ترشی | شور

طرز تهیه چند نوع ترشی مخصوص پاییز

طرز تهیه چند نوع ترشی مخصوص پاییز

ترشی مخصوص پاییز

How - Preparation - several - type - pickle - specific - autumn (2)

How - Preparation - several - type - pickle - specific - autumn (1)

 

 

طرز تهیه چند نوع ترشی مخصوص پاییز

ترشی زمستانی:

مواد لازم:
۱٫ کلم برگ ۱ کیلو
۲٫ فلفل سبز ریز ۲۵۰ گرم
۳٫ پیاز ریز ریز نیم کیلو
۴٫ خیار ۱ کیلو
۵٫ هویج نیم کیلو
۶٫ گل کلم ۱ کیلو
۷٫ گوجه ۵ کیلو
۸٫ سرکه به مقدار لازم
۹٫ سس کچاب تند به مقدار لازم
۱۰٫ سیب زمینی ترشی یا شلغم شیرازی نیم کیلو
۱۱٫ نمک. ادویه و زردچوبه به مقدار لازم
طرز تهیه:
ابتدا از روز قبل گوجه ها تمیز بشویید و قاچ کنید و درون یک ظرف پلاستیک بزرگ بریزید و حسابی با دست تمیز چنگشان بزنید به مانند رب گوجه که در قدیم در خانه ها تهیه میشد.و به خاطر اینکه زودتر آب بیندازد مقدار کمی نمک به آن بیفزایید و چند ساعت بگذارید تا کاملا له شود.هر چند ساعت یکبار مجددا آن را تمیز چنگ بزنید و تا صبح روز بعد بگذارید که همانطور بماند. فردای آن روز یکبار دیگر گوجه را چنگ زده و درون الک یا توری بریزید و کاملا آب گوجه را از تفاله جدا کرده و درون یک قابلمه بریزید و روی شعله بگذارید تا به جوش بیاید چند دقیقه یکبار آن را به هم بزنید تا کم کم آب آن تبخیر گردد. و یک مایع نسبتا غلیظی به مانند کمی از فرنی شل تر داشته باشیم. طی این فاصله سبزی ها و میوه ها را که تمیز شسته و درون سبد گذاشته ایم تا آب آن جدا شود را به دلخواه به اندازه ای که دوست داشته باشیم خرد کرده و درون ظرف مناسب می ریزیم .سپس آب گوجه را که کاملا جا افتاده با زردچوبه و نمک و کمی ادویه ترشی و مقدار کمی سرکه که شل نشودو همچنین برای خوشمزه و خوش طعم شدن ترشی سس تند کچاب مخلوط کرده و وقتی یک جوش کامل زد زیر شعله را خاموش میکنیم و وقتی سرد شد روی ترشی یا همان سالاد فصل ریخته و درب ظرف را محکم بسته و برای زمستان آماده میکنیم.این ترشی طعم بسیار بسیار مطبوعی دارد و حدودا دو تا سه هفته کاملا جا می افتد.امیدوارم تهیه کرده و لذتش را ببرید.

 

✔️شوری کلم:

مواد اولیه :
• خیار و گل کلم هر کدام یک کیلوگرم
• سبزی (گشنیز، ترخان، مرزه و برگ کرفس)و هویج و کرفس ۵۰۰ گرم سیر دو بوته
• فلفل ۲۰۰ گرم
• آب سرد چهار لیتر
• نمک پنج قاشق غذاخوری
• نان سنگک یک کف دست
طرز تهیه:
تمامی مواد را پس از شستن و خرد کردن در یک دبه بزرگ ریخته نمک را لابه‌لای آن می‌ریزیم و آب سرد را به مواد اضافه می‌‌کنیم تا جایی که کاملا روی مواد را بگیرد. سپس نان سنگک را روی مواد قرار داده و در ظرف را می‌گذاریم. در ظرف باید بسیار محکم بوده تا هیچ هوایی به داخل ظرف نفوذ نکند (چون باعث کپک زدن شور می‌شود) از نان سنگک هم به دلیل طعم ترشی در این شور استفاده می‌شود. این مواد را به مدت ۲۰ روز در جای خنک نگهداری کرده و سپس در ظرف را باز می‌کنیم. بعد از باز کردن در ظرف، شور باید در یخچال نگهداری شود.

 

✔️ترشی گوجه فرنگی شیرازی:

مواد اولیه :
بادنجان یک کیلوگرم
هویج ۲۵۰ گرم
موسیر ۱۰۰ گرم
گل کلم ۲۵۰ گرم
سیر سه بوته
لوبیا سبز ۵۰۰ گرم
کلم ۵۰۰ گرم
گوجه‌فرنگی سه کیلوگرم
فلفل تند قرمز یک قاشق غذاخوری
نمک دو قاشق غذاخوری
سیاه‌دانه یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
این ترشی برای کسانی که خوردن سرکه برایشان مضر است مناسب می‌باشد.
ابتدا تمامی سبزی‌ها را شسته و خشک می‌کنیم بادنجان‌ها را روی گاز یا زغال کبابی کرده پوست آنها را گرفته و ساطوری می‌کنیم. هویج، موسیر، گل کلم، سیر، لوبیا سبز و کلم را ریز خرد می‌کنیم (فقط لوبیا سبز را می‌پزیم بقیه مواد باید به صورت خام باشد.) سپس بعد از خرد کردن مواد، آنها به مدت دو روز داخل دستمال تمیز ریخته و می‌گذاریم بماند تا کاملا خشک شود. گوجه‌فرنگی‌ها را نیز پوست گرفته میکس کرده و در قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت می‌‌گذاریم. بعد از سه یا چهار جوش از روی حرارت برداشته می‌گذاریم تا کاملا خنک شود. سپس تمامی مواد را داخل گوجه‌فرنگی‌ ریخته نمک، فلفل قرمز تند و سیاه دانه را هم اضافه کرده هم می‌زنیم. در ظرف در‌دار به مدت ۲۰ روز در جای گرم مثل آشپزخانه قرار می‌دهیم. پس از ۲۰ روز این ترشی آماده مصرف می‌باشد. توجه داشته باشید که در ظرف بسیار محکم باشد و هیچ هوایی به داخل ترشی نفوذ نکند و پس از باز شدن در ظرف، باید این ترشی در یخچال نگهداری شود.
نکته:
این ترشی از ترشی‌های دیگر باید تندتر باشد به خاطر همین از سیر استفاده مکنیم

 

 

ترشی مخصوص پاییز

ترشی | شور

4.1/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا