کرده روی شعله ملایم گذاشته و دماسنج را داخل آن بگذارید. منتظر بشید تا شکر حل بشه و به جوش بیاد. کنار دستتون یه کاسه آب بگذارید و مرتب با برس دورتادور داخل ظرف را پاک کنید تا از درست شدن کریستال شکر جلوگیری کنه و بگذارید تا به مرحله Hard-crack stage یا دمای 310 درجه فارنهایت برسه.
بعد از جوش آمدن تا رسیدن به این مرحله حدود 5 تا 7 دقیقه طول میکشه و بعد بلافاصله شیرجوش را داخل کاسه آب و یخ فرو ببرید ولی حواستون باشه آب به هیچ وجه وارد ظرف نشه به مدت 10 تا 15 ثانیه کافیست. کف ظرف را با حوله یا دستمال خشک کنید و فورا وانیل یا هر طعم دهنده دیگه که دوست دارید را اضافه کنید و شروع کنید به ریختن شربت درست شده روی سینی به فرم دایره به قطر 2 تا 3 اینچ یا 5 سانتیمتر و بین هر آبنبات هم حدود 6-7 سانتیمتر فاصله را رعایت کنید و بعد چوب آبنبات را تا نیمه داخل آبنبات کرده و با دست کمی فشار دهید تا پرس بشه ( اگر آبنبات رنگی درست میکنید وقتی چوب را داخل آبنبات بردید یک دور بچرخونید تا چوب رنگ خود آبنبات را بگیره و هر دو طرفش رنگی باشه چون چوب سفیده و آبنبات رنگی باید هر دو یکرنگ باشه ) بعد اسپرینکلها را روی آبنبات بپاشید و بگذارید تا چند دقیقه خنک بشه.

Mode - Supplying - Candy - Wooden (3)

+++++++++++++++

+++++++++++++++

+++++++++++++++

 

2.5/5 - (4 امتیاز)

‫۴ دیدگاه ها

  1. ممنون از دستورتون و نکته ها. فقط میزان آب رو‌در‌دستور نگفتین عزیزم. چقدر‌اب بریزیم با شکر؟

  2. با سلام ، یک لیوان آب انار را با دو لیوان شکر روی حرارت متوسط تا قوام آمدن جوشاندم سپس روی کاغذ روغنی ریختم بعد از سرد شدن هم به کاغذ روغنی چسبیده بود و هم نرم بود و خشک نمیشد دوباره کمی جوشاندم و با اینکه خیلی غلیظ شده باز نرم و چسبنده است لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمائید.ممنونم

  3. سلام من دوبار آبنبات درست کردم اصلا خوب در نیومد روصفحه مدام پخش میشه و شکل دایره ای رو از دست میده وبه ریختن قاشق سوم که میرسه سفت میشه و دون دون شکری میشه

  4. سلام بعد از اینکه مواد را روی سیل پد ریختیم باید بگذاریم داخل یخچال یا همون دمای محیط براش کافیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا