تازه های نکات آشپزی

طرز تهیه آب مرغ و پخت انواع غذا با آب مرغ

طرز تهیه آب مرغ و پخت انواع غذا با آب مرغ

 

طرز تهیه آب مرغ و پخت انواع غذا با آب مرغ را در بخش تازه های نکات آشپزی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

در زمان خرید مرغ معمولا ترجیح می دهید تکه های مرغ را برش خورده و آماده از فروشنده تحویل بگیرید.

معمولا مقداری از گوشت سینه مرغ را برای تهیه شنیسل مرغ و کوردن بلو نیاز دارید, که باید از استخوان جدا شود. فیله های مرغ را برای فیله مرغ سوخاری استفاده کنید و گوشت ران مرغ بدون استخوان را برای تهیه ران مرغ گریل شده با سس سویا نیاز دارید.

بعدر از همه اینها شما علاوه بر تکه های گوشت مرغ آماده شده, مقداری استخوان مرغ هم تحویل می گیرید. این استخوانها را برای تهیه آب مرغ طبیعی در منزل استفاده کنید.

اگر استخوان مرغ در منزل ندارید می توانید برای تهیه سالاد الویه و سالاد مرغ قفقازی مرغ را با همین روش بپزید که هم آب مرغ لازم برای تهیه سوپ تان را داشته باشید و هم مرغ پخته شده برای تهیه سالاد را.

داشتن آب مرغ آماده در فریزر سبب می‎شود تا هر زمان که دوست داشتید بتوانید یک سوپ خوشمزه و سریع آماده کنید. طرز تهیه انواع سوپ ها را اینجا ببینید.

طرز تهیه و مواد لازم برای تهیه آب مرغ در این مطلب توضیح داده شده است, ولی توجه داشته باشید که لازم نیست تمام سبزیجات ذکر شده را در منزل برای تهیه آب مرغ داشته باشید. نگاهی به داخل یخچال بیندازید و سبزیجات معطری که دارید را استفاده کنید.

مواد مورد نیاز:

مرغ 2 کیلوگرم
دانه فلفل سیاه نکوبیده 5 عدد
سیر 4 حبه
برگ بو 3 عدد
پیاز 2 عدد متوسط
هویج 2 عدد بزرگ
کرفس 5 ساقه
جعفری 5 ساقه
آویشن 5 ساقه
تره فرنگی 2 ساقه متوسط
رزماری 2 ساقه

 

دستور تهیه

  1. اگر از مرغ فریز شده استفاده می‌کنید؛ مطلب باز کردن یخ مرغ را مشاهده کنید، بال و ساق پاهای مرغ را جدا می‎کنیم.
  2. در یک ظرف کرفس، تره فرنگی، هویج و پیاز را درشت خرد می‎کنیم.
  3. مرغ را همراه با سیر، همه سبزیجات و دانه های فلفل در قابلمه ای بزرگ و گود قرار می‎دهیم.
  4. حدود 6 لیتر آب سرد را اضافه کرده و روی شعله به نقطه جوش می‎رسانیم. پس از این‎که مواد به جوش آمد و روی مایع ظرف مقداری کف مشاهده کردیم، شعله را پایین می‎آوریم تا غذا آرام بپزد.
  5.  حدود 3 تا 4 ساعت مواد را با همان حرارت پایین می‎پزیم و در صورت لزوم کف روی مایع را با قاشق خارج می‎کنیم، سپس آب مرغ را از یک صافی ریز رد می‎کنیم.
  6.  نزدیک به نیم ساعت صبر می‎کنیم تا آب مرغ سرد شود، بعد آن را در یخچال نگه می‎گذاریم. بعد از سرد شدن آب مرغ باید شفاف و کمی کهربایی رنگ باشد.
  7. در این مرحله می‎توانیم آب مرغ را در ظروف پلاستیکی کوچک ریخته و در فریزر نگهداری کنیم. به طور معمول آب مرغ در یخچال تا 4 روز و در فریزر 2 تا 3 ماه سالم باقی خواهد ماند. برای دریافت راهنمایی بیشتر مطلبطریقه‌ی فریز کردن آب مرغ و گوشت را مطالعه کنید.

  • می توان  استخوانهای مرغ باقیمانده را جدا و بعد ریش کرد  به همراه پیاز داغ فراوان و رب، تفت داده و كمي هم زرشك و زعفران زده و موقع كشيدن لابه‌لاي برنج کشید.
  • اگر مرغ درست کرده اید و اضافه مانده است  می توانید گوشت مرغ را تكه تكه كرده با اضافه كردن پياز داغ و فلفل دلمه اي خلال و هويج و كرفس خلالي و گوجه فرنگي يه نوع خوراك درست کرد. البته داخل يوفكا همراه پنير پيتزا و جعفري هم به صورت بورك عالي مي شود.
  • کوکوی مرغ و حتی لوبیا پلو هم از غذاهایی است که می توان با مرغ های باقیمانده درست کرد.

  • اگر مرغ باقیمانده، رب یا سس نداشته باشد می توان سالاد الویه درست کرد.
  • اگر کنار مرغ باقیمانده نخود فرنگی، ذرت یا سیب زمینی داشت می توانیم سوپ درست کنیم.
  • اگر مرغ با سس گوجه یا رب باشه، از استخوانش جدا می کنیم خرد کرده و روی آن تخم مرغ می زنیم یک غذای خوشمزه و فوری می شود.

اگر مرغ را با آب بپزيد همزمان از آب آن می تونید سوپ تهيه کنيد .

  • تکه هائی از مرغ پخته را که زياد طرفدار ندارد چرخ کرده و با آن کتلت خوشمزه مرغ تهيه کنيد
  • می توان  استخوانهای مرغ باقیمانده را جدا و بعد ریش کرد  به همراه پیاز داغ فراوان و رب، تفت داده و كمي هم زرشك و زعفران زده و موقع كشيدن لابه‌لاي برنج کشید.
  • اگر مرغ باقیمانده، ساده و بدون سس باشد برای انواع ته چین گراتن استفاده می کنیم.
  •  اگر کنار مرغ  باقیمانده، سبزیجات آب پز هم گذاشته اید،  می تونید باقیمانده سبزیجات (گل کلم، کلم بروکلی، نخود سبز) و مرغ را با رب و پیاز داغ کمی تفت داده و با آن لازانیا درست کنید. با همین مواد سوفله هم می شود درست کرد.
  • از مرغ طبخ شده اضافی می توان در تهیه انواع سالاد مرغ، نوعی خوراک لوبیا سبزا، کروکت … استفاده کرد.
  • از تکه های مرغ مانده برای تهیه استانبولی پلو استفاده می کنم.

 

 

آب مرغ

 

 

4/5 - (29 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا