تازه های آموزش شیرینی پزی

آموزش پخت کیک شکلاتی بدون آرد

آموزش پخت کیک شکلاتی بدون آرد

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (1)

اگر دوست دارید شیرینی پزی را امتحان کنید اما نمی‌خواهید با آرد و خمیر سر و کار داشته باشید، باید کیک بدون آرد را امتحان کنید. این نوع کیک قناد ماهری که درون همه ما مخفی شده را به همه نشان می‌دهد و ارتباط چندانی با دنیای پیچیده خمیر کیک ندارد.

با سه نوع مواد ساده، وسایل شیرینی پزی ارزان و کمی‌دقت می‌توانید یک کیک شکلاتی خوشمزه با صرف کمترین زمان درست کنید. اگر از پودر کیک‌های آماده خسته شده اید و می‌خواهید یک کیک کاملاً خانگی اما بدون دردسر درست کنید، کیک بدون آرد بهترین پیشنهاد است. کیک‌های بدون آرد معمولی در واقع کیک محسوب نمی‌شوند اما این کیک شکلاتی بدون آرد با سایر کیک‌های بدون آرد فرق دارد و بافت و طعم آن با کیک‌های معمولی تفاوت چندانی ندارد.

همانطور که قبلاً گفتیم همه ابزار شیرینی پزی موردنیاز این کیک در آشپزخانه‌های معمولی پیدا می‌شود؛ بویژه اگر قبلاً شیرینی پزی کرده باشید.

یک یا دو همزن دستی
قابلمه بلند (اندازه قابلمه باید متناسب با اندازه کاسه باشد)
دو عدد کاسه پیرکس (قطر یکی از کاسه‌ها باید بیشتر از قسمت بالای قابلمه باشد و کاسه دیگر باید دو لیتر گنجایش اضافی داشته باشد)
یک سینی شیرینی پزی (اندازه سینی باید قدری باشد که یک تابه ۲۳ سانتیمتری در آن جا بگیرد)
یک کتری یا شیرجوش با ظرفیت یک لیتر
کاغذ شیرینی پزی
فویل آلومینیومی
یک تابه با کف جداشونده ۲۰ تا ۲۳ سانتیمتری (این تنها ابزاری است که ممکن است در آشپزخانه تان نباشد)

بهتر است ابزار زیر را هم داشته باشید:

یک کاردک نرم
دستکش شیرینی پزی
دماسنج
همزن پایه ای
دماسنج مخصوص فر

۴۵۰ گرم شکلات تلخ یا نیمه شیرین – اگر بجای شکلات تخته ای از چیپس شکلاتی استفاده می‌کنید، باید شکلات بیشتری استفاده کنید. شکلات تلخ ۶۰ درصد بهترین طعم را به کیک تان می‌دهد و بهتر است بجای شکلات تخته ای از چیپس شکلات استفاده کنید. چیپس شکلات سریعتر و یک دست تر آب می‌شود.
دو عدد کره بدون نمک
هشت عدد تخم مرغ – دقت کنید که تخم مرغ‌ها باید تا قبل از استفاده در یخچال نگهداری شوند.
مواد تشکیل دهنده کیک شکلاتی بدون آرد همین است. به همین خاطر کیفیت بالای مواد اهمیت زیادی دارد. کیفیت تخم مرغ و کره هم نسبت به کیفیت شکلات اهمیت بیشتری دارد. اگر بخواهید میتوانید کمی‌طعم دهنده مثل پودر قهوه، پودر پرتقال و … هم به کیک اضافه کنید.

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (2)

کارتان را با آماده کردن وسایل شیرینی پزی آغاز کنید.

ابتدا فر را روی درجه ۳۲۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید. اگر فرتان نمایشگر درجه حرارت ندارد باید از دماسنج استفاده کنید تا مطمئن شوید دما به ۳۲۵ درجه رسیده است.

حالا کتری یک لیتری را روی گاز بگذارید. وقتی کیک تان آماده قرار گرفتن در فر باشد، آب هم باید کاملاً جوشیده باشد. قابلمه بزرگ را با یک لیتر آب پر کنید و روی گاز بگذارید. دقت کنید که آب داخل قابلمه نباید جوش بیاید و فقط باید گرم بشود.

کف تابه را با کاغذ شیرینی پزی بپوشانید. برای بریدن کاغذ باید کف تابه را باز کنید و روی کاغذ بگذارید و شروع به بریدن کنید. لبه‌های تابه را با کره چرب کنید و تابه را برگردانید. نیمه پایینی تابه را از بیرون با حداقل دو لایه فویل آلومینیومی‌بپوشانید.

کره را قطعه قطعه کنید و آن را در یک جای سرد نگه دارید. دو قالب کره را باید تقریباً به بیست قطعه تقسیم کنید.

اگر همچنان می‌خواهید از شکلات تخته ای بجای چیپس شکلات استفاده کنید، خوب و یکدست آن را خرد کنید.

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (3)

 کیک

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (4)

 

آموزش پخت کیک شکلاتی بدون آرد

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (5)

 

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (6)

آموزش پخت کیک شکلاتی بدون آرد

 

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (7)

حالا که آب کتری و قابلمه را جوشانده اید، تابه را آماده کرده اید و فر هم گرم شده است، هشت عدد تخم مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و آنها را در یک کاسه بزرگ یا کاسه همزن بشکنید.

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (8)

شروع به زدن تخم مرغ‌ها کنید. پنج دقیقه زدن تخم مرغ‌ها را ادامه دهید تا به یک ماده فومی‌برسید که حجم آن دو برابر حجم اولیه تخم مرغ‌هاست (حدود یک لیتر). بهتر است تخم مرغ‌ها را با همزن برقی هم بزنید چون اینکار با همزن دستی خیلی طول می‌کشد و حتماً باید از یک نفر کمک بگیرید.

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (9)

در حالی که تخم مرغ‌ها را آماده می‌کنید، کاسه پیرکس را روی قابلمه ای که آب آن جوش نیامده قرار دهید و شکلات و کره را در آن بریزید. اگر به این ترتیب شکلات‌ها را آب کنید گرما به آنها آسیبی خواهد زد. اگر دستگاه‌های مخصوص اینکار را دارید حتماً از آن استفاده کنید. این مخلوط را در حین آب شدن مرتب و به آرامی‌هم بزنید. دمای نهایی این مخلوط باید به ۱۱۰ تا ۱۱۵ فارنهایت برسد. قبل از اینکه دمای مخلوط را اندازه بگیرید خوب آن را هم بزنید. هنگام اندازه گیری دما دماسنج را کف ظرف نگه دارید. وقتی مخلوط به دمای موردنظر رسید، کاسه را از بالای قابلمه بردارید و آن را کنار بگذارید. شعله گاز را هم خاموش کنید.

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (10)

 

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (12)

درست انجام دادن این مرحله تاثیر زیادی روی نتیجه نهایی کار دارد و حتماً قبل از شروع کار، این مرحله را تا به آخر بخوانید.

مخلوط تخم مرغ را باید به آرامی‌و در سه مرحله به شکلات و کره اضافه کنید. اصلاً تخم مرغ‌ها را یک دفعه اضافه نکنید و خیلی آرام مخلوط را هم بزنید. نکته کلیدی در درست کردن کیک شکلاتی بدون آرد حفظ حباب‌های داخل فوم تخم مرغی است. اگر مخلوط را با هم زدن هم بزنید یا فوم را یکجا اضافه کنید، یک مخلوط شکلاتی نامرتب خواهید داشت.

با هربار اضافه کردن یک سوم فوم خوب مخلوط را هم بزنید و وقتی کارتان تمام شد، یک سوم دیگر را اضافه کنید و به آرامی‌هم بزنید. نباید مخلوط را بصورت دورانی هم بزنید و باید به آرامی‌کاردک را به صورت مورب داخل مخلوط تکان دهید.

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (11)

حالا مایه کیک آماده است و باید آن را به روش زیر بپزید.

خمیر را داخل تابه بریزید. روی مایه داخل تابه را خوب صاف کنید تا وقتی کیک را از فر بیرون می‌آورید، ظاهر مرتبی داشته باشد. تابه پر از خمیر را داخل سینی شیرینی پزی عمیق بگذارید و آب جوش کتری را داخل سینی بریزید. دقت کنید آب نباید داخل تابه بریزد. عمق آب باید دست کم ۲٫۵ سانتیمتر باشد. این همان روش بن ماری است که معمولاً در شیرینی پزی استفاده می‌شود.

سینی پر از آب و تابه داخل آن را به آرامی‌درون فر بگذارید. مدت زمان پخت به قطر تابه تان بستگی دارد. تابه ۲۰ سانتیمتری حدود ۲۴ دقیقه زمان نیاز دارد اما تابه ۲۳ سانتیمتری در عرض ۲۰ دقیقه می‌پزد. در هر صورت باید وقتی کیک شکلاتی را از فر بیرون بیاورید که دمای داخل آن ۱۴۰ درجه فارنهایت باشد.

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (13)

وقتی کیک کاملاً پخت و دمای داخل آن به ۱۴۰ درجه رسید، تابه را از آب بیرون بیاورید و آن را روی توری قرار دهید. صبر کنید تا کیک سرد بشود و به دمای اتاق برسد. سپس روی کیک را بپوشانید و به مدت حداقل ۱۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید.

اگر قبل از این ۱۲ ساعت کیک شکلاتی را بچشید خیلی از مزه کیک بدتان خواهد آمد. این کیک شکلاتی بدون آرد را میتوانید پنج روز در یخچال نگه دارید و با گذشت هر روز خوشمزه تر خواهد شد. اگر قصد دارید این کیک را برای پذیرایی از مهمان تهیه کنید، بهتر کیک از ۲۴ ساعتی قبل آماده و در یخچال قرار گرفته باشد.

بعد از گذشت ۱۲ ساعت، طعم شکلاتی کیک بخوبی احساس می‌شود و کره هم طعم آن را بهتر میکند. کره باعث میشود بافت کیک بهتر بشود و زودتر در دهان آب بشود.

برای سرو کیک روکش تابه را بردارید و نیم ساعت قبل از سرو آن را داخل فویل قرار دهید. بعد از نیم ساعت کیک را روی یک کاغذ مومی‌(یا هر کاغذی که چسبناک نباشد) برگردانید و براحتی کاغذ کف آن را جدا کنید. کیک را داخل ظرف سرو قرار دهید و روی آن را با میوه، پودر کاکائو و پودر قند تزیین کنید. اگر هم می‌خواهید کیک را برش زده سرو کنید از یک چاقوی داغ استفاده کنید تا برش‌های تمیزتری داشته باشید.

کیک شکلاتی بدون آرد بسیار مقوی است و ارزش غذایی هر برش کوچک آن به شرح زیر است:

۲۸۹ کالری (که ۲۰۲ تای آن چربی است)
۲۲٫۴ گرم چربی
۱۳٫۹ گرم چربی اشباع شده
۱۴۳ میلی گرم کلسترول
۱۳۹ میلی گرم سدیم
۱۷گرم کربوهیدرات
۱ گرم فیبر
۱۴٫۸ گرم شکر
۵٫۴ گرم پروتئین
ویتامین A، کلسیم و پروتئین

Training - baking - cakes - chocolate - without - flour (1)

 

نوروز 1395

عید 95

 

 

 

 

 

 

 

+++++++++++++

+++++++++++++

1/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا